Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-6-2011 22:05

JeroenVDV schreef:

Tom schreef:

Maar dan heb je hem wel ergens gekocht, en daar kan je dan de eventuele claims op verhalen.
als je hem zelf bouwt, ben je zelf aansprakelijk.
Succes met een claim verhalen..
Zo'n gekke opmerking is het anders niet van Tom. Als door een fout in een stroomverdeler brand ontstaat is dat normaal gesproken verzekeringswerk. De verzekeraar zal wellicht proberen als hij erachter komt dat de brand is ontstaan door een ongekeurde zelfbouw verdeler niet uit te keren.

Als de gebruiker een verdeler heeft gebruikt die normaal in de handel verkrijgbaar is lijkt mij dat dat niet aan de orde is en dat de verzekeraar gewoon zal uitkeren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 22:25
Daarom ga ik m'n kast waarschijnlijk laten keuren wink ;)
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 22:47
Even een andere aanpak mbt beveiligen van verdelers. Hier staan voor een aantal grotere verdelers / dimrack etc power analyzers op de lijst. Kortom zo'n fancy display ding waarop je spanning, stroomverbruik, frequentie etc. kan uitlezen.

Aangezien die dingen de optie hebben tot alarm modules en hoofdautomaten te schakelen zijn met hulpcontacten, leek het mij wel een plan om via die weg de beveiliging aan te leggen.
De meerprijs is op die manier minimaal en valt in het niets bij de prijs van een serieuze verdeler of dimrack.

Hier een opzet van het plan.

Features:
* Volledige spanning/stroom/frequentie meting
* Beveiliging tegen overspanning op de fases
* Nulbeveiliging (dankzij bovenstaand)
* Frequentiebeveiliging (op hol geslagen aggregaten)
* Beveiliging control circuit tegen overspanning
* Beveiliging tegen inschakelen zonder spanning
* Schakelt NIET uit bij verlies van 1 of 2 willekeurige fases
* Voeding control circuit schakelbaar naar iedere fase (nuttig bij langdurig verlies van een fase, idee gejat van avo ART2000 sneaky :V )

To do:
* Automatisch uitschakelen bij verlies volledige netspanning (Dat wás zo toen ik de alarmcontacten anders had geconfigureerd, echter was dat enkel nulbeveiliging en géén overspanning (L1-N, L2-N, L3-N meten tegen onderspanning, alle 3 parallel Normally Closed: alle 3 onderspanning betekent nul of voeding weg = onderbreking beveiligingscircuit)

Opmerking:
* Betreft enkel het beveiligingsverhaal. Aardlek weggelaten omdat grote kasten / dimracks meerdere aardleks kunnen bevatten per (groep) output(s)
* Onder voorbehoud van tekenfouten laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
5-6-2011 23:15

Victor schreef:

Zo'n gekke opmerking is het anders niet van Tom. Als door een fout in een stroomverdeler brand ontstaat is dat normaal gesproken verzekeringswerk. De verzekeraar zal wellicht proberen als hij erachter komt dat de brand is ontstaan door een ongekeurde zelfbouw verdeler niet uit te keren.
Nopes. De verzekering zal proberen niet te moeten uitkeren als het over een niet-gekeurde verdeler gaat.
Als de gebruiker een verdeler heeft gebruikt die normaal in de handel verkrijgbaar is lijkt mij dat dat niet aan de orde is en dat de verzekeraar gewoon zal uitkeren.
Het is niet omdat een toestel normaal verkrijgbaar is in de handel, dat het ook mag gebruikt worden. Die showtec verdeelkastjes zullen heus wel veilig genoeg zijn voor standaard gebruik, en als ze voldoen voor de Nederlandse markt, gaan ze heus niet plots uit zichzelf uitbranden in België. Maar daar houdt de verzekering lekker geen rekening mee als je in België zo een ding gebruikt.

