Forum > Off-Zone

Het centrale fotografie topic (partypics, apparatuur, tips)

(375 reacties. Pagina 25 van 38)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-4-2009 16:18
Tja... Voor mij is het alweer de nodige jaren geleden maar paar valkuilen.

1. Zorg ervoor dat je lens verdomd schoon is. Die vervelende ronde "stippen" in je foto's zijn strontvervelend.
2. NOOIT zoomen. Ernaar toe lopen werkt veel beter.
3. Scherptediepte heb je niet nodig, korte sluitertijd wel. Kies dus voor een korte sluitertijd en stel je diafragma daar op af.
4. Flitser en (veel) rook gaan niet samen.
5. Ingebouwde flitser heeft meestal na een aantal meter niets meer te zeggen (vandaar ook punt 1).

<<<

Welk filter gebruik je voor het maken van je thumbnails? Volgens mij staan ook daar instellingen fout (zoek naar termen zoals "bicubic resizing"). En uiteraard maak je thumbnails (meestal 2-staps thumbs) stuk voor stuk vanaf het origineel (dus niet grote thumb van origineel en kleine thumb van grote thumb).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
22-4-2009 19:43

Dré] schreef:

2. NOOIT zoomen. Ernaar toe lopen werkt veel beter.
3. Scherptediepte heb je niet nodig, korte sluitertijd wel. Kies dus voor een korte sluitertijd en stel je diafragma daar op af.
Bij een groter diafragma is er een kortere sluitertijd nodig omdat er meer licht op de sensor valt. Bij een groter diafragma krijg je ook meer scherpte diepte. Dus in feite heb je juist scherpte diepte nodig wink ;). Als je het goed gebruikt is het effect vaak erg mooi bij portretten.
De laatste doet het licht uit
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
22-4-2009 22:15
Scherpte diepte wordt groter naarmate het diafragma kleiner wordt. wink ;)
Groet André
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
22-4-2009 22:32

Dré schreef:

Tja... Voor mij is het alweer de nodige jaren geleden maar paar valkuilen.

1. Zorg ervoor dat je lens verdomd schoon is. Die vervelende ronde "stippen" in je foto's zijn strontvervelend.
2. NOOIT zoomen. Ernaar toe lopen werkt veel beter.
3. Scherptediepte heb je niet nodig, korte sluitertijd wel. Kies dus voor een korte sluitertijd en stel je diafragma daar op af.
4. Flitser en (veel) rook gaan niet samen.
5. Ingebouwde flitser heeft meestal na een aantal meter niets meer te zeggen (vandaar ook punt 1).
De vlekken van punt 1 zijn vaak stofdeeltjes die door flitsen zichtbaar worden, kleine plekjes op je lens zie je niet snel terugkomen op je foto's (tenzij je met een diafragma van f/22 schiet ofzo)
Met een simpele digitale camera zul je dit effect sneller hebben omdat deze vaak een grote scherptediepte hebben.

Je kan inderdaad het beste zo dicht mogelijk bij je onderwerp gaan staan, hierdoor hoeft je flits niet zo hard te flitsen, en heb je dus nooit een tekort aan licht.

Met een DSLR en een externe flitser kun je een hoop leuke dingen doen. In plaats van de boel plat te flitsen (zoals met een gewone compactcam), kun je ook een hoop omgevingslicht meepakken.
Stel dan ook je camera in op een redelijke sluitertijd, bijvoorbeeld 1/50 oid. Je flits natuurlijk gewoon zijn werk laten doen. Als je met zo'n sluitertijd een foto neemt, pak je ook wat zaallicht mee, waardoor je foto er gewoon stukken beter uitziet.
En door het flitsen staan de mensen die je op de foto zet er gewoon onbewogen op.
(die 1/50 als sluitertijd is geen gouden regel, dit is erg afhankelijk van het licht wat er in de zaal is, maar ik gebruik dit meestal als uitgangspunt, en ga van daaruit afstellen indien nodig)

Rook is inderdaad leuk, maar niet voor tijdens het fotograferen happy :) Als er mensen in de rook staan en ze willen op de foto, wacht gewoon ff tot het weg is, want het maakt je foto er zeker niet mooier op!
Music is what feelings sound like...
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
23-4-2009 12:04

RonnieB schreef:

Stel dan ook je camera in op een redelijke sluitertijd, bijvoorbeeld 1/50 oid.
Zo'n lange sluitertijd is verdomde lastig fotograferen: het onderwerp moet niet te veel bewegen en je moet een vaste hand hebben. Soms red ik 1/30 of 1/40, maar langer zijn de foto's eigenlijk al per definitie bewogen (of je moet de muur willen fotograferen met een statief).

