Forum > PC related Forum

USB --> Parrallel

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
23-1-2008 23:34
onlangs heeft een vriend vna mij een usb naar parrallel kabel gekocht om deze te gebruiken op de pc/dmx dongle (waar een printeraansluiting op zit), want de nieuwe laptops zijn niet meer uitgevoerd met een printerpoort.

Nadat we de kabel aangesloten hebben vind hij hem wel op de computer, maar het probleem zit hem bij het aanmelden bij de dongle. Normaal nadat je hem hebt aangemeld (dan zoekt hij of de dongle er is, en steld hem gereed) kan het programma opgestart worden. maar hij geeft constant aan dat de dongle er niet is.

is er een manier om te zorgen dat het programma naar de usb poort zoekt in plaats van de printerpoort?

alvast bedankt wink ;)
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
24-1-2008 00:26
Zorgen voor een cross-kabel. Normale kabels zijn 1 op 1 aangesloten, met een crosskabel ga je van 0 naar 1 en van 1 naar 0.

Waarschijnlijk verhelpt dit je probleem.
Vergeet niet te lachen
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
24-1-2008 01:49
USB -> LPT bestaat... maar daar is zover ik weet geen speciale cross variant van (ben je niet in de war met UTP?). Meestal zit het probleem in de drivers die moeite hebben met de USB poort, of drivers waarin de mogelijkheid om de USB poort aan te sturen gewoon niet is opgenomen (en een USB -> LPT verloopje dus gewoon niet te gebruiken is).

Een andere mogelijkheid is dat de USB de 5ft variant is en je een 6ft variant moet hebben. De dongle wordt dan niet herkend omdat er onvoldoende stroom van de USB komt.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
25-1-2008 00:27

renevanh schreef:

USB -> LPT bestaat... maar daar is zover ik weet geen speciale cross variant van (ben je niet in de war met UTP?). Meestal zit het probleem in de drivers die moeite hebben met de USB poort, of drivers waarin de mogelijkheid om de USB poort aan te sturen gewoon niet is opgenomen (en een USB -> LPT verloopje dus gewoon niet te gebruiken is).

Een andere mogelijkheid is dat de USB de 5ft variant is en je een 6ft variant moet hebben. De dongle wordt dan niet herkend omdat er onvoldoende stroom van de USB komt.
Nope ik ben niet in de war, cross verloopje van UTP naar LPT bestaat inderdaad niet, cross kabeltje van LPT naar LPT wel.

Check inderdaad ook even op welke poort je verloopje gezet is.
Vergeet niet te lachen
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-1-2008 10:09

Melo-G schreef:

Nope ik ben niet in de war, cross verloopje van UTP naar LPT bestaat inderdaad niet, cross kabeltje van LPT naar LPT wel.
LPT - LPT wel ja, da's gewoon een nulmodem. Maar het gaat toch om LPT - USB?
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
25-1-2008 13:17
Het gaat hier over USB naar LPT.

dit omdat de nieuwste laptops niet zijn gebouwd met LPT poort (oftewel de printerpoort) omdat deze tegenwoordig allemaal uitgevoerd zijn met USB.

Nu lijk het mij dat het programma niet naar USB poorten kijkt om te kijken of zijn hardware daarop is aangesloten.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
27-1-2008 20:32
Probleem is waarschijnlijk dat de USB->LPT-converter een te hoog COM-poort-nummer heeft gekregen in Windows, en de software zoekt maar tot (bijvoorbeeld) COM4. Check even in Apparaatbeheer.
Light Image
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
28-1-2008 11:21
USb naar LPT, dus lijkt het mij dat er dan geen COM nummer toegewezen wordt, maar een LPT nummer (Waarschijnlijk 4 toegewezen ofzo, probeer eens 1)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
28-1-2008 23:13
Hallo,

Normaal gesproken krijgt de printerpoort géén interupt toegewezen onder Windows, en werkt alléén met I/O bijvoorbeeld: 0378 - 037F
Alhoewel dat je WEL een interupt kan toewijzen aan de printerpoort onder Windows, wat je volgens mij in deze situatie ook moet doen.

Er staat me iets bij dat vroeger de printerpoort (LPT1) irq7 had (op het moederbord, en zo door DOS kon worden aangeroepen), kan het ook verkeerd hebben, is namelijk zo gruwelijk lang geleden.

Probeer het volgende eens:

Ga naar "Hardware" in "Deze Computer" en selecteer daar "Apparaatbeheer" en zoek de geëmuleerde printerpoort op.
Mogelijk kun je daar een interupt aan de printerpoort hangen, zodat de poort misschien wel door het programma wordt gezien.

(Eigenschappen LPT1-poort => Poortinstellingen => en rommel wat met de 3 opties die je daar vind)

Misschien dat het bijgeleverde stuurprogramma ook een voorziening heeft om het een en ander in te stellen.

Het is een longshot...

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)