Forum > Geluid

100v speakers op een synq 1k0

(93 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-4-2011 14:06

Stoney3K schreef:

Klopt, al is dit een autotransformator die dus een gezamelijke aarde of nulleiding heeft en 2 sets windingen over elkaar heen. Dit is ook nodig omdat anders het feedback-circuit van de SMPS zijn werk niet kan doen (dat schakelt de ingangs-kant van de trafo aan de hand van de uitgangsspanning en -frequentie)
Hoe kom je erbij dat het een auto transformator is?

PS: De feedback wikkeling wordt vaak optisch naar primair (de chopper) teruggekoppeld (een andere manier om een galvanische scheiding voor elkaar te krijgen)...
Gezien het formaat van de trafo (en de doorsnee van de wikkelingen) gok ik het laatste. wink ;)
Ik gok dat je fout zit.
De 230V en de speaker-kant hangen om duidelijke redenen niet met een draadje aan elkaar. Maar de 0V kant van de versterkervoeding en de nuldraad van de netaansluiting hangen netjes met elkaar verbonden.
Fase/Nul (geen idee welke waar terecht komt omdat de stekker op 2 manieren in het stopcontact past). Klok/Klepel???

Hint: In Nederland kan de stekker op TWEE manieren in het stopcontact. Je weet dus nooit of de fase op de fase of de nul terecht komt (en vice versa).
(Dit heb ik in mijn eigen 2K2 nagemeten).
Ik ben bang dat je een stevige meetfout gemaakt hebt (met als gevolg deze onzin)!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
12-4-2011 16:19
Inderdaad, als het zo was zou het niet verkocht mogen worden! wink ;)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
12-4-2011 19:58

Stoney3K schreef:

Maar de 0V kant van de versterkervoeding en de nuldraad van de netaansluiting hangen netjes met elkaar verbonden. (Dit heb ik in mijn eigen 2K2 nagemeten). Mocht er dus een storing optreden in de SMPS, dan kan het zo zijn dat de aansluitingen aan 230V worden blootgesteld.
Heb je dat toevallig gemeten met de stekker in het stopcontact? Dan heb je gemeten dat je eindtrapvoeding met 0V aan aarde hangt en dat de aarde indirect (ergens in het net) verbonden is met de nul van de netspanning (dat hoort zo en daarom heet het nul...).

Neem van ons aan: elke audioversterker die in Nederland verkocht mag worden en die gevoed wordt door netspanning, is galvanisch gescheiden van die netspanning. Alleen in het zeer uitzonderlijke geval dat de HF trafo doorslaat van primair naar secundair zou er netspanning op de eindtrap kunnen komen te staan.
't is maar een hobby...
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
13-4-2011 00:07

PvG schreef:

Neem van ons aan: elke audioversterker die in Nederland verkocht mag worden en die gevoed wordt door netspanning, is galvanisch gescheiden van die netspanning. Alleen in het zeer uitzonderlijke geval dat de HF trafo doorslaat van primair naar secundair zou er netspanning op de eindtrap kunnen komen te staan.
Het apparaat heeft toch een randaarde? In principe is het dan een Klasse I apparaat en er is geen norm die het voorschrijft dat er een galvanische scheiding nodig is. Als er een eventuele fout optreedt wordt dat juist afgevangen door de randaarde en/of de zekering (igv fase-nul sluiting). Het zou mogelijk een ander verhaal zijn als de Synq geen Speakon- maar banaansteker-aansluitingen had, een Speakon is in principe aanraakveilig.

Dre schreef:

Fase/Nul (geen idee welke waar terecht komt omdat de stekker op 2 manieren in het stopcontact past). Klok/Klepel???

