Forum > Newbie Forum

terminator

(65 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
SandervandermaatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2004
Laatste: 23-4-2007
Berichten: 520
29-8-2005 08:01
overigens gebruik ik WEL altijd een terminator, ook bij korte lijnenwink ;)(ik heb alleen maar korte lijnenlaugh :D)
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
30-8-2005 23:36

Dré schreef:

Dj Mark schreef:

Wat mij laatst ten gehore kwam over een terminator trek ik toch erg in twijfel, maar wat is er van waar?

"Ik raad een terminator aan voor korte kabels, voor langere afstanden is het niet nodig omdat de lijn dan al genoeg weerstand ondervind."

Wat is daarvan waar?
Helemaal niets. Het verhaal toont echter WEL dat de persoon die de tekst uitte geen ene reet wist van waar hij het over had (en da's altijd handig om te weten).
Quote is afkomstig van iemand bij een groot verhuurbedrijf uit Almelo (zijn er niet zo veel), mag toch wel hopen dat diegene weet waar ie over praat of zijn ze zelfs bij verhuurfirma al onzin aan het verkopen?

Moet eerlijk zeggen, ik heb nog nooit een fout gehad met m'n DMX lijnen, met of zonder terminator, door welke lijn dan ook. Nou gok ik het er niet op om 5,- te besparen, maar kan ook niet zeggen dat ik hem echt broodnodig heb gehad.
Vergeet niet te lachen
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
31-8-2005 00:02
Zoals ik al gezegd hebt dient een terminator om de lijn oneindig laten door te lopen.
Daar heeft de lengte niets mee te maken.
Misschien kan ik deze persoon ergens contacteren en hem om een onderboude uitleg vragen?
je DMX lijn werkt in 90% van de gevallen ook zonder terminator en met gewone microfoon kabel.

Maar stel, je hebt een feestje en je neemt wat mooie headjes, parren,... mee
het 1ste uur werkt het perfect. Maar dan draait de dj een traag nummer,
en al dat moois gaat suppersnel van kleuren wisselen, shutteters gaan open en dicht.
De tilt slaagt echt tilt...
Blijkt na afloop dat het allemaal vermeden kon worden met juiste bekabeling en een terminator.
exit night into LIGHT
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
4-9-2005 01:29

Dj Mark schreef:

Quote is afkomstig van iemand bij een groot verhuurbedrijf uit Almelo (zijn er niet zo veel), mag toch wel hopen dat diegene weet waar ie over praat of zijn ze zelfs bij verhuurfirma al onzin aan het verkopen?
Dus hoe groter het bedrijf waarvoor iemand werkt, hoe slimmer de persoon in kwestie wordt???

Nooit geweten!

Is daar een formule voor??? laugh :D

Ik altijd maar denken dat kennis kwam door studie en ervaring (en niet door het aantal personeelsleden op de loonlijst of het aantal kubieke meters zwart hout in het magazijn).

Verhaal is en blijft onzin. Simpele redenering kan dat perfect aantonen:

Pak de kortst mogelijk kabel (0cm). Hoeveel last zul je hebben van de reflecties??? WELKE REFLECTIES???

Nog niet duidelijk? Ga eens 2 meter voor de spiegel staan. Zie je de reflectie? Yep (en in sommige gevallen zou je op dat moment willen dat er ook een terminator voor je spiegelbeeld bestond ;-)

Offer nu je neus en aangezicht op en zorg ervoor dat je met de ogen tegen de spiegel staat. Waar is de reflectie nu? Die is er niet. De loopafstand is te kort.

Reflecties worden storend als de lengte van de transmissielijn meer dan een fractie wordt van de over te dragen golflengte (dus hoe langer deste zwemt ie).
Moet eerlijk zeggen, ik heb nog nooit een fout gehad met m'n DMX lijnen, met of zonder terminator, door welke lijn dan ook. Nou gok ik het er niet op om 5,- te besparen, maar kan ook niet zeggen dat ik hem echt broodnodig heb gehad.
Ik heb hem 2 x HEEL erg gemist (flippende parren waren het gevolg en in beide keren was het uiteraard fysiek niet mogelijk de terminator alsnog even te plaatsen).

