Forum > Geluid

Graag advies bij aanschaf Stage Accompany SA 102 mengpaneel (D&R)

(57 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
23-2-2008 19:22
Hallo,

Sinds kort ben ik op zoek naar een nette SA 102 mengpaneel om het zaakje hier helemaal SA te maken.

Inmiddels ook een gevonden, maar wat ik zo van de foto's aflees moet ik hem maar voorbij laten gaan.
De verkoper geeft ook aan dat bijna alle faders en potmeters kraken.
Mist ook wat knoppen van de faders en heeft wat slijtage-plekken.

Nu weet ik dat er hier een paar mensen op het forum zitten die wat van D&R mengpanelen afweten.
Daarom had ik een paar vraagjes:

- aan welk type D&R is het SA 102 paneel gelijk?
- zover ik weet heeft dit mengpaneel geen gebalanceerde uitgangen, klopt dat?
- hoe kostbaar is het vervangen van de faders en potmeters?
- moet ik nog ergens op speciale (D&R) punten letten tijdens een eventuele koop van een SA 102?

Wat zou ik voor dit paneeltje mogen geven (eventueel voor onderdelen)?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-2-2008 20:35

Webbie schreef:

- aan welk type D&R is het SA 102 paneel gelijk?
- zover ik weet heeft dit mengpaneel geen gebalanceerde uitgangen, klopt dat?
- hoe kostbaar is het vervangen van de faders en potmeters?
- moet ik nog ergens op speciale (D&R) punten letten tijdens een eventuele koop van een SA 102?
-Unit is gelijk aan een D&R Disteq (plm 1988) (mengpaneel met de losse broodjes)

- Mengpaneel zal vergelijkbare ingangen hebben als een 300 series. Maakt dus gebruik van gebalanceerde inputs. (via XLR input.)

Prijzen van faders zijn wel te vinden op de D&R site. (veel knoppen e.d. zijn nog steeds verkrijgbaar) Hoe duur het wordt, is afhankelijk van het aantal te vernieuwen faders en potmeters, en uiteraard het merk. (dat kan dan aardig in de papieren lopen)

Mogelijk dat Prefer ook nog iets voor je kan beteken.(tenminste als ze nog bestaan)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-2-2008 10:40
Hallo Martin,

Bedankt voor je post.

Waar staan de prijzen voor bijvoorbeeld de faders op de site van D&R dan?
Kan alléén de prijzen vinden van complete consoles en accessoires.

Een schatting van de prijs van een fader en potmeter is ook al goed.
Kan ik namelijk zelf berekenen wat dat grapje ongeveer gaat kosten als ik alles moet vervangen.

Kunnen deze broodjes overigens tegen de methode met het "heete sopje"?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
24-2-2008 11:19
Als ik mij goed herinner heeft de mixer inderdaad geen sy uitgangen, maar het zijn jacks dus daar valt zonder mechanische geklus iets aan te doen.

De mixer is overigens dubbelgeisoleerd, maar bij inbouwen of aansluiten kunnen er alsnog problemen ontstaan.

Hum. Ik vond hem in D&R-grijs mooier geloof ik ;)
Het ding is op faders en pots na redelijk onverwoestbaar, hier in 2003 vervangen door een Apollo. Er bestaat een (zeer rustige) D&R mailinglist, als je iets zoekt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-2-2008 15:44

Webbie schreef:

Waar staan de prijzen voor bijvoorbeeld de faders op de site van D&R dan?
Kan alléén de prijzen vinden van complete consoles en accessoires.
Prijzen staan onderaan diezelfde lijst.
10300089 JP mono 100mm fader Discom 2/3, 300-2, 700-2/3 and Disteq € 16,00
(uiteraard kan het nog duurder)

Veel draai potmeters zijn zijn htk modellen (Radiohm), verkrijgbaar bij de "plaatselijke" electronicaboer. (kleine knopjes vergen dunne as modellen)
Veelal is jack inputs vernieuwen (goed schoonmaken) ook geen overbodige luxe.
Kunnen deze broodjes overigens tegen de methode met het "heete sopje"?
Heet sopje methode ben ik niet kapot van (d.w.z. nooit toegepast)
Naar mijn idee is het "hete sopje" / of het gebruik van sprays "het laatste redmiddel". Dergelijke zaken heb ik bij géén enkele D&R die ik heb gehad (of heb). ..toegepast.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
28-4-2008 23:49
Hallo,

Nu ik helemaal klaar ben met de Synq SMX-1, heb ik toch maar de eerder genoemde SA 102 aangekocht (alleen nog even tijd vinden om hem op te pikken).

Volgens de verkoper speelt de SA 102 nog brom en kraakvrij, alleen kraakt het bij het bedienen van de faders en potmeters.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de SA 102 (D&R Disteq) geschikt voor het "hete sopje" methode, m.a.w. verneuk ik de boel niet als ik de broodjes op deze manier schoonmaak?

