Forum > Licht

DMX bedrading T-Bar

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
29-4-2009 16:02
Ik ben bezig om twee T-barren te maken waaraan 8 LED-parren bevestigd worden. Op de PA-markt heb ik twee stukken kokerprofiel gekocht waar reeds gaten in zaten.

Hier zitten 6 gaten in voor XLR connectoren, 1x in (male) en 5x uit (female). Normaal gesproken lus je vanuit de DMX controller steeds door op de LED-par zelf. Nu wou ik in de T-bar door gaan lussen, en dan met een korte kabel naar de par toe. Je hebt dus steeds een t-splitsing. Heeft dit nadelige gevolgen voor het DMX signaal? Als je op de LED-par zelf doorlust maak je dacht ik ook gewoon een t-splitsing, of zitten hier nog weerstanden in voor de impedantie aanpassing? De beide T-bar's staan op statief, dus hier zit een ruime hoeveelheid kabel tussen.

Zo bedoel ik het

Het gaat om een Scanmaster 2, Showtec 24x 1W LED-parren en DMX/AES 110R kabel.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
29-4-2009 16:08
Eigenlijk mag het niet. DMX is een RS485 bus. Aan beide uiteinden zit er een afsluitweerstand en alle zenders/onvrangers hangen aan deze bus zonder enige drop-down kabel. Dat is natuurlijk theorie. In de praktijk kan het wel werken natuurlijk, maar het kan ook gewoon op random momenten vreemde dingen doen, of gewoon niet werken.
Het is een beetje als met het weglaten van de terminator, het gebruiken van microfoonkabel ipv dmx-kabel, ... Meestal werkt het wel gewoon.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
29-4-2009 16:22
Hoe wordt dit dan (netjes) in DMX apparaten gedaan? De DMX kabel zou dan direct op de IC-poten van RS485 driver gesoldeerd moeten worden? Ik heb wel eens in mijn LED-parren gekeken, en daar zit op de achterkant een klein printje met de XLR male en female en vanuit daar gaat een kabel van enkele centimeters naar de uC toe.

Waarschijnlijk een kwestie van verwaarloosbaar?

Een andere vraag, stel je hebt 1 meter 110R DMX kabel en 1 meter normale mic kabel aan elkaar geknoopt. En je doet dit zelfde met 10 meter DMX kabel en 1 meter microfoon kabel. Is in dit laatste geval de bus "meer" 110 Ohm dan in het eerste geval?
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
29-4-2009 16:28
Ik zou hier eens een kijkje nemen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2009 16:40

Brokencore schreef:

Een andere vraag, stel je hebt 1 meter 110R DMX kabel en 1 meter normale mic kabel aan elkaar geknoopt. En je doet dit zelfde met 10 meter DMX kabel en 1 meter microfoon kabel. Is in dit laatste geval de bus "meer" 110 Ohm dan in het eerste geval?
We hebben het hier over HF (Hoog Frequent) toepassingen. En daar gelden andere regels dan de meeste mensen op hun jan boeren fluitjes kunnen begrijpen.

Voorbeeld: Stel dat jouw 1 meter XLR kabel 150 Ohm is (karakteristieke impedantie uiteraard want DAAR hebben we het hier over). Als je dan met 110 Ohm binnenkomt zal dat 150 Ohm tussenstukje voor een vrij smalle frequentieband fungeren als impedantietrafo (waarbij het, zo uit het hoofd, opgetransformeerd zal worden richting de 200 Ohm).

Lang naar kort: Gebruik nou maar gewoon 110 Ohm kabel (lijkt me niet zo'n verdomd zware opgave). Voor korte lengtes (lengtes waarbij de lengte te VERWAARLOZEN is t.o.v. de te transporteren frequentie(band)) is het lood om oud ijzer MAAR zelfs bij DMX (een vrij traag iets met een vrij lage frequentieband) kun je daar bij een meter of 10 al niet meer van spreken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
30-4-2009 09:55
Even Offtopic:

Brokencore schreef:

Het gaat om een Scanmaster 2, Showtec 24x 1W LED-parren en DMX/AES 110R kabel.
Indien je al ervaring hebt met die parren, kan je me misschien verder helpen in het volgende topic
Eventueel een paar foto's van deze parren in actie of wat extra gebruikerservaring zou leuk zijn. Alles kan me helpen in mijn keuze. Bedankt!
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-5-2009 01:37
op zich kan een niet-galvanisch gescheiden splitter zo simpel zijn als een stel sn75176's op een printje met wat ontkoppeling icm een 5VDC netadapter. Maar of het zelf maken van zoiets een optie is kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Als je gewoon een paar nette korte kabeltjes gebruikt ben je er ook, wel zo simpel.
BSmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2008
Laatste: 10-3-2013
Berichten: 56
4-5-2009 19:38
Waarom zo moeilijk? Je kunt ze toch ook gewoon bestellen?

