Forum > Geluid

Quadrofonisch Geluid

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj ThomasStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 29-8-2010
Berichten: 83
4-4-2008 10:48
Bij ons in België hebben (hadden) ze Donna's Dansfolie. Dat was een party in een grote sporthal of zaal waarbij het geluid in de 4 hoeken van de zaal gezet werd en de DJ-booth in het midden.
Op die manier krijg je ineens een heel andere indruk. De plaatsing van de speakers in de hoeken van een tent of zaal wordt ook wel eens quadrofonisch genoemd happy :)

Nu zijn er plannen om dat ook te realiseren voor onze fuif.
Heeft iemand hier daar al ervaring mee gehad?
Voor- en nadelen?

Alvast bedankt!
Thomas
If House Is A Nation, I Wanna Be President!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-4-2008 11:05
ja das lekker kort door de bocht.
Om uit vier hoeken verschillend geluid te krijgen (quadrafonie) heb je toch echt wel een bron nodig welke 4 kanalen weer geeft.
Dan hebben we het dus over oud vinyl met een speciaal element en voorversterker,
of of een moderne dvd met meer kanaals (dan stereo) opgenomen geluid.
Daarbij heb je ook nog de nodige verwerking nodig om het geluid 4 kanaals uit je boxen te krijgen.

Jij zal waarschijnlijk gewoon twee keer stereo bedoelen en niet quadrafonie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj ThomasStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 29-8-2010
Berichten: 83
4-4-2008 11:19

Tom schreef:

Jij zal waarschijnlijk gewoon twee keer stereo bedoelen en niet quadrafonie.
2 keer stereo dan. Ik heb altijd menen te verstaan quadrofonisch, maar dat zal misschien betrekking hebben op het geluid dat uit de 4 hoeken komt wink ;)
If House Is A Nation, I Wanna Be President!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
4-4-2008 12:17
Je zou kunnen experimenteren met op home-theater toepassingen gebaseerde apparatuur, de "DSP"-functies om van stereo iets surround-achtigs te maken zijn best aardig.
Ik denk dan in de richting van de Denon DN-A7100 en soortgelijks.
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
4-4-2008 12:57
Meerpunts opstellingen ... leuk! Maar komt wel een en ander bij kijken (laws of physics). Doe je het goed, dan heeft het meerwaarde, maar er bestaat ook het gevaar dat het er alleen maar beroerder van wordt.

Als je geïnteresseerd bent, kan je wel het een en ander aan interssant leesvoer vinden over surround geluid en soundfields op/via de volgende link:
https://www.funktion-one.nl/Default.aspx?tabid=154
Ricardo VanilliStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 29-3-2020
Berichten: 52
4-4-2008 13:13
Ik dacht dat Pink Floyd tijdens hun Division Bells tournee (ook alweer zo'n 15 jaar geleden zeker?) optrad met een quadrofonisch geluidssysteem. Ik hoor de kassa nog heel de wei rondrinkelen tijdens "money"!
Ik denk dat het wel leuk oogt op een fuif, maar of het een meerwaarde geeft op gebied van geluidskwaliteit, dat weet ik niet. Het moet zoals eerder gezegd perfect afgesteld zijn.

Succes!
RV
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-4-2008 13:48
Zoals Tom al zei heb ik ook alleen ervaring van quadrafonie met vinyl. Je had dan een PU element nodig die een overdracht tot 50 KHz moest hebben. Omdat ik ook nog een oude Blaupunkt quadrafonische versterker had, draaide ik toch het merendeel in de ambio mode.

Later heb ik voor andere stereo recevers een soort van Hafler schakeling ingebouwd met weerstanden en spoelen. D.w.z. dat de achterste luidsprekers een verbreed stereo beeld hadden. Dit heb ik ooit eens opgeslost met 2 transistoren waarbij ik bij het linker kanaal een beetje van het geinverteerde signaal van het rechter toevoegde en vice versa. Dit gaf een extra ruimtelijk effect en is leuk voor de slaapkamer en woonkamer. Ook voor kleinere feestjes is dit wel leuk. Mocht je over een Behringer DEQ2496 beschikken, dan kun je hetzelfde wellicht creëren voor de achter kanalen.

In het veld heb je teveel met reflecties te maken en wordt het geluid dan weer wat troebel. Jaren later ben ik er weer van af gestapt.

TCMC
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
4-4-2008 20:02

Ricardo Vanilli schreef:

Ik dacht dat Pink Floyd tijdens hun Division Bells tournee (ook alweer zo'n 15 jaar geleden zeker?) optrad met een quadrofonisch geluidssysteem. Ik hoor de kassa nog heel de wei rondrinkelen tijdens "money"!
Ik denk dat het wel leuk oogt op een fuif, maar of het een meerwaarde geeft op gebied van geluidskwaliteit, dat weet ik niet. Het moet zoals eerder gezegd perfect afgesteld zijn.

Succes!
RV
Is mij ook het enige bekende gebeuren dat werkelijk een quadrofonische opstelling had.

Hoe het kan met normaal CD of vinyl mag iemand mij uitleggen + de bijbehorende voordelen. Ik zie (ehh, hoor) het nut er niet zo van in.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
4-4-2008 20:32
Het nut van stereo is op feesten al minimaal, laat staan NOG meer kanalen.

Leuk voor in de bios en, mits goed toegepast (dus eigenlijk geen leven en geen SAF), thuis.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
4-4-2008 21:15

Dré schreef:

(dus eigenlijk geen leven en geen SAF)
Sex And Friends? laugh :D
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)