Overigens is zelfbouw niet gevaarlijker of slechter dan kopen. Je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, maar dat moet imho altijd als je met krachtstroom gaat spelen. Dus ook met die showtec doosjes.
En eigenlijk moet je die zelfbouw kast ook laten keuren, wat de topicstarter blijkbaar ook van plan is. Waarmee hij al een pak beter in orde is dan al die drive-ins die op pad gaan met ongekeurde statieven, trussen, ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
6-6-2011 10:57

joepurlings schreef:

De kwaliteit van het gebruikte schakelmateriaal in de showtec verdelers is dan ook weer niet top he!
Ik heb eens een keer met een chinees gemaild die wilde me 4 polige 63a aardleks verkopen voor nog geen 4 dollar per stuk.
Hierbij kon ik zelfs tussen een stuk of 10 merken look-a-like kiezen.
Zoiets zit ook in die showtec verdelertjes, look-a-like merlin gerin als ik me niet vergis?
Pas je wel op dat er van je gevraagd kan worden dit soort claims HARD te maken?

Ook verhalen zoals "ik heb wel eens gehoord" zijn er al genoeg. Zo heb ik wel eens gehoord dat de maan van kaas is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
6-6-2011 23:33
Inmiddels versie 2 van beveiligingscircuit af, nu ook met de To-Do. Is uiteindelijk toch magneetschakelaar geworden ipv automaat met hulpcontact.

Schema

Toepassing

*Voelt knutselprojectje aankomen
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 2057
7-6-2011 07:43

Dré schreef:

Pas je wel op dat er van je gevraagd kan worden dit soort claims HARD te maken?
Waar doel je dan precies op? Ja, ik heb zo´n aanbieding werkelijk gehad, en nee, er zit geen gangbaar merk in zo´n Showtec verdeler.
Het enige dat ik "wel eens gehoord" heb, is dat het schakelmateriaal vaak nalaat bij deze verdelers.

Als je trouwens echt goedkoop schakelmateriaal zoekt, met toch alle Nederlandse goedkeuringen etc. : www.hatenboer.com/
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
7-6-2011 10:00

joepurlings schreef:

Dré schreef:

Pas je wel op dat er van je gevraagd kan worden dit soort claims HARD te maken?
Waar doel je dan precies op?
Dit:

joepurlings schreef:

De kwaliteit van het gebruikte schakelmateriaal in de showtec verdelers is dan ook weer niet top he!
Ik heb eens een keer met een chinees gemaild die wilde me 4 polige 63a aardleks verkopen voor nog geen 4 dollar per stuk.
Hierbij kon ik zelfs tussen een stuk of 10 merken look-a-like kiezen.
Zoiets zit ook in die showtec verdelertjes, look-a-like merlin gerin als ik me niet vergis?
Hierboven suggereer je dat de Showtec verdelers gevuld worden met look-a-like producten van een "niet top" kwaliteit. Zo'n claim is prima MAAR onderbouw hem dan ook! Je dekt je in met de "als ik me niet vergis" tekst (maar de toon is al gezet natuurlijk).

Als je de daadwerkelijke producten bekijkt (wel zo handig natuurlijk want voor je het weet heb je het over "de Showtec verdeler" terwijl er diverse zijn, verdeeld over verschillende prijsklassen) dan zie je dat er verschillende merken gebruikt worden, allen voorzien van de benodigde keurmerken.

Keuren die instanties zo'n product dan wellicht niet goed of zo???
Het enige dat ik "wel eens gehoord" heb, is dat het schakelmateriaal vaak nalaat bij deze verdelers.
Zoals gezegd: Ik heb wel eens gehoord dat de maan van kaas is. Ook heb ik onlangs gehoord dat komkommers levensgevaarlijk zijn...

Ik handel liever in feiten. In ons geval is een feit dat we de volgende problemen gezien hebben met de Showtec krachtstroomverdelers:
  1. Bij de uitvoering met volt en ampere meters gaan de trafo's van die meters wel eens defect als er een nulpuntverschuiving plaatsvindt (knullig aangezien ze nu juist bedoeld zijn om dat aan te geven). Overigens is het alweer fiks wat jaren geleden dat ik dit probleem gezien heb (zou dus kunnen dat ze de voedingkjes van die meters hebben aangepast).
  2. Één keer een PS-3202 verdeler terug gekregen waarvan de doorlus uitgang niet goed werkte. Bleek een draadje los te zitten.
  3. De omschrijving van de PS-3203 bleek, na introductie, voor geen meter te kloppen. Het ZOU volgens de specs een 32A in verdeler worden maar werd uiteindelijk een 16A in verdeler.
Bovenstaande is gewoon gebaseerd op informatie uit een database (en niet op "ik heb wel eens gehoord" verhalen).