Hint: In Nederland kan de stekker op TWEE manieren in het stopcontact. Je weet dus nooit of de fase op de fase of de nul terecht komt (en vice versa).
(Dit heb ik in mijn eigen 2K2 nagemeten).
Ik ben bang dat je een stevige meetfout gemaakt hebt (met als gevolg deze onzin)!!!
De nul en de aarde hoeven niet aan elkaar te hangen en zijn al helemaal niet in het apparaat met elkaar doorverbonden. Dan zou je leuke situaties krijgen als je per ongeluk een stekker andersom insteekt. wink ;)

Als fase en nul verwisseld worden in het apparaat (even ervanuitgaand dat we geen nul-aarde sluiting hebben) dan is er niks aan de hand en komt de 230V gewoon in tegenfase binnen. Die wordt als eerste met een behoorlijke gelijkrichter omgebouwd tot 230VDC, en van daaraf gaat de SMPS aan het werk om er HF van te maken. Of je nu het spanningsniveau 'nul' op werkelijk 0V legt of op 230V boven of onder dat nulniveau, dat maakt functioneel gezien niets uit.

Again: Dit is natuurlijk even onder de voorwaarde dat er niet één of andere gekke Henk denkt dat nul en aarde in het apparaat aan elkaar horen. Dan krijg je in het ergste geval een sluiting van fase naar aarde en mooi vuurwerk. De nuldraad hoort in het verdeelpunt aan aarde geknoopt te zitten, maar dan is het (als alles goed gaat) in de krachtstroomverbinding ook geen stroomvoerende draad meer.

Dat die trafo het hele versterkervermogen zou dragen geloof ik nog steeds geen barst van trouwens. Dezelfde trafo is aanwezig in de 2K2 en 3K6 (kijk de foto's er maar op na) en die laatste kan zo'n 750-1000W continu sinus leveren. Dat is een stevige 4A aan 230V continu, ik weet niet of de wikkelingen in dat ding dik genoeg zijn om die stroom te dragen. (Dat er HF gebruikt wordt is trouwens niet vanwege de draaddikte van de wikkelingen, maar vanwege de kleinere kern die dan nodig is.)

Maar volgens mij dwalen we hier wel een beetje af. laugh :D
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
13-4-2011 00:23
Ik heb er hier toevallig een open liggen ( 3k6 ), en ik kan er niet precies wijs uit worden ( en helemaal niet meer op dit uur ;-)),
Maar volgens mij wordt er een gelijkgerichte spanning aangeleverd bij de transfo.
Misschien puur om galvanisch te scheiden? ( lijkt mij ook wel noodzakelijk ).

Ik vermoed ( tenminste zo op het oog dan ) dat de voedingen identiek zijn bij de 2k2 en 3k6.
Transfo lijkt van hetzelfde formaat, koelblok, elco's noem maar op.
If it ain't Dutch it ain't much...
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
13-4-2011 07:23

Stoney3K schreef:

Als fase en nul verwisseld worden in het apparaat (even ervanuitgaand dat we geen nul-aarde sluiting hebben) dan is er niks aan de hand en komt de 230V gewoon in tegenfase binnen. Die wordt als eerste met een behoorlijke gelijkrichter omgebouwd tot 230VDC,
Wat krijg je als je 230VAC gelijkricht?

Stoney3K schreef:

en van daaraf gaat de SMPS aan het werk om er HF van te maken. Of je nu het spanningsniveau 'nul' op werkelijk 0V legt of op 230V boven of onder dat nulniveau, dat maakt functioneel gezien niets uit.

Again: Dit is natuurlijk even onder de voorwaarde dat er niet één of andere gekke Henk denkt dat nul en aarde in het apparaat aan elkaar horen. Dan krijg je in het ergste geval een sluiting van fase naar aarde en mooi vuurwerk. De nuldraad hoort in het verdeelpunt aan aarde geknoopt te zitten, maar dan is het (als alles goed gaat) in de krachtstroomverbinding ook geen stroomvoerende draad meer.

