Forum > Geluid

Aansluiting als je van 2 naar 4 subs gaat

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
16-10-2007 15:19
Op dit moment hebben wij 2 subs (RCF) en 2 toppen (JBL) met een CX2310 cross over van behringer.
Misschien willen we voor de toekomst 2 subs extra kopen.. wat veranderd er dan allemaal in de opstelling/apparatuur/aansluiting?

Thanks
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 62
16-10-2007 15:35
Misschien dat je iets specifieker kunt zijn, als in:
Wat voor speakers heb je precies (belastbaarheid, impedantie)?
Wat voor versterkers heb je? Staat die nu in brug of op stereo?

Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op hoe je een en ander aan zou kunnen sluiten.

Bijvoorbeeld: kan je versterker het aan om die twee extra subs ook aan te sturen? Zo ja, dan kun je je subs doorlussen, zo nee, dan zou je een extra versterker nodig hebben en die moeten doorlussen met je andere (laag-)versterker.
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
16-10-2007 15:45
1 x bewerkt. Laatst door Sjampiejo op 16-10-2007 15:50
Sorry ik ging er even vanuit dat er automatisch een derde versterker bij moet komen en dat t allemaal in stereo staat!

Versterker Bass DAP P2000 2x 800W bij 8 Ohm
Versterker Top AA v4001+ 2x 1090W bij 4 Ohm

Bass speakers RCF 1000W bij 8 Ohm
JBL speakers 800W bij 4 Ohm

(ik weet t, ik kan de basskisten ook bruggen, daar heb ik me aan gewaagd een tijdje terug.. zonder succes.. dat ga ik nog ff verder uitzoeken, vroeg me nu alleen af wat er bij komt kijken als ik alleen 2 extra subs neem..)
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 62
16-10-2007 16:13
Is dat de maximale belastbaarheid van je subs of de RMS-waarde?

Voor je toppen hoef je niets te veranderen als je subs bijplaatst. Je hebt al een crossover, dus het enige wat er verandert is de balans tussen het geluid uit je top en het geluid uit je sub. Je zou in de nieuwe situatie wat met de instellingen kunnen spelen, maar verder is hier niet direct een aanpassing qua apparatuur voor vereist.

Voor je subs: als je jouw huidige versterker op 4 Ohm zou laten draaien (zou volgens de specificaties van de versterker moeten kunnen), dan zou bij vier subjes van 8 Ohm (dus twee subjes per kant in stereo) iedere sub 500 Watt gevoed krijgen. Mogelijk haal je daarmee echter niet het maximale uit je subs, maar dat weet ik verder niet (is zoals gezegd afhankelijk van de RMS belastbaarheid van je subs).

Je zou kunnen kiezen om een derde versterker aan te schaffen voor je nieuwe subs. In dat geval lus je het signaal van je ene laagversterker door naar de andere. Hiervoor zit een tweede aansluiting achterop je versterker (bij de DAP staan de jack en de XLR parallel aan elkaar, dus je kunt er één als invoer en één als doorlus gebruiken). Als de combinatie tussen je huidige subs en je huidige versterker een goede is, dan zou bij het aanschaffen van identieke subs een identieke versterker natuurlijk een goede optie zijn. Ze krijgen dan netjes hetzelfde signaal binnen.

Wat je ook zou kunnen doen mocht je huidige versterker niet sterk genoeg zijn voor vier subs, is je huidige DAP versterker verkopen en één versterker aanschaffen die op 4 Ohm stereo sterk genoeg is voor je beide subs. In dat geval lus je het signaal per kant door van je ene sub naar de andere sub. De meeste luidsprekerkasten hebben twee aansluitingen (meestal speakon) die parallel staan; je kunt dan de tweede speakonaansluiting van de ene sub verbinden met één speakonaansluiting van de tweede sub.

Normaal gesproken hou je ongeveer 1,5 x de RMS belastbaarheid van je speakers aan als RMS versterkervermogen. Als voorbeeld: voor 500 Watt RMS belastbare subjes zou je met je huidige DAP qua vermogen goed zitten voor twee subs in stereo (1,5 x 500 = 750 Watt en de DAP is ongeveer 750 Watt volgens de specificaties) en zou je er dus zo'n zelfde versterker bij kunnen halen. Als je de DAP in zou willen ruilen voor een andere versterker die vier subs aankan, dan zou je een versterker moeten zoeken die ongeveer 1500 Watt RMS per kanaal op 4 Ohm levert.
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
16-10-2007 19:25
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 17-10-2007 09:37
Dank u voor deze uitleg happy :)

Mn RCF subs zijn trouwens 1000W RMS bij 8 Ohm.. De DAP P2000 versterker (800W bij 8 Ohm) is dus eigenlijk te licht voor deze subs. Ik had daarom de AA v4001+ gekocht om mn subs te bruggen, deze levert dan 1500W per sub. In een ander topic heb ik dit al uitvoerig gevraagd en ik heb t getest, het is me alleen nog niet gelukt. Waarschijnlijk is het een simpel schakelingetje op mn cross-over. Binnenkort ga ik hier verder naar kijken (of ik laat er naar kijken).