Trouwens. Nog een analogie. Er lopen ZAT mensen rond die zullen zeggen "ik hoef geen autogordel om; nooit nodig gehad". Maar of ik hun opmerking nu ter harte zou nemen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
14-4-2008 19:03
Even een flinke kick,
Ik lees net dat er een weerstand van 110 ohm tussen pin 2 en 3 moet. Maar waarom 2 weerstandjes van 220ohm parallel, 1 weerstandje van 110ohm zou het toch ook moeten doen?
Jasper
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
14-4-2008 19:34
Mocht jij weerstandjes kunnen vinden van 110ohm +/-5% dan voldoet dat inderdaad ook. Weerstandjes van 220ohm zijn echter een heel stuk makkelijker te vinden en in ieder geval goedkoper omdat je twee weerstandjes uit de E-12 reeks kunt pakken.
Maar dat is MIJN mening...
MdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2006
Laatste: 14-4-2017
Berichten: 74
25-11-2010 14:01
Even een flinke kick!

Er wordt gezegd dat te terminator dezelfde weerstand moet hebben als de kabel (110 ohm), logisch
Maar als je zoals ik (en waarschijnlijk redelijk wat anderen) te eigenwijs bent om "speciale" dmxkabels te gebruiken, en gewoon microfoon kabel gebruikt. Dan gaat die regel niet meer op neem ik aan. Omdat je kabels een andere weerstand hebben...

Misschien is deze vraag al gesteld en beantwoord in dit topic, maar zag door de bomen het bos niet meer wink ;)

Heeft het nog nut om een terminator te gebruiken, als je eigenlijk al fout bezig ben door verkeerde kabels te gebruiken? en moet deze dan wel gewoon de weerstand van 110 ohm hebben.

En los je hiermee zelfs ook niet het probleem van verkeerde kabels mee op? doordat de weerstand in de totale bus 110 ohm wordt door te terminator? Of kraam ik hier nu totale onzin uit? laugh :D
...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-11-2010 14:31
Die 110 Ohm is de karakteristieke weerstand van de kabel en staat los van de totale elektrische weerstand. Die laatste is natuurlijk afhankelijk van de langte van de kabel, de karakteristieke weerstand is een constante.

Wat er gebeurt als je kabel gebruikt met een andere karakteristieke weerstand dan 110 Ohm kan niemand zeggen. Mogelijk werkt het prima, mogelijk werkt het een tijd goed en gaat het net op een onverwaccht moment toch een keer mis, mogelijk heb je regelmatig onverklaarbare storinkjes. Of een 110 Ohm terminator aan het eind van een niet-110 Ohm lijn het gewenste effect heeft zal niemand je willen garanderen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
25-11-2010 14:35

Victor schreef:

Die 110 Ohm is de karakteristieke weerstand van de kabel en staat los van de totale elektrische weerstand. Die laatste is natuurlijk afhankelijk van de langte van de kabel, de karakteristieke weerstand is een constante.

Wat er gebeurt als je kabel gebruikt met een andere karakteristieke weerstand dan 110 Ohm kan niemand zeggen. Mogelijk werkt het prima, mogelijk werkt het een tijd goed en gaat het net op een onverwaccht moment toch een keer mis, mogelijk heb je regelmatig onverklaarbare storinkjes. Of een 110 Ohm terminator aan het eind van een niet-110 Ohm lijn het gewenste effect heeft zal niemand je willen garanderen.
Hier gaat ie altijd mee. maar word ie er niet standaard opgezet. is er een probleem dan zetten we hem erop. Geen probleem? geen afsluiting.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
25-11-2010 16:03

Victor schreef:

Of een 110 Ohm terminator aan het eind van een niet-110 Ohm lijn het gewenste effect heeft zal niemand je willen garanderen.
Maar het totaal niet afsluiten (dus oneindig hoge afsluitweerstand) is altijd erger dan een afsluitweerstand die een beetje fout is.

Gewone microfoonkabel had "vroeger" een impedantie van rond de 150 Ohm (vandaar ook dat je veel (oudere) audio line drivers ziet die deze waarde als afsluitweerstand gebruikten).

Als we dan simpel gaan rekenen:

Verschil 150 Ohm - 110 Ohm (procentueel): Nietzogekveelnie.
Verschil 150 Ohm - Oneindig Ohm (procentueel): Stukmeertochwel.

<<<<

PS: Door de bomen het bos niet meer zien in een 6-pagina topic... Goh... Dan zal een gemiddeld boek je wel een rolberoerte bezorgen. laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)