Forum > Geluid

bas geluid draagt te ver

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 1593
3-5-2010 17:38
Waarschijnlijk is het dak het grootste probleem: groot oppervlak en licht.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
3-5-2010 18:04

Frank76 schreef:

Voor de rest kan ik ook alleen maar beamen dat het vooral om massa draait.
leesvoer over zwevende vloeren
Lees dan toch maar eens goed het leesvloer,
het gaat vooral om de dempende laag wat de ontkoppeling moet verbeteren op een zwevende vloer.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 1343
3-5-2010 19:08
Voor zover ik weet kun je geluid binnen houden door het te weerkaatsen of door het te absorberen
Ik bekijk geluid vanuit het duaale karakter waarmee het te beschrijven valt. Zodra elke vorm van luchtstroming te verwaarlozen is en overdracht van geluid voornamelijk te verklaren is d.m.v het golfkarakter zijn je argumenten naar mijn idee meer op plaats. Dan zou ik wel eerst maatregelen nemen waarmee je luchtstroming uitsluit.

Ik heb m.b.v de compressor 8 bar losgelaten op 2-2,5 cm noppenschuim. Alleen met de spuitmond direct op, tot enkele cm's vanaf het schuim, was de luchtdoorlaat noemenswaardig.

Ik heb in het verleden ook geluid "wonderbaarlijk" tegengehouden met backdrop/theatervilt. Dat terwijl dit flexibel is en in geen enkele verhouding tot de golflengtes staat. Of een dunne glazen/houten, goed sluitende deur die het geluid tientallen dB's doet afnemen.

Interessant weetje: De gezondheidsmatige gevaren van rookgassen afkomstig van brandend hout overtreffen die van polyurethanen (bron).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
5-5-2010 19:32
* ik zou zeker proberen de speakers te ontkoppelen van de vloer als er een kruipruimte onder zit m.B.V. een rubbermat. zo beperk je het contactgeluid.
* zijn de speakers hoorn-geladen of bass-reflex? want hoorn-geladen speakers hebben de neiging om dichtbij weinig geluidsdruk te produceren, maar veraf veel meer. bass reflex speakers zijn beter voor geluid in kleine ruimtes.
Jazeker
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
6-5-2010 15:48
speakers zijn bassreflex
en er zitten wel rubbere voetjes onder ze zijn wel klein
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
7-5-2010 11:08
ik heb vandaag wat met de dbx driverack lopen spelen
en ik was wat met de lage frequenties aan de gang
hij stond op 21hz die heb ik wat terug gezet naar 50hz oke de basen klinken iets minder vol
maar het je hoorde de bas een stuk minder ver buiten het pand
het is jammer dat ik er weinig verstand van heb want ik denk dat er even goed naar gekeken moet worden
zodat we er een stuk meer kunnen uithalen.
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
7-5-2010 13:09
hoi,

je zou kunnen kijken of de gemeente waar je met je gebouw zit een geluidmeter heeft die ook frequentiebanden weergeeft, die je mogelijk kan lenen, evt. kan je dat natuurlijk ook op je pc doen, genoeg analyzers te vinden.
binnen je geluidsset vollen bak met roze ruis laten draaien en buiten meten, dan komen de frequentiebanden die het lastigst zijn vanzelf naar voren, en kan je gaan eqén op je driverack. Dat je daarmee geluidkwaliteit inlevert mag duidelijk zijn, maar dit is wel onvermijdelijk vrees ik. houten hokken zijn nu eenmaal niet de beste isolatie. heb je evt. foto's van het gebouw?

loskoppelen van de vloer is eigenlijk ook wel een must, kan je geen betonnen voeten gieten waar je je speakers op plaatst, of palen die je vrij van de vloer in de grond slaat?
RamonskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2005
Laatste: 21-5-2010
Berichten: 7
7-5-2010 15:30
waar moet ik precies naar zoeken op het net als ik zo'n anelizer?

en jah het is mogelijk een zware voet te maken maar die moet dan niet op de zwevende vloer staan neem ik aan.
dus daar zal ik naar kijken.

het zijn containers met ijzeren frame die helemaal van binnen met hout bewerkt zijn
en de buiten meer heeft een dunne ijzer plaat van denk halve centimeter
daar na glaswol dan weer houten plaat van 22mm dan weer rockwol en dan weer houten plaat van 22mm
muren zijn wel dubbel geïsoleerd met glas en rockwol.
alleen de deuren en vloer en ramen zijn het probleem denk ik
ik heb geen alchol probleem heb namelijk altijd bier in de koelkast
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2010 15:38
Zelf heb ik een PAA3 van Phonic
in samenwerking met een Minirator pro van ITC.

Met deze combinatie kan je spatzuiver de vinger op de gevoelige plaats leggen, rondom je clubhuis.
En elke verandering ook weer netjes controleren of het echt een verbetering is.

Als je dan een goede processor in je geluid-set hebt, kan je me natuurlijk even "inhuren" voor een bescheiden bedragje wink ;)

Heb je de boxen al op een stuk schuim geprobeerd te leggen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
9-5-2010 12:52

s schreef:

* zijn de speakers hoorn-geladen of bass-reflex? want hoorn-geladen speakers hebben de neiging om dichtbij weinig geluidsdruk te produceren, maar veraf veel meer. bass reflex speakers zijn beter voor geluid in kleine ruimtes.
Wst een gelul. Ooit voor voor hoorngeladen subs gestaan?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)