Forum > Licht

House Festival

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
19-5-2009 08:46
Ik mis inderdaad de "alle-10-goed" festivallampjes en zie nogal wat overbodige meuk. Wat denk je met scans en spot-heads te doen buiten - voornamelijk overdag? Wat denk je met 2x 60mw laser te doen?!

Kop die stage vol met blinders/sunstrips/strobes en een paar wash-heads, zorg voor een bak rook en eventueel wat ACL / "gewoon" parrenwerk. Dan nog een operator die ritme kan houden en je hebt een mooi feestje.
Light Image
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
19-5-2009 08:56

JeroenVDV schreef:

Ik mis inderdaad de "alle-10-goed" festivallampjes en zie nogal wat overbodige meuk. Wat denk je met scans en spot-heads te doen buiten - voornamelijk overdag? Wat denk je met 2x 60mw laser te doen?!

Kop die stage vol met blinders/sunstrips/strobes en een paar wash-heads, zorg voor een bak rook en eventueel wat ACL / "gewoon" parrenwerk. Dan nog een operator die ritme kan houden en je hebt een mooi feestje.
kijk daar kan ik wat mee ;)
wat ik denk met 2X 60 mw laser te doen.. tja ik denk dat ik die beter thuis kan laten *verdedigen is onmogelijk*
spot heads lijken me (afgezien van overdag) prima mee te werken. na een uur of 10 bedoel ik dan.
de scans geld hetzelfde voor, misschien nog wat later als het echt donker is.
parren was ik zeker van plan mee te nemen. maar is par56 300W dan eigenlijk wel genoeg?
goede tip van de ACL, zal er 2 meenemen. *links rechts van stage*
sunstrips heb ik hellaas niet, kan deze natuurlijk wel inhuren. nog maals bedankt. *had deze tip al eerder gelezen ook die persoon bedankt*

voor 4 extra strobes is al gezorgd, totaal 5. lijkt me voldoende.

truss komt alleen on stage. scheelt mij een hoop werk.

let op, ik moet nog steeds afwachten of ik de klus ook krijg. heb ze een offerte gedaan. als ze akkoord gaan ga ik mijn plan precieser uitwerken.

de lasers worden vervangen voor sunstrips dat is in ieder geval wel duidelijk. en ik zal proberen aan meer blinders te komen.

jeroen, bedankt :)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
19-5-2009 09:16
Ik zou beginnen een lichtplan te tekenen, anders wordt het een bijeenraapsel van 'geschikt en minder geschik' spul..

Oja, met 250MSD spot (/scan) doe je buiten natuurlijk vrij weinig (alle rook waait snel weg dus daar hoef je het niet van te hebben).
Light Image
WatjeVIP Lid
19-5-2009 09:44
krijg net een berichtje,
had een offerte gedaan rond de 700 euro

dit was teveel, dus denk ook niet dat ze veel eisend mogen zijn...

vraag me af of dit nog wat word.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
19-5-2009 09:48

LJ DaAn schreef:

Nee, dit KAN gewoon niet.
er is (grote uitzonderingen daargelaten) geen locatie te vinden waar S'NACHTS een (house)feest kan worden gehouden, buiten dan...
En waarom zou dat niet kunnen? Ik ken natuurlijk de situatie in Nederland niet, maar in België is zoiets geen probleem. En aangezien er in Nederland een pak meer open ruimte is (België is niet bepaald een vb van efficiënt omgaan met ruimte).
Ik heb vroeger regelmatig goa-feesten opgebouwd en afgebroken die van 23u tot 14u plaatsvonden, en die zijn toch net iets luider dan een gemiddeld housefeest.