Highlite(Showtec) heeft ze in het assortiment; Fourbar with DMX link

We zullen het maar niet over de prijs hebben shocked 8O, voor die prijs heb je ook een normaal T-balkje mét dimmershut up :X

Wanneer je trouwens 8x XLR male én 8x XLR female erin schroeft en met elkaar verbind, heb je helemaal geen splitters etc. nodig, dan lus je ze toch gewoon door? Dus dan krijg je dit idee:
Kabel vanaf paneel -> balkje in -> balkje uit -> LED Par in -> LED Par uit -> Balkje in -> balkje uit -> LED Par in -> led par uit -> balkje in enzovoorts...
Maaaaar; met deze opzet ben je ruim € 100,0 kwijt aan XLR en powercon chassis delen razz :p , dan hebben we het nog niet over kabels..

Ik zou ook graag de overstap willen maken naar LED parren ipv de stroomvreters, maar de kosten vind ik toch nog aan de hoge kant.
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
4-5-2009 20:03
ik heb de ledparren gewoon aan een t-bar gemaakt
stroom komt samen in de midden in een stekkerdoos (hier wil ik meschien nog een powercon aansluiting inmaken) de dmx kabeltjes zijn op lengte gemaakt en zijn mooi weggewerkt in de t-bar
moeten de parren eraf hoef ik dus alleen de kabels uit de parren te halen
dit scheelt een hoop chassis delen ;)
wat zou een leven zijn zonder geluid
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
4-5-2009 23:07
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inmiddels één t-bar af, er gaat meer werk in zitten dan je in eerste instantie verwacht sad :(

Zoals de startpost vermeld komen deze balkjes van de PA-markt. Totaal 3x 1,5 meter 50x50 kokerprofiel waarvan 2 voorzien waren van schuko en XLR compleet met bekabeling. De kokers waren beschadigd en smerig. Ook de bedrading was slordig gedaan. Ik heb ze dus helemaal gestript, schoongemaakt en voorzien van nieuwe 230V en DMX bedrading. Er zat geen spigot aan, na lang zoeken op de PA-markt gevonden.

In de bestaande situatie werd er ook in de balk zelf doorgelust, en hiervoor waren dan ook de gaten erin gemaakt. Nu kon ik wel via de parren doorlussen maar dan moest ik of 4 extra gaten boren of helemaal geen chassis delen doen en met kabel direct van par naar par door de balk heen. Maar dan zat ik met 4 grote gaten.

Dus toch maar geprobeerd om de in balk door te lussen en met korte kabels naar de parren toe. Even getest met 20 meter DMX kabel er tussen en bleek goed te werken. Morgen testen met meer kabel, en als het goed blijft werken ga ik aan de tweede bar beginnen.

Foto 1
Foto 2

De parren bevallen super! Ze geven een nette bak licht voor een LED-par, heb alleen geen 300W par ter vergelijking. Ze bevatten 7 DMX kanelen, en hebben enkele interne programma's, kunnen standalone werken en ook in master-slave. Klik voor de handleiding, staat niet op internet dacht ik (1MB). Enige nadeel is dat de rode LED's soms licht knipperen, 2 van de 4 parren aan deze T-bar hebben er last van. Van de andere 4 parren moet ik dit nog testen. Het maakt niet uit of je ze via DMX of standalone gebruikt, tijdens disco gebruik valt het niet op. Tijdens het uitlichten van een object is het wel erg storend sad :(.

En waarom niet gewoon kant en klaar kopen? Dan zit je toch op €300 voor twee t-barren. Ik heb zelf geen drive-in show, maar maak deze voor me broertje. Hij is net 15 dus nog geen geld in overvloed, alles moet zo low-budget mogelijk. Echter probeer ik alles wel zo prof mogelijk te doen, de kwaliteit van het materiaal mag niet onder het budget leiden!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)