Forum > Algemeen Forum

Camlock/Powerlock

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
19-1-2011 19:02
Hallo iedereen,

Laatst was ik in een theater waarbij Camlock/Powerlock werd gebruikt (foto). Volgens mij is dit systeem in Nederland verboden maar wordt het een soort van gedoogd, ookal voldoet het niet aan NEN1010. Mijn vraag was nou, is dit systeem niet heel gevaarlijk (en waarschijnlijk daarom ook verboden) omdat je de koperen geleider kunt zien zitten en aanraken?

Greetz..
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
19-1-2011 19:35
Volgens mij steek je niet zomaar een vinger in een powerlock hoor (zie link).
Maar ja, het is gevaarlijk speelgoed, aangezien je per ader een aparte stekker hebt. Je kan dus de nul of de aarde vergeten aan te sluiten. Maar dit is nu ook niet bepaald speelgoed waar je aankomt zonder dat je weet wat je doet.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
19-1-2011 20:16
Mag ik er even op wijzen dat Camlock en Powerlock nogal verschillende connectoren zijn!

Ze zijn wel aan elkaar verwant, maar Powerlock is de veiligere variant!
Camlock is in Nederland niet echt geliefd en is zo langzamerhand wel overal zo'n beetje voor Powerlock vervangen. (Uitzonderingen daargelaten, zeker in combinatie met internationale tours.)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-1-2011 21:31

DJefke schreef:

Je kan dus de nul of de aarde vergeten aan te sluiten. Maar dit is nu ook niet bepaald speelgoed waar je aankomt zonder dat je weet wat je doet.
Dit is inderdaad de categorie "poten thuis" zolang je niet PRECIES weet wat de goede manier is, wanneer je wel en wanneer je vooral niet ergens aan mag komen.

Tijdje geleden voor 't eerst sinds lange tijd weer powerlock op klus op wat dimmerracks en heb het voor de zekerheid met een collega die ze vaker mee heeft gehad nagelopen. Better safe than sorry. Het zijn zaken waar je ABSOLUUT geen fouten bij wil maken en over 't algemeen gaan er zulke grote stromen doorheen dat een fout zeer snel fataal kan zijn.
Light Image
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
19-1-2011 23:53
Thijs, jouw foto is inderdaad van een camlock stekker. Je kan zelf wel bedenken dat het niet zo'n veilig systeem is. Er zijn genoeg foto's te vinden van levensgevaarlijke installaties met camlock stekkers. Vooral in de VS en al helemaal in Azië kom je ze nog volop tegen. Nu hebben ze in Azië sowieso wat minder last van regelgeving. Ik neem aan dat je je kunt voorstellen hoe dat er ongeveer uit ziet.
Ik ben ze gelukkig zelf nog nooit tegengekomen. Camlock in Nederland is toch echt wel achterhaald.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
19-1-2011 23:59
Nee inderdaad, het viel me op dat de aders zo open en bloot liggen dus ik dacht ik vraag het hier ook even happy :) Een keer verkeerd vastpakken en je hebt 230/400V voor je donder.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
20-1-2011 21:12
Power-lock is per definitie een gevaarlijker systeem dan Cam-lock.
Vooral de oudere variant conectorren zijn breekbaar. Tegenover de onbreekbare, altijd IP65 verbinding.

Grootste nadeel van Cam-lock was dat je idd de nul op fase 3 kon aansluiten en de aarde op L2.

Maar om een uitspraak van een doorgewinterde USA roadie te citeren, "Cam-Lok kept stupid out of the job." sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
20-1-2011 21:14

lj-thijs schreef:

Nee inderdaad, het viel me op dat de aders zo open en bloot liggen dus ik dacht ik vraag het hier ook even happy :) Een keer verkeerd vastpakken en je hebt 230/400V voor je donder.
Als je niet weet war je het over hebt, moet je er niet aankomen.

Er behoord op een productie maar een klein aantal mensen aan de Powerlock te mogen komen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
20-1-2011 23:13

Douwe schreef:

lj-thijs schreef:

Nee inderdaad, het viel me op dat de aders zo open en bloot liggen dus ik dacht ik vraag het hier ook even happy :) Een keer verkeerd vastpakken en je hebt 230/400V voor je donder.
Als je niet weet war je het over hebt, moet je er niet aankomen.

Er behoord op een productie maar een klein aantal mensen aan de Powerlock te mogen komen.
Ik kijk wel uit wink ;) Ik weet dat het gevaarlijk is, en aangezien ik er geen kennis van heb blijf ik er wel van af. Ik was alleen benieuwd naar wat meer info over het systeem laugh :D
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
20-1-2011 23:52
En daar is helemaal niets mis mee...
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)