Forum > Geluid

K-115 en DCX-2496

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
23-6-2009 19:24
Ik heb vandaag mijn DCX-2496 binnen gekregen. Deze hangt voor mijn K-115 speakers met P-1600 versterker (het is dus een fullrange setje). Ik heb hem vanmiddag afgesteld en het is aardig gelukt, het setje klinkt al een stuk beter. Ik wil alleen even weten of mijn instellingen goed zijn of nog beter kunnen.

Wat ik nu heb gedaan:
- lowcut op 45Hz But-18

- EQ: 63Hz met 3dB versterkt, Q:1,4
- EQ: 7kHz, high-shelving, 3dB verzwakt (12dB/oct)
- EQ: 14kHz, high-shelving, 5dB versterkt (12dB/oct)
Dan komt er dus deze grafiek uit.

- limiter: -20dB, release: 407ms

Vragen:
- Is mijn EQ instelling goed voor de K-115?

- Wat is een goede releasetijd voor de limiter (muziek)? Nu heb ik de standaardinstelling laten staan.

- Hoe zit het precies met de dB waarden? Ik heb gelezen dat ik -20dB in rekening moest brengen om overeen te komen met 0dB analoog. De gains van de ingang staan nu dus op -15dB (verder gaat hij niet). De limiter staat nu op -20dB, wat eigenlijk prima is want de limiter begint bij 0dB op het mengpaneel precies te werken. Ik weet dus alleen niet of mijn gain-structure goed is.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-6-2009 19:55

djspiky schreef:

Wat ik nu heb gedaan:
- lowcut op 45Hz But-18

- EQ: 63Hz met 3dB versterkt, Q:1,4
- EQ: 7kHz, high-shelving, 3dB verzwakt (12dB/oct)
- EQ: 14kHz, high-shelving, 5dB versterkt (12dB/oct)
Dan komt er dus deze grafiek uit.

- limiter: -20dB, release: 407ms

Vragen:
- Is mijn EQ instelling goed voor de K-115?

- Wat is een goede releasetijd voor de limiter (muziek)? Nu heb ik de standaardinstelling laten staan.

- Hoe zit het precies met de dB waarden? Ik heb gelezen dat ik -20dB in rekening moest brengen om overeen te komen met 0dB analoog. De gains van de ingang staan nu dus op -15dB (verder gaat hij niet). De limiter staat nu op -20dB, wat eigenlijk prima is want de limiter begint bij 0dB op het mengpaneel precies te werken. Ik weet dus alleen niet of mijn gain-structure goed is.
Een hele hap tekst nog, maar het basis principe ziet er goed uit en ook komt dit aardig overeen met wat ik in gedachten heb.
Ik heb een hele tijd geleden bij Webbie ook instellingen op de DCX2496 gemaakt op een setje SA luidsprekers met hun schitterende Ribbon Tweeters, en de klank was daarna gewoonweg helemaal schitterend met best wel hele simpele instellingen.

De Limiter staat normaal op -22 dB voor max 0 dBu output. Bij veel versterkers kom ik vaak op -18 dB maar het is het clip punt van de versterker opzoeken.

Releasetijden kun je korter maken (< 400 ms) als je een drukvolle bas wilt hebben, maar dan gaat het geluid ook wat pompen en zuchten. Zelf zit ik meestal dan tussen 2000 en 4000 ms waardoor het geluid vrij constant blijft, echter full range is er minder eer aan te behalen.

De input gain mag op 0 dB (cinch uitgang mengpaneel) tot -6 dB (XLR uitgang mengpaneel) staan. Output gain meestal 0 dB en voor subwoofers gaat ie wel eens naar +3 tot +6 dB.

Probeer ook eens met de dynamische EQ te werken, bijv. Lowshelf 6, 63 - 75 Hz, ratio 1:4 en het threshold punt op -30 dB. De gain kan dan +6 tot +10 dB. Leuk voor achtergrond muziek bij kleine setjes en voor iets meer basdruk. De kunst is dat de afname bij hogere geluidssterktes van de lage tonen niet hoorbaar is. (Loudness effect). Hetzelfde kun je ook doen met hoge frequenties vanaf 7 KHz, maar dan lagere threshold van -40 dB en een versterking van 3 - 4 dB.

TCMC

ps. Ik heb je een voorbeeld presetje gestuurd.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
23-6-2009 20:13
TCMC, ontzettend bedankt voor je hulp! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ga denk ik inderdaad de dynamische EQ gebruiken ipv de gewone EQ voor de lage tonen. Dat lijkt me wat veiliger.

De P-1600 heeft een ingangsgevoeligheid van 0,775V, wat volgens mij overeenkomt met 0dBu? Klopt dit?
ps. Ik heb je een voorbeeld presetje gestuurd.
Klopt, dit heb ik inderdaad gezien. Alleen hij werkt niet bij mijn computer. Hierover heb ik al een mail terug gestuurd.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
23-6-2009 21:44
EQ-en naar smaak, liefst enkel "cut"-en en niet boosten dan blijft de klank evenwichtiger. Kun je met die 2496 ook limiter attacktijden instellen ? Ik heb er ook 's één mogen instellen maar weet 't niet meer ... de releasetijd had ik behoorlijk hoog staan (in de trand van 2000ms) ivm "pompen" bij sommige dixonummers.

