Forum > Geluid

Graag advies bij aanschaf Stage Accompany SA 102 mengpaneel (D&R)

(57 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
22-3-2009 21:03
Voedingselco's vervangen (zowel de grote als de kleintjes) is in veel gevallen de oplossing. Eventueel kun je - als je de boel toch open hebt - ook de voedingsstabilisatoren vervangen.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
22-3-2009 21:18
Hallo,

Heren, beide bedankt voor jullie reacties.

Hier nog wat foto's van zo'n voeding (deze foto's en de eerder geposte master-module zijn niet de foto's van mijn huidige SA 102, maar van de eerste die ik had):

* Voeding 1
* Voeding 2

Nog een vraagje: heeft het een reden waarom de kleine condensatoren niet vlak tegen het print zijn aan gesoldeerd, maar zogezegd op ">-pootjes" staan?

Hieronder nog wat foto's van mijn huidige SA 102 in zijn natuurlijke habitat laugh :D:

* Foto 1
* Foto 2
* Foto 3
* Foto 4
* Foto 5

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
22-3-2009 22:27
Zijn er al voedings elco's vervangen? Gezien de verschillende modelen die er in zitten. Je kan ze altijd preventief vervangen of meten. (evt ESR) Als je in bezit bent van een scoop moet je hier eens kijken.

Die condensatoren met een "hoekje" erin. Ik weet dat ze zo geleverd worden vanuit de fabriek. De reden waar dat om is weet in niet. Misschien hebben de pootjes zo meer veerkracht als je ze in een pritn duwt. Het schijn namelijk dat deze condensatoren nogal snel (intern) breken. Maar dit weet ik dus niet zeker, misschien kan iemand dit bevestigen?

Verder ziet het er weer lekker antiek uit laugh :D razz :p
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-3-2009 00:33
Hallo Ganzz,

Ganzz schreef:

Zijn er al voedings elco's vervangen? Gezien de verschillende modelen die er in zitten.
Er is niets op die print vervangen.
De bezetting van de voeding wat betreft de elco's is origineel zo.
Alle drie de SA 102's die ik van binnen heb gezien hadden deze bezetting.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 13458
23-3-2009 09:54
Condensatoren zijn de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Ontwerpers werken echter met een bibliotheek bij het ontwerpen van een apparaat/printplaat. Daar kan bijvoorbeeld in staan dat een 10-47uF 32V elco-reeks een pootafstand heeft van 0.3". Als je dan, als fabrikant, een elcoreeks maakt die een stuk kleinere pootafstand heeft dan krijg je boze klanten. En DUS zetten ze de pootjes om zodat ze prima overeenkomen met de, door ontwerpers, gebruikte bibliotheken.

Die componenten moeten immers door insertiemachines op een printplaat geplaatst worden (prachtig gezicht overigens) en die machines kunnen vaak niet ook nog eens pootjes buigen. In China zou je dan een pootjesbuiger in dienst stellen (maar met de Europese lonen kun je dat wel op je buik schrijven)...

Bij sommige merken kun je gewoon kiezen of je omgezette pootjes wilt hebben of rechte pootjes (voor diegene die z'n bibliotheek regelmatig aanpast naar de "laatste" stand der zaken ;-). Heeft dus niets te maken met warmte o.i.d.

Vervang inderdaad (al dan niet preventief) alle elco's in de voeding. Die dingen gaan er toch een keer aan (en wellicht zijn ze daar nu al mee bezig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
23-3-2009 11:25
Maar deze zien er al jaren zo uit, (misschien dan wel geel/bruin). Ook op oude printen.
foto
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-3-2009 11:50

Dré schreef:

In China zou je dan een pootjesbuiger in dienst stellen (maar met de Europese lonen kun je dat wel op je buik schrijven)...
Ik ben vorig jaar nog een poosje 'pootjesbuiger' geweest (vakantiebaantje) maar toen ik vanochtend in de spiegel keek zou ik toch zweren dat ik geen spleetogen had. laugh :D Maargoed, dan praten we natuurlijk wel over productie in batches van vaak maar enkele tientallen prints.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 13458
23-3-2009 11:59

Ganzz schreef:

Maar deze zien er al jaren zo uit, (misschien dan wel geel/bruin). Ook op oude printen.
foto
Is geen elco maar een keramische (multilayer) condensator. Ook daar gaat het om componenten die steeds kleiner geworden zijn (de typische 100nF zoals vaak gebruikt in voedingslijnen is tegenwoordig nog maar een paar mm groot terwijl het vroeger een schijf was van 1cm). Eventuele rek en krimp worden hier goed opgevangen (nodig bij een harde behuizing zoals hier het geval is, amper van toepassing bij een elco die eigenlijk altijd eindigen in pennetjes door een stukje rubber).

Daarnaast heeft het bij de PCB plaatsing als voordeel dat er fiks wat spoortjes tussendoor kunnen (maar om het nut daarvan te snappen moet je wellicht zelf meer dan eens een printplaat ontworpen hebben).

Vrijwel alle elco's (en daar vroeg Webbie naar) mogen echter direct op de print gesoldeerd worden (ook in het geval van flow solderen). Zie ook application notes die bij eigenlijk alle componenten beschikbaar is (na wat zoekwerk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)