Ivm licht overdag: ik snap niet waarom er overdag uberhaupt licht zou nodig zijn. Een paar fourbarren voor de vorm misschien.
StekelvarkeStandaard Lid
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
19-5-2009 10:03

DJefke schreef:

Ivm licht overdag: ik snap niet waarom er overdag uberhaupt licht zou nodig zijn. Een paar fourbarren voor de vorm misschien.
Licht, of althans 'show' licht wordt gebruikt om de beleving van het publiek bij de muziek te versterken.
Anders konden we bij fuiven die 's nachts doorgaan evengoed de movingheads thuislaten en de TL's aandoen.
Overdag is het natuurlijk moeilijker om met licht te werken, al zijn er een aantal dingen die je wel ziet, zoals eerder in dit toppic aangehaald. Een goede mix van strobo's, conventioneel, en blinders (in alle verschillende smaken) en eventueel LED is hier wel op zijn plaats. Dit aangevuld met het nodige intelligent licht voor in de late uurtjes. Naargelang het budget dit toelaat ten minste.
exit night into LIGHT
WatjeVIP Lid
19-5-2009 10:06
tja ik kan voor 700 euro echt wel een aardige show neer zetten maar als ik dan alles moet gaan inhuren hou ik er weinig aan over.

daarnaast was 700 euro teveel dus ik vraag me af wat ze zelf in gedachtte hebben.

*niet dat ik niet iets kan inhuren natuurlijk, maar voor 500 euro inhuren en dan me eigen licht erbij word me te gek*

zoals eerder vermeld. ik wacht op een reactie van de organisatie...
DJefkeStandaard Lid
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
19-5-2009 10:10
Ik kan mij echt niet voorstellen dat overdag de beleving kan veranderen met effect-licht. TL's snachts kan je uitlaten, de zon kan je niet zomaar uitschakelen ;)

Ik geef toe dat als ik een club/feest binnenkom, en er hangt een mooie lichtshow, ik wel een tijdje kan genieten van de lampjes (ik ben dan ook een karaktergestoorde nerd, een doorsnee fuifhanger merkt ze niet eens op). Maar een keer ik op de dansvloer sta, let ik niet meer op de lampen zelf. Het effect van het licht natuurlijk wel, maar dat kan je nooit op een weide in volle zon bewerkstelligen.
Jeroen_17Standaard Lid
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
19-5-2009 10:29
Ik wil wel even een opmerking maken over je budget. Hoe kan je een offerte maken als je nog geen concreet lichtplan hebt, en dus ook nog niet weet wat je moet inhuren. De klant dus ook nog niet weet wat die voor die 700 euro krijgt.

Stel dat je budget dus 600 euro is, dan tikken we daar eerst even de BTW van weg dat maakt het 500 euro werkbudget.
Als we daar even de uren vanaf gaan tellen, stage hands 7-14 en van 3-8 is 12 uur. Je vroeg er 2, uitgaande dat je ze het minimum betaald van 7,50 euro per uur dan kom je op 180 euro. Budget dus nog maar 320 euro. Dan gaan daar je eigen uren en transport vanaf. Je werkt van 7-8 uur de volgende dag is 25 uur. Ik neem aan wel voor het minimum van 10 euro per uur dan zou er dus 250 euro vanaf gaan voor jezelf en houd je 70 euro over als werkbudget voor je licht. ALs er 1 lampje stuk gaat van een head, heb je dus voor niets gewerkt.

Nu weet ik dat deze redenering voor beginnende bedrijven natuurlijk niet op gaat want je wil gewoon die opdracht binnenhalen. Maar wat ik probeer te zeggen, houd jezelf niet voor de gek, voor je het weet kost het feest je geld in plaats van dat het iets opleverd. Zeker als je ook nog apparatuur wil gaan inhuren.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
19-5-2009 10:38
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 19-5-2009 10:41
Voor (met name) overdag is het op dit soort festivals leuk als je wat met decoratie kunt doen, maar als men voor een totale lichtset inclusief opbouw en bediening al geen 700 euro wil betalen dan zul je dit soort dingen natuurlijk aan de organisatie zelf moeten overlaten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)