Forum > Off-Zone

Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin

(1451 reacties. Pagina 82 van 146)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
1-4-2009 20:18
Als je het hebt over drugkinetiek, in welke context moet ik alcohol dan precies zien.
Het grote verschil tussen alcohol en andere drugs / medicijnen, is de hoeveelheid.
Bij de meeste medicijnen spreken we over zeer kleine hoeveelheden werkzame stof (range miligrammen). Bij alcohol hebben we het over hoeveelheden die vele malen groter zijn. Een glas bier bevat ongeveer 15 gram alcohol (5% * 300ml).
Als ik even snel op wikipedia kijk, zie ik dat een tablet paracetamol 500 miligram paracetamol bevat en 10 - 15 gram paracetamol kan leiden tot leverbeschadigging. Aangezien paracetamol relatief onschuldig is, kan je hier aan zien dat je veel meer alcohol kan verdragen dan andere drugs.

Het first pass effect houdt in dat zodra een drug in het lichaam opgenomen is, hij eerst de lever passeerd alvorens hij in de rest van de bloedbaan terechtkomt. Aangezien de lever niet bijhoudt hoevaak een molecuul al gepasseerd is, begint hij met de afbraak van een drug zodra deze passeerd en wacht hij niet dat een drug zich homogeen over het bloed verdeelt heeft.

In het geval dat je paracetamol slikt word met de afbraak begonnen zodra deze de eerste keer de lever passeerd. Als je 500 mg slikt komt er geen 500 mg in de bloedcirculatie. Ik beschik helaas niet over werkelijk cijfers hier, maar als we aannemen dan er tijdens de eerste passage van de lever 10 mg afgebroken word, en we andere effecten verwaarlozen, komt er uiteindelijk 490 mg (=98%) in de bloedcirculatie.
Bij alcohol geld eenzelfde verhaal. Aannemende dat ook hier tijdens de first pass 10 mg afgebroken word blijft er van de ingenomen 15000 mg 14990 mg over. (=99,93%). Daarna word het verhaal nog erger, want de lever is het komende uur full speed alcohol af aan het breken en binnen die tijd besluiten de meeste mensen al om nog maar een extra glas te nuttigen. Omdat alle enzymen in de lever al druk zijn met alcohol af te breken, zal er tijdense de first pass van het tweede glas helemaal niks extra's afgebroken worden omdat er simpelweg geen beschikbare enzymen meer voor zijn.

Nu heb ik als voorbeeld van drugs paracemol genomen. Dit omdat iedereen zich daar een voorstelling van kan maken. Wanneer het first pass effect pas echt belangrijk word is als er gevaarlijke medicijnen toegedient gaan worden, of als eer een precieze dosering benodigd is. Veel medicijnen worden in hoeveelheden van miligrammen of minder toegedient. Als je in dat geval geen rekening houdt met het first pass effect zou het zo maar kunnen dat de werkelijke concentratie in het bloed vele malen lager is, dan de concentratie die je wilde berijken.
Echter is het bij alcohol zo dat het process zo verzadigd is, dat alle andere effecten verwaarloosd kunnen worden en het uiteindelijk een praktisch lineair proces word.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
1-4-2009 20:23

Sgrovert schreef:

Een glas bier bevat ongeveer 15 gram alcohol (5% * 300ml).
Dat benne grote glazen, waar is die kroeg? laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
1-4-2009 20:38
Studentenkroeg. 33 cl voor een euro razz :p
Lost in Music
Ricardo VanilliStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 29-3-2020
Berichten: 52
1-4-2009 21:26

Tom schreef:

Dat benne grote glazen, waar is die kroeg? laugh :D
Ongetwijfeld ergens in België wink ;) shut up :X

RV
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
2-4-2009 00:00

Sgrovert schreef:

Als je het hebt over drugkinetiek, in welke context moet ik alcohol dan precies zien.
Het grote verschil tussen alcohol en andere drugs / medicijnen, is de hoeveelheid.
Alcohol kan je behandelen als ieder andere drug. Praten over absolute hoeveelheden heeft geen enkele zin, want: (1) paracetamol en alcohol worden middels andere enzymen afgebroken en (2) first-pass-effect is slechts één onderdeel in de totale kinetiek (absorptie, distributie, metabolisme, excretie). Wil je drugs onderling gaan vergelijken, moet je ál deze factoren meenemen. Dat jij de dynamiek van paracetamol/alcohol erbij haalt (immers: jij zegt dat paracetamol relatief onschuldig is), is totaal niet relevant: we hebben het hier over kinetiek, niet over dynamiek. Kortom, de vergelijking loopt totaal scheef.

Een invalshoek vind ik echter wel interessant: het klinkt inderdaad aannemelijk dat het first pass effect minder wordt naarmate je meer drinkt (i.v.m. verzadiging van het lever-enzym alcohol dehydrogenase). Jij maakt het echter zwart/wit door te zeggen dat het first pass effect niet/nauwelijks meespeelt.

Ik snap echter niet waarom je deze discussie begint? Voor het verhaal in mijn eerste post is dit niet relevant.

edit: ik heb nog even wat onderzoeken opgezocht over alcohol kinetiek. Het beeld wat hieruit ontstaat is dat het first pass effect inderdaad afneemt naarmate er meer gedronken is. Bij grotere hoeveelheden alcohol is het first pass effect verwaarloosbaar klein (zeker bij alcoholconsumptie op een lege maag). Bij kleine hoeveelheden alcohol in combinatie met een gevulde maag (gevuld met eten), is er wel een first pass effect. Cijfers wat betreft het first pass effect die ik hier voor mij heb liggen, variëren (afhankelijk van het onderzoek en afhankelijk van de maagvulling + hoeveelheid gedronken alcohol): first pass effect kan leiden tot 50%, 30%, 10% en <1% afname in alcoholopname in de algemene bloedcirculatie.

Kortom: first pass effect is in veel gevallen een verwaarloosbaar klein effect, maar lang niet altijd.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-4-2009 02:54

PimW schreef:

Ik snap echter niet waarom je deze discussie begint? Voor het verhaal in mijn eerste post is dit niet relevant.
De reden dat ik deze discussie begin, is omdat ik hem interessant vind. Ik ben opgeleid als Biomedisch Inginieur en kijk vanaf de "technische" kant tegen het probleem aan. Ik ben opgeleid in een zeer breed gebied en het voornaamste doel van mijn opleiding is : "Controleren of beweringen van anderen correct zijn". Ongeacht of de andere Wiskundige, Natuurkundige, electrotechnicus of arts c.q. aanverwant is, ik moet genoeg van het vakgebied weten om mee te kunnen praten en te bepalen of het zou kunnen kloppen.
Daarom dat ik ook getriggerd werd door jou bericht.
Daarnaast vind ik het ook gewoon interessant wat je schrijft, daar ik zelf niet het naadje van de kous weet.
Morgen zal ik inhoudelijk naar je post kijken. Op het moment zijn mijn alcohol enzymen namelijk druk aan het werk sneaky :V.
Lost in Music
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
2-4-2009 10:06
Nouja, om nou te zeggen dat dit opschepperij, blooper, of onzin is...
Beetje vreemd topic vind ik het worden zo. Vond hem vroeger leuker toen er nog wat te lachen viel laugh :D
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
2-4-2009 17:04
Dronken worden is ook leuker dan nuchter worden.

Back on topic maar weer.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
12-4-2009 13:04
iemand nog een geluidsset van 100 kw rms? laugh :D
If it ain't Dutch it ain't much...
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
12-4-2009 13:13
Die foto komt mij bekend voor. Verkoper is een gebruiker hier op het forum als ik mij niet vergis.
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)