Met 1/80 zit je al een stuk veiliger (ook enkel rustige onderwerpen, geen ADHD-dansers of -artiesten). Sowieso kun je ook vaak met de belichtingscompensatie, daarmee kun je ook meer sfeer pakken.

Ik heb nu praktisch 2,5 jaar mijn dSLR en ik ontdek nog steeds nieuwe mogelijkheden van fotograferen en zit nog steeds af-en-toe te stoeien (knoeien).
Lichtje erbij?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
23-4-2009 12:11

DJ JB schreef:

RonnieB schreef:

Stel dan ook je camera in op een redelijke sluitertijd, bijvoorbeeld 1/50 oid.
Zo'n lange sluitertijd is verdomde lastig fotograferen: het onderwerp moet niet te veel bewegen en je moet een vaste hand hebben. Soms red ik 1/30 of 1/40, maar langer zijn de foto's eigenlijk al per definitie bewogen (of je moet de muur willen fotograferen met een statief).

Met 1/80 zit je al een stuk veiliger (ook enkel rustige onderwerpen, geen ADHD-dansers of -artiesten). Sowieso kun je ook vaak met de belichtingscompensatie, daarmee kun je ook meer sfeer pakken.

Ik heb nu praktisch 2,5 jaar mijn dSLR en ik ontdek nog steeds nieuwe mogelijkheden van fotograferen en zit nog steeds af-en-toe te stoeien (knoeien).
Het "bevriezen" van het beeld doe je met de flits, niet met de sluiter...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
23-4-2009 12:26

Emile Schuur schreef:

Ben voor de 2e keer op pad geweest met mijn nieuwe camera. Instellingen op de camera zelf heb ik tijdens de avond niet veranderd. Ik zat alleen steeds met de flits te kutten. Er zitten prima foto's bij, maar het merendeel is nog echt niet goed. Ik had veel vaker de flits feller moeten zetten. Wat veranderen jullie qua instellingen op de avond zelf?

De foto's!
Het is een kwestie van veel experimenteren, je past je instellingen op de avond zelf volledig aan aan de situatie. Op jouw foto's is vaak te zien dat de foto's te donker zijn. Je weet wat een diafragma doet (hoe verder open, hoe meer licht), je weet wat je sluitertijd doet en je weet wat je ISO doet. Die drie zijn een optelsom.
Ik pak overigens gerust langere sluitertijden dan 1/50e, je onderwerp bevriezen doe je inderdaad met je flits. Voorbeeldje: ISO1600, F3.5, 1/20.
Waar zit de cut op dit apparaat?
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
23-4-2009 12:59

big bang schreef:

Het "bevriezen" van het beeld doe je met de flits, niet met de sluiter...
Dat is wel heel kort door de bocht. De flits zie je extra duidelijk, maar de rest van de beweging zie je ook.
Lichtje erbij?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
23-4-2009 13:54

Victor Junior schreef:

Voorbeeldje: ISO1600, F3.5, 1/20.
Dat is een portretje zonder actie. Anders wordt het als de personen niet stokstijf voor je staan maar gewoon lekker bewegen (zoals ze nogal vaak doen op feesten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
23-4-2009 14:37

Dré schreef:

Victor Junior schreef:

Voorbeeldje: ISO1600, F3.5, 1/20.
Dat is een portretje zonder actie. Anders wordt het als de personen niet stokstijf voor je staan maar gewoon lekker bewegen (zoals ze nogal vaak doen op feesten ;-)
Actieportret dan razz :p : ISO1600, F4, 1/10
Waar zit de cut op dit apparaat?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)