Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 261 van 345)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
15-6-2008 23:57
Het overzethoek/bolhoek ruzie verhaal was inderdaad een probleem. Helaas waren alle gaten voorgeboord dus een andere oplossing was niet mogelijk. Het verdient geen schoonheidsprijs, zeker waar.

Of ik de overzethoek er opnieuw aan ga zetten weet ik nog niet. Op dit moment voldoet het, en de kans dat er een te groot gat ontstaat waardoor de popnagel niet blijft zitten is natuurlijk aanwezig (zoveel ruimte is het niet). Eerst nog maar eens goed naar kijken en meten...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
16-6-2008 14:03
Inderdaad jammer van die overzet hoek. Handig om voor de volgende keer te onthouden: zoals te zien overlapt de bolhoek de overzethoek. Pop de volgende keer eerst de overzethoek vast in het sluitprofiel en dan de bolhoek, de laatste 2 gaten kun je later er nog inschieten (indien nodig, soms komt het voor dat de bolhoek de beide gaten van de overzethoek overlapt).

Verder popnagels in het sluitprofiel? Zo te zien zijn de langste stukken 50/60 cm, het is dan niet echt nodig om er popnagels in te schieten en ik vind het persoonlijk ook niet echt mooi.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
16-6-2008 19:49

Dj pacific schreef:

Verder popnagels in het sluitprofiel? Zo te zien zijn de langste stukken 50/60 cm, het is dan niet echt nodig om er popnagels in te schieten en ik vind het persoonlijk ook niet echt mooi.
Het langste stuk is bijna een meter. Ik heb er lang over getwijfeld, maar omdat ik weet hoe snel zoiets stuk kan gaan (afgelopen week nog eigenhandig een stuk sluitprofiel van een mixerkist weten te slopen door een klein uitsteeksel op een easytilt) heb ik het toch maar gedaan.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-6-2008 22:18

Dj pacific schreef:

Inderdaad jammer van die overzet hoek.
Kwestie van geduld en kijken wat er gebeurt. (Als je vaker cases bouwt weet je namelijk dat overzethoeken scheef kunnen trekken.) En als je deze case bekijkt gaat het niet om 1 hoek..... wink ;)
Verder popnagels in het sluitprofiel? Zo te zien zijn de langste stukken 50/60 cm, het is dan niet echt nodig om er popnagels in te schieten en ik vind het persoonlijk ook niet echt mooi.
Tja, bij een heavy user case doe ik het ook zo. profiel is er anders toch eenvoudig van af te rukken. Vandaar tevens de reden van het melden van de bolkop, nu kan je hem namelijk "laten haken" en dan ruk je hem er zo vanaf. (zelfs modellen met 2 popnagels per been.)

Martin.
kvm entertainment
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
16-6-2008 23:17

KVM schreef:

Kwestie van geduld en kijken wat er gebeurt. (Als je vaker cases bouwt weet je namelijk dat overzethoeken scheef kunnen trekken.) En als je deze case bekijkt gaat het niet om 1 hoek..... wink ;)
Hoe bedoel je dat? Ik weet dat overzethoeken zichzelf scheef kunnen trekken als je met het boren niet goed oplet/niet goed vasthoudt.
Tja, bij een heavy user case doe ik het ook zo. profiel is er anders toch eenvoudig van af te rukken. Vandaar tevens de reden van het melden van de bolkop, nu kan je hem namelijk "laten haken" en dan ruk je hem er zo vanaf. (zelfs modellen met 2 popnagels per been.)

Martin.
Klopt, vandaar dat ik melde om eerst de 2 verste popnagels te poppen, daarna de bolhoek en dan de andere 2 van de overzethoek.
Als dit zo gedaan was had je enkel nog de hoogte van de overzethoek extra en niet ook nog eens de hoogte van de popnagel.
Bij heavy users kan ik me er inderdaad iets bij voorstellen (echter heb ik met name alleen kisten voor mezelf gebouwd en ik ben niet echt een heavy user ;-).
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-6-2008 00:46

Dj pacific schreef:

Hoe bedoel je dat? Ik weet dat overzethoeken zichzelf scheef kunnen trekken als je met het boren niet goed oplet/niet goed vasthoudt.
Nou, het is gewoon een kwestie van opletten. (en misschien het scherpe randje van het male/female profiel netjes rond vijlen.) Scheeftrekken kan ook ontstaan door hoogteverschil tussen de male female strip en het hoekprofiel.

Als jij nagel voor nagel (rustig) vastzet, zie je snel genoeg of de overzethoek scheeftrekt.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-6-2008 02:26
Ik heb bij die popnagels (net zoals bij handvatten) al gauw de gedachte "Liever een paar meer dan dan dat je er later achter komt dat het te weinig was". Zeker omdat het ook eigenlijk geen drol kost. Een profieltje heb je er met een beetje pech sneller af liggen dan je denkt. (denk bijvoorbeeld ook aan kisten strak tegen elkaar tippen enz. enz.)
Als je het maar netjes doet en niet overdrijft...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
17-6-2008 18:36

renevanh schreef:

Het overzethoek/bolhoek ruzie verhaal was inderdaad een probleem. Helaas waren alle gaten voorgeboord dus een andere oplossing was niet mogelijk.
Wat ik in dergelijke gevallen wel eens doe is de kop van de popnagel gedeeltelijk wegfrezen. Een 6-8mm HSS-freesje in de bovenfrees heeft daar geen enkel probleem mee.

Wél een beschermbril opzetten, want de rondvliegende hete metaalsplinters wil je niet in je ogen hebben !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
17-6-2008 19:55

JVS schreef:

Wat ik in dergelijke gevallen wel eens doe is de kop van de popnagel gedeeltelijk wegfrezen. Een 6-8mm HSS-freesje in de bovenfrees heeft daar geen enkel probleem mee.
HSS of HM? Een HSS freesje lijkt me niet lang te leven bij dit soort dingen (ook al is het alu). Overigens koel en smeer je alu met alcohol (of spiritus). (Tip voor diegene die het nog niet wisten ;-)

Gewoon kop eraf boren met een 10mm boor werkt ook prima. Of overzethoekjes pakken met slechts 2 gaatjes. Of die 2 gaatjes gewoon leeg laten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
17-6-2008 20:40
Heb 2 homocases (dap kistjes, ze glimmen zo) omgebouwt voor iets waar ze eigelijk half voor bedoelt zijn:

Case 1: Dmx duo, hier staan alle programma's in van het intelligent licht en ook parprogrammas die niet meer te bewerken zijn.. als je wilt kun je ingrijpen met de parren. Als het intelligent licht uit moet druk je dus op blackout, hierdoor gaan ook de parren uit. Je zou maar net even alleen de parren nodig hebben om iemand uit te lichten. Dan gebruik je gewoon de dc8 wink ;). Heb het zo gemaakt dat de huurder van dit spul zo min mogelijk fout kan doen. 10 shows aan of uit.. makkelijker kan niet toch? Hier komt achterop nog een connectorpaneel.

Case 2: Dc8 maar dan met een connectorpaneeltje. Niets bijzonders verder.

Gr
I Love House Music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)