Overigens (niet met de bedoeling 't af te kraken) aub rekening mee houden dat dit echt 'n budget instapper is waar je niet "pro" mee op stap moet willen gaan.
Ik heb er enkele jaren geleden een drietal moeten vervangen voor dpa-tjes omdat die behringer(zooi) een compleet eigen leven begon te leiden (display freeze, controller vast, dood, etc.) en da's niet echt wenselijk in een bomvolle feestzaal.

Groeten en succes !
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
23-6-2009 21:54

Koen van der k schreef:

EQ-en naar smaak, liefst enkel "cut"-en en niet boosten dan blijft de klank evenwichtiger.
Ik heb die boost erin gezet omdat de K-115 van zichzelf vrij weinig laag heeft. Ik vind dit toch wel wat beter klinken.
Kun je met die 2496 ook limiter attacktijden instellen ? Ik heb er ook 's één mogen instellen maar weet 't niet meer ... de releasetijd had ik behoorlijk hoog staan (in de trand van 2000ms) ivm "pompen" bij sommige dixonummers.
Nee, je kunt helaas geen attacktijden instellen.
Overigens (niet met de bedoeling 't af te kraken) aub rekening mee houden dat dit echt 'n budget instapper is waar je niet "pro" mee op stap moet willen gaan.
Ik heb er enkele jaren geleden een drietal moeten vervangen voor dpa-tjes omdat die behringer(zooi) een compleet eigen leven begon te leiden (display freeze, controller vast, dood, etc.) en da's niet echt wenselijk in een bomvolle feestzaal.
Dat wil ik best geloven. Ik had ook een duurder apparaat kunnen kopen maar dat paste niet echt in het rijtje van mijn DAP apparatuur. Daarnaast is de processor (nog) niet de belangrijkste factor in mijn systeem, dus die kan ik er makkelijk tussenuit halen.

Ik heb deze processor vooral gekocht om de EQ en de limiter (i.v.m. verhuur).
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-6-2009 22:05

Koen van der k schreef:

Overigens (niet met de bedoeling 't af te kraken) aub rekening mee houden dat dit echt 'n budget instapper is waar je niet "pro" mee op stap moet willen gaan.
Ik heb er enkele jaren geleden een drietal moeten vervangen voor dpa-tjes omdat die behringer(zooi) een compleet eigen leven begon te leiden (display freeze, controller vast, dood, etc.) en da's niet echt wenselijk in een bomvolle feestzaal.

Groeten en succes !
Ik heb tot nu toe weinig technische problemen gehad met de Behringer DCX2496 en DEQ2496. Schade bleef beperkt tot de flatcable en uitgedroogde kleine elco's aan de uitgangen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-6-2009 22:17

djspiky schreef:

De P-1600 heeft een ingangsgevoeligheid van 0,775V, wat volgens mij overeenkomt met 0dBu? Klopt dit?
Klopt prima, maar je mag gerust het clip punt zoeken en daar op instellen.
Waarschijnlijk heeft de P-1600 ook een clip limiter aan boord, en dan mag je iets minder voorzichtig zijn.
ps. Ik heb je een voorbeeld presetje gestuurd.
Klopt, dit heb ik inderdaad gezien. Alleen hij werkt niet bij mijn computer. Hierover heb ik al een mail terug gestuurd.
Ik heb het nog eens nagekeken. Als ik wat tijd over heb, lees ik mijn DCX2496 eens uit.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-6-2009 22:23

Koen van der k schreef:

EQ-en naar smaak, liefst enkel "cut"-en en niet boosten dan blijft de klank evenwichtiger.
Klopt inderdaad, echter in de rand gebieden, zoals de hoge frequenties, zit weinig energie in het signaal. Je kunt dus gerust boven de 8 KHz flink gaan boosten (Zie je vaak zelfs terug bij presets van fabrikanten van line array's)

Ook voor zeer lage frequenties gaat dat vrij aardig op, maar je moet niet onder de subsonic filter frequentie gaan boosten. Dit moet dan met meer beleid gebeuren.
Kun je met die 2496 ook limiter attacktijden instellen ? Ik heb er ook 's één mogen instellen maar weet 't niet meer ... de releasetijd had ik behoorlijk hoog staan (in de trand van 2000ms) ivm "pompen" bij sommige dixonummers.
Met de DCX2496 is dat beperkt mogelijk met de dynamische EQ, bijv een high shelf shelf 12 filter vanaf 20 Hz.
Beter blijft dan compressor/limiters waar je de ratio, knee, attack, release tijden etc kan instellen.

TCMC
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
24-6-2009 09:20

TCMC schreef:

Klopt inderdaad, echter in de rand gebieden, zoals de hoge frequenties, zit weinig energie in het signaal. Je kunt dus gerust boven de 8 KHz flink gaan boosten (Zie je vaak zelfs terug bij presets van fabrikanten van line array's)
Uiteindelijk gaat het erom hoe 't klinkt, vind je 't goed dan is 't OK toch ?
Die extreme HF boost in line-array presets heb ik idd ook voorbij zien komen, je zou bijna 't idee krijgen dat het (kast) ontwerp niet OK is.
Uiteindelijk ga je met 6dB boosten wel 4x zoveel vermogen in je driver wegstoken, ongeacht er veel of weinig energie in die band zit en 't is maar de vraag of die driver daarvoor geschikt is.

Groeten !
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
24-6-2009 15:51
Eigenlijk is het vrij logisch dat in line-arrays de hoge tonen zoveel geboosd worden.
De afstand tussen de bronnen is namelijk te groot om te koppelen wat bij de middentonen en de bass dus wel gebeurd.
Cyberlights in the house :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)