Dat die trafo het hele versterkervermogen zou dragen geloof ik nog steeds geen barst van trouwens.
Welkom in de wereld van geschakelde voedingen

Daarnaast zal een synq op een dummyload echt het vermogen niet continu leveren, met een sinus van 1kHz. Meeste klasse D versterkers zijn erg goed in burst vermogen, maar daarna zakken ze in. Het zal mij niet verbazen als dit door de voeding komt.
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
13-4-2011 08:43

Stoney3K schreef:

Maar volgens mij dwalen we hier wel een beetje af. laugh :D
Sorry, ik haak af, ik zie alleen nog maar dwalingen...
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
13-4-2011 08:44

Stoney3K schreef:

Het apparaat heeft toch een randaarde? In principe is het dan een Klasse I apparaat en er is geen norm die het voorschrijft dat er een galvanische scheiding nodig is. Als er een eventuele fout optreedt wordt dat juist afgevangen door de randaarde en/of de zekering (igv fase-nul sluiting). Het zou mogelijk een ander verhaal zijn als de Synq geen Speakon- maar banaansteker-aansluitingen had, een Speakon is in principe aanraakveilig.
Okay, maar maakt die speakon je speakers dan ook Klasse I apparaten?
Een luidsprekeraansluiting al dan niet aanraakveilig, dient gewoon galvanisch gescheiden te zijn.
Wat dacht je overigens van je ingangen? Op deze manier heb je indirect de mogelijkheid je microfoon aan de netspanning te knopen.
Niet goed, wel hard!
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
13-4-2011 15:29

Ganzz schreef:

Wat krijg je als je 230VAC gelijkricht?
Ik weet zelf ook wel donders goed dat dat meer wordt maar was even te lui om uit te rekenen hoeveel dat precies wordt.
Welkom in de wereld van geschakelde voedingen...
Dan nog zal er een aardige partij stroom door de wikkelingen van die trafo heen moeten en gezien de afmetingen van dat ding heb ik daar (ook op HF) echt mijn twijfels over. De wetten van de fysica en met name die van Ohm veranderen niet als je een trafo aanstuurt met een aantal KHz om er 4 ampère doorheen te jagen. (Sterker nog, als die frequentie té hoog wordt, dan wordt dat nog verrekte moeilijk omdat het effectieve draadoppervlak minder wordt door skin-effect, hoe dik je de wikkelingen ook maakt.)
Daarnaast zal een synq op een dummyload echt het vermogen niet continu leveren, met een sinus van 1kHz. Meeste klasse D versterkers zijn erg goed in burst vermogen, maar daarna zakken ze in. Het zal mij niet verbazen als dit door de voeding komt.
Vandaar dat ik het over een 3K6 had (geadverteerd op 3600W @ 8ohm brug) die een slordige 750-1000W continu erdoorheen werkt. Niet over de 1K0.

Overigens is het inderdaad de reden dat klasse D's zo goed zijn in burst-vermogen en ze daarom behoorlijk goed gaan op subs, en niet op mid/hoog wat een aardige partij continu-vermogen wil hebben.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
13-4-2011 16:46

Stoney3K schreef:

De nul en de aarde hoeven niet aan elkaar te hangen en zijn al helemaal niet in het apparaat met elkaar doorverbonden. Dan zou je leuke situaties krijgen als je per ongeluk een stekker andersom insteekt. wink ;)
Eerder schreef je:
Maar de 0V kant van de versterkervoeding en de nuldraad van de netaansluiting hangen netjes met elkaar verbonden.
en
Klopt, al is dit een autotransformator die dus een gezamelijke aarde of nulleiding heeft en 2 sets windingen over elkaar heen.
Pareltjes van teksten voor een boek dat zou beginnen met "er was eens" maar teksten waar we niet zoveel mee kunnen in de kille wereld van de werkelijkheid. Het zijn en blijven namelijk nog steeds fabeltjes!
Again: Dit is natuurlijk even onder de voorwaarde dat er niet één of andere gekke Henk denkt dat nul en aarde in het apparaat aan elkaar horen.
Die gekke henk ben je zelf. JIJ was immers de persoon die aangaf dat er GEEN galvanische scheiding zit in de Digit versterkers.
Dat die trafo het hele versterkervermogen zou dragen geloof ik nog steeds geen barst van trouwens.
Transformatoren worden niet berekend op basis van geloof maar op basis van gegevens.
Dat is een stevige 4A aan 230V continu, ik weet niet of de wikkelingen in dat ding dik genoeg zijn om die stroom te dragen.
Aardig dat je aangeeft het niet te weten (maar dat was al duidelijk geworden in dit topic).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)