Vraag een gemiddelde komkommerteler maar eens wat de gevolgen kunnen zijn van die "ik heb wel eens gehoord" verhalen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
14-6-2011 14:42

DJefke schreef:

Victor schreef:

Zo'n gekke opmerking is het anders niet van Tom. Als door een fout in een stroomverdeler brand ontstaat is dat normaal gesproken verzekeringswerk. De verzekeraar zal wellicht proberen als hij erachter komt dat de brand is ontstaan door een ongekeurde zelfbouw verdeler niet uit te keren.
Nopes. De verzekering zal proberen niet te moeten uitkeren als het over een niet-gekeurde verdeler gaat.
In zo'n geval zal -voor zover mijn kennis van het verzekeringsrecht gaat- de verzekeraar wel uitkeren, maar de schade vervolgens proberen te verhalen bij de verkoper of fabrikant van de niet-gekeurde verdeler. En daar heeft de gebruiker van de verdeelkast dan weer geen last van.

Als in de verzekeringsvoorwaarden uitdrukkelijk is vermeld dat alleen Kema (of weet-ik-veel-wat-) gekeurde verdeelkasten mogen worden gebruikt is het wat anders, maar geloof mij maar dat dat er niet instaat. En dat zou ook een lekkere boel worden: dan moet je als argeloze gebruiker dus allerlei binnen- en buitenlandse keurmerken controleren voordat je een apparaat gebruikt dat wel via normale handelskanalen te koop is. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Het is niet omdat een toestel normaal verkrijgbaar is in de handel, dat het ook mag gebruikt worden.
Maar de vraag is wie er voor de schade opdraait als er dan iets misgaat. Niet de verzekerde gebruiker, is mijn overtuiging.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
14-6-2011 18:14

Victor schreef:

In zo'n geval zal -voor zover mijn kennis van het verzekeringsrecht gaat- de verzekeraar wel uitkeren, maar de schade vervolgens proberen te verhalen bij de verkoper of fabrikant van de niet-gekeurde verdeler. En daar heeft de gebruiker van de verdeelkast dan weer geen last van.

Als in de verzekeringsvoorwaarden uitdrukkelijk is vermeld dat alleen Kema (of weet-ik-veel-wat-) gekeurde verdeelkasten mogen worden gebruikt is het wat anders, maar geloof mij maar dat dat er niet instaat. En dat zou ook een lekkere boel worden: dan moet je als argeloze gebruiker dus allerlei binnen- en buitenlandse keurmerken controleren voordat je een apparaat gebruikt dat wel via normale handelskanalen te koop is. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Als ik een brandverzekering voor mijn huis wil afsluiten, dan vraagt de verzekering in de meeste gevallen een geldig keuringsbewijs van de elektrische installatie. Blijkt dat achteraf na een brand die veroorzaakt werd door een kortsluiting oid, dat deze installatie niet gekeurd was, of niet meer conform de keuring was, dan kan de verzekering zeker wel weigeren uit te betalen. Althans, zo is het België, maar dat komt uit, want de topicstarter is belg ;)
Ik kan mij dus goed inbeelden dat de verzekering deze lijn ook doortrekt naar mobiele krachtverdelers, en ook hier wil dat deze gekeurd zijn. En het zal de verzekeraar echt worst wezen of de verdeler nu zelfbouw is, uit China komt, of een dure kast. Zolang deze maar gekeurd is.

Los hiervan kan je een drive-in of verhuurder die met krachtstroom werkt geen modale gebruiker noemen. Als bedrijf moet je maar weten waar je mee bezig bent, en genoeg verantwoordelijkheidszin hebben.
Maar de vraag is wie er voor de schade opdraait als er dan iets misgaat. Niet de verzekerde gebruiker, is mijn overtuiging.
Als die gebruiker kan aantonen dat hij handelde volgens de regels van de kunst, dan zal de verzekerde gebruiker er waarschijnlijk niet voor opdraaien nee. Maar dan gaat de verdeler wel gekeurd moeten zijn.

Blijkbaar verkoopt Briteq intussen dezelfde verdelers als Showtec, en hebben zij we een versie met Belgische stopcontacten. Dus deze verdeler zou wel een optie kunnen zijn voor Belgische drive-in's. Maar dan heb je nog altijd de keuring nodig.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)