@Aart:

Aart schreef:

Als ik mij goed herinner heeft de mixer inderdaad geen sy uitgangen, maar het zijn jacks dus daar valt zonder mechanische geklus iets aan te doen.
Is het mogelijk om de output jacks (die volgens mij op een printplaat zitten gesoldeerd) van de Disteq te vervangen door XLR's (vind ik toch wat solider en netter), en welke signaaltrafo van Amplimo (sorry, kan geen directe link maken) moet ik hebben?

Misschien iemand foto's van de binnenkant van een Disteq?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
29-4-2008 02:00
De sopjes methode is een lap middel, beter is om de fader open te maken en dan te reingegen.

Een sy uitgang is makkelijk te maken met een opamp, als er plaats is voor een XLR chassis is dat een goede optie.

Maar ga je hem weer thuis gebruiken dan is dat alleen maar een extra opamp in de signaal weg. Een trafo voor Sy verbinding is helemaal geen goede optie, het blijft hoog in uitgangs-impedantie.

De radiohm potmeter die nu te krijgen zijn voor 1,5 euro zullen niet passen in de behuizing, de pootjes zijn te kort door de nieuwe plastic vierkante behuizing. dat word dus aanpassen.

Het beste is om potmeters en faders open te maken (als het kan) en dan de baan en de sleepcontacten te reinigen, daarna werken ze weer als nieuw! (tenzij het sleepcontact versleten is)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
29-4-2008 06:00

Webbie schreef:

Hallo,

Nu ik helemaal klaar ben met de Synq SMX-1, heb ik toch maar de eerder genoemde SA 102 aangekocht (alleen nog even tijd vinden om hem op te pikken).

Is het mogelijk om de output jacks (die volgens mij op een printplaat zitten gesoldeerd) van de Disteq te vervangen door XLR's (vind ik toch wat solider en netter), en welke signaaltrafo van Amplimo (sorry, kan

Greetz Webbie...
zoals ik al zei ik kan best n tussenstop maken als ik weer s richting breda ga.
en t verbouwen naar xlr zal n flinke klus worden, want de jack's zitten idd op t pcb gesoldeerd.
en je moet aan de achterkant de boel uitboren om er de xlr conectors in te laten passen.
maar ik hoop dat je er veel (knutsel)plezier aan zal beleven.
cheers.
BLAUWE KOORTS...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
29-4-2008 08:12
Hallo,

Heren, bedankt voor jullie reacties.

nijhuisr schreef:

Maar ga je hem weer thuis gebruiken dan is dat alleen maar een extra opamp in de signaal weg. Een trafo voor Sy verbinding is helemaal geen goede optie, het blijft hoog in uitgangs-impedantie.
Ik neem aan dat de opamp er in moet komen om de uitgangsspanning te verhogen?
Inderdaad gaat de Disteq hier gebruikt worden in de huiskamer, maar de afstand tussen de mixer en mijn amprack is zo'n slordige 20 meter.
Wordt dan de lijn niet erg storingsgevoelig zo op die manier, en moeten dan de uitgangen niet gebalanceerd worden om dit te vermijden?

Manual/Service Manual Disteq (op de tweede helft staan de schema's)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2008 09:23

nijhuisr schreef:

De sopjes methode is een lap middel, beter is om de fader open te maken en dan te reingegen.
De Piher faders (uit het hoofd) die D&R gebruikt(e) konden niet open gemaakt worden. OK, het kon wel (maar dan kreeg je ze nooit meer dicht...). Ook Dateq heeft een tijdje deze faders gebruikt. Ik heb een aantal mixers die gebruik maakten van deze faders aan de sopjesmethode blootgesteld, allen met hetzelfde resultaat (prima, ook na een aantal jaren). Uiteraard doe je de sopjesmethode wel PRECIES op de juiste manier (want ja, half werk levert vaak geen resultaat). Bij potmeters had ik wisselende resultaten (vooral ook omdat een potmeter vaak veel dichter is dan een fader zodat de kans dat er wat achterblijft groter is).
Maar ga je hem weer thuis gebruiken dan is dat alleen maar een extra opamp in de signaal weg. Een trafo voor Sy verbinding is helemaal geen goede optie, het blijft hoog in uitgangs-impedantie.
Er zijn ook 600R:600R trafo's (en die zijn prima geschikt voor een uitgangstrap). Voor thuis is het echter niet nodig EN je laagste laag wordt wellicht aangetast (hoewel de amplimo's ($$$) uitzonderlijk goed presteren, recht tot minstens 20Hz bij 0dBV). Ik zou de impedance balanced methode gebruiken (kosten: 1 weerstandje per kanaal). Neem ook de DC blocker mee in het verhaal en je CMRR kan prima zijn in het gehele audiogebied. Voeg een trimoptie toe (weerstand + instelpotje) zodat je de CMRR letterlijk kan "tunen". De weerstandjesmethode past in een goede tulpstekker (kun je dus een tulp -> xlr kabel maken, met microfoonkabel en weerstandje ingebouwd in tulpstekker). BOBW in dit geval volgens mij.

Het hoeft niet altijd met actieve componenten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)