Forum > Geluid

4 versterkers aansluiten, hoe?

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VinnygogoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2007
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 9
18-5-2009 21:49
volgens mij heb ik dit niet op de qsc, ga ik ff nakijken. en op de palladium op die jacks?
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
18-5-2009 21:50

vinnygogo schreef:

het is een qsc ex2500, dap paadiun 1600 en nog een moet ik nog ff nakijken
Dan zie ik geen probleem... En ik kan niet geloven dat je in je manual niks kan terugvinden! En via de zoekfunctie? Ook niet? Sterk...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
19-5-2009 04:20

Peet schreef:

Dan gebruik je dus gewoon de XLR/Jack duurlus op de versterkers...
Heeej, is DJ PEET weer terug??
..Je Ducktape brood voeren...
VinnygogoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2007
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 9
19-5-2009 06:53
maar hoe moet ik dit dan doen? want ik heb geen uitgang op me qsc versterker.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-5-2009 09:15

vinnygogo schreef:

maar hoe moet ik dit dan doen? want ik heb geen uitgang op me qsc versterker.
Ik heb geen ervaring met deze versterker, maar een simpele blik op de manual (die je dus gelezen hebt?) leert mij dat je onder het inputpaneel een dipswitch kan vinden. Hiermee kan je 'daisy chained' schakelen, zodat je het ene kanaal als input gebruikt, en het andere als output. Neem die gebruiksaanwijzing er eens bij, alles staat er mooi in uitgelegd, wat ook logisch is...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
19-5-2009 10:05
Nounou, iedereen heeft ooit een beginnersperiode gehad en "domme" vragen gesteld. Lijkt me ook heel sterk dat de manual van de mixer iets gaat vertellen over het doorlinken van meerdere versterkers.

Er zijn een paar mogelijkheden:
- De mooiste oplossing is gewoon een signal distributor te gebruiken: link. Maar dat is nogal overkill in dit geval denk ik.
- Sommige mixers hebben meerdere uitgangen op de master. Zo heeft een DJM dacht ik zowel jack als XLR op de master. Een Rodec MX180 heeft dan weer 2 master en 1 monitor output (vanaf de MK3). Kan je buiten je monitors al meteen 2 versterkers aansluiten.
- Zoals reeds vermeld, hebben veel versterkers ofwel een link-uitgang, ofwel een dubbele set inputs. Hiermee kan je de versterkers na elkaar doorlussen.
- Tenslotte kan je ook gewoon zelf via verloopkabeltjes het signaal splitsen. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout maak je zo een kabeltje XLR female naar 2x (of 3x) XLR male. Dit lijkt een "vuile" oplossing, maar in de praktijk is dat ook meestal wat de link-uitgang op de versterker is. En ook in PA wereld wordt er volop op deze manier gesplitst.
TropexsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2004
Laatste: 2-7-2012
Berichten: 50
19-5-2009 11:43
Deze vraag hoort toch in het newbie gedeelte ?
En de DAP ASD-24 is toch een goede oplossing ?
correct me if I,m wrong
Life music is the real thing
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
19-5-2009 11:46

vinnygogo schreef:

en twee topics, omdat het twee verschillende vragen zijn!
Zo dan. Stel je voor dat iedereen voor elke vervolgvraag een nieuw topic zou openen. Weet je wat er dan zou gebeuren? Dan zou ik binnen een SECONDE dit hele forum in de prullenbak donderen!

Niet meer doen dus! (je oude topic is bij deze verwijderd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
19-5-2009 12:08

DJefke schreef:

Nounou, iedereen heeft ooit een beginnersperiode gehad en "domme" vragen gesteld. Lijkt me ook heel sterk dat de manual van de mixer iets gaat vertellen over het doorlinken van meerdere versterkers.
Absoluut, beginnersvragen mogen zeker gesteld worden, daar dient het newbieforum dan ook voor ;) En met veel plezier worden die vragen in behandeling genomen! Maar... Ook een beginneling kan gebruik maken van de zoekfunctie, waar hij in dit geval genoeg informatie kan vinden om tot een oplossing te komen! Lukt dat niet, dan zou zelfs een beginneling in staat moeten zijn om de manual door te lezen! En nee, je hoeft niet in de handleiding van je mixer te kijken hoe je een specifieke versterker moet aansluiten, maar zou je dat niet kunnen vinden in de handleiding van die versterker? En als je die niet hebt, zou je dan niet even naar Google kunnen surfen?

Dit is absoluut geen persoonlijke aanval op de ts, maar deze situatie komt gewoon te vaak voor... Er zijn genoeg situaties waarbij het antwoord op een simpele vraag niet zo maar in 1 2 3 te vinden is. Gun die mensen een kans om iets bij te leren, en laat de rest eerst even 2 minuutjes verder kijken dan hun neus lang is om het zo te zeggen...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-5-2009 12:24
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk:

1. Aparte kabels trekken vanaf de twee uitgangen van je mixer. Zou ik niet doen, want van die twee uitgangen is er één niet gebalanceerd. En als je keus hebt altijd gebalanceerd gebruiken.
2. Een signaalverdeler zoals DJefke hierboven opmerkte. Zou ik ook niet doen, want is onnodig duur voor twee versterkertjes
3. Als je de QSC mono wil gebruiken (niet gebridged maar wel beide kanalen hetzelfde) kan je met een schakelaartje achterop (verscholen achter de barrier strip, die even verwijderen) de inputs parallel zetten (switch 3 en 4 ON, switch 1 en 2 OFF). Zo kan je de input van kanaal twee die je toch niet gebruikt als uitgang gebruiken naar je tweede (DAP) versterker. Je gaat dan dus van de uitgang van je mixer naar input 1 en van input 2 met een verloopje naar je tweede versterker. Zie pagina 7 van de manual.
4. Je kan twee van deze verloopjes gebruiken om het signaal te splitten: deze of als je mixer een Jack uitgang heeft deze.
5. Je kan direct doorlussen vanaf de barrier strip op de QSC (dat aansluitblokje dat tussen de XLR inputs inzit). Dan dus niet met een kabel met plug maar gewoon met een gestripte kabel aan de kant van de QSC.

Mogelijkheden zat dus.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)