Ik stel de vraag 'van 2 naar 4 subs' omdat ik meerdere opties wil bekijken zeg maar happy :)
Een groot voordeel van 4 subs is in mijn opstelling ook dat de toppen lekker hoog staan (stapeleee!). Nu komt de mid speaker van de JBL net op oorhoogte, zou dus net wat hoger kunnen.

Er blijft eigenlijk maar 1 optie over als ik met 4 subs zou draaien, en dat is een 3e versterker. Kan ik dan nog gewoon de Cross-over CX-2310 gebruiken? En dan de ene bassversterker naar de andere bassversterker doorlussen?
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-10-2007 20:07
Volgens mij dekt de term 'belastbaarheid' de lading het beste. Het getalletje op de speaker is immers de waarde die de fabrikant aanraadt (of verzint) waarbij de boel nog heel blijft.

Mooiste optie is (denk ik) de V4001+ te bruggen en er nog een tweede bij te kopen. Als je op elke versterker dan 2 subs zet (kom je dus op 4 Ohm bridged uit), waarbij de versterker dus 3000W levert. Da's 1500 watt per sub en dus ruim voldoende.
Kanttekening die er wel bij hoort is dat je dan op een erg lage totale impedantie uitkomt (4 Ohm brug oftewel 2 Ohm stereo). En dat vindt niet elke versterker even fijn, ik weet niet hoe de praktijkervaringen met deze versterker zijn op dat gebied.

In dat geval blijf je gewoon je huidige crossover gebruiken, alleen gaan de uitgangen van sub links en sub rechts elk naar een aparte versterker (waarop dan dus maar één kanaal hoeft te worden aangesloten)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
17-10-2007 09:38
Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond, niet ter zake doende reacties (meest ontstaan als gevolg van de onzin die Renevanh uitkraamde) verwijderd. Renevanh heeft als beloning trouwens een proeftijdlidstatus gekregen (was zoveelste stukje onzin dat ik van hem heb moeten verwijderen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
17-10-2007 11:08

sjampiejo schreef:

Dank u voor deze uitleg happy :)

Mn RCF subs zijn trouwens 1000W RMS bij 8 Ohm.. De DAP P2000 versterker (800W bij 8 Ohm) is dus eigenlijk te licht voor deze subs. Ik had daarom de AA v4001+ gekocht om mn subs te bruggen, deze levert dan 1500W per sub. In een ander topic heb ik dit al uitvoerig gevraagd en ik heb t getest, het is me alleen nog niet gelukt. Waarschijnlijk is het een simpel schakelingetje op mn cross-over. Binnenkort ga ik hier verder naar kijken (of ik laat er naar kijken).
Ik vraag me af waarom het je niet is gelukt om je subs in brug aan te sluiten op je AA.
Is toch vrij simpel. Ik zal het je uitleggen.

Ten eerste moet het schakelaartje achterop de versterker op bridge zetten.

Dan is het het beste om een kabeltje te gebruiken die vanuit je x-over komt met 1 plug die in 1 kanaal van de versterker moet (zal wel kanaal 1 zijn) Dus in de subuitgang van je x-over zitten 2 pluggen (links en rechts) die uitkomt in 1 plug. (bijvoorbeeld deze:www.new-line.nl/v/6035
Vervolgens sluit je 1 luidsprekerkabel aan op de bridge uitgang op je versterker (moet er bij staan of in je handleiding)
De andere kant van de kabel prik je in je ene sub en je verbindt beide subs gewoon parallel door. Nu speelt je versterker in gridge op 4Ohm en levert deze 3000 watt, dus voor elke sub 1500 watt. Dat is prima toch? En je hoeft niets in je x-over de veranderen.
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
17-10-2007 12:23

sntho0 schreef:

sjampiejo schreef:

Dank u voor deze uitleg happy :)

Mn RCF subs zijn trouwens 1000W RMS bij 8 Ohm.. De DAP P2000 versterker (800W bij 8 Ohm) is dus eigenlijk te licht voor deze subs. Ik had daarom de AA v4001+ gekocht om mn subs te bruggen, deze levert dan 1500W per sub. In een ander topic heb ik dit al uitvoerig gevraagd en ik heb t getest, het is me alleen nog niet gelukt. Waarschijnlijk is het een simpel schakelingetje op mn cross-over. Binnenkort ga ik hier verder naar kijken (of ik laat er naar kijken).
Ik vraag me af waarom het je niet is gelukt om je subs in brug aan te sluiten op je AA.
Is toch vrij simpel. Ik zal het je uitleggen.

Ten eerste moet het schakelaartje achterop de versterker op bridge zetten.

Dan is het het beste om een kabeltje te gebruiken die vanuit je x-over komt met 1 plug die in 1 kanaal van de versterker moet (zal wel kanaal 1 zijn) Dus in de subuitgang van je x-over zitten 2 pluggen (links en rechts) die uitkomt in 1 plug. (bijvoorbeeld deze:www.new-line.nl/v/6035
Vervolgens sluit je 1 luidsprekerkabel aan op de bridge uitgang op je versterker (moet er bij staan of in je handleiding)
De andere kant van de kabel prik je in je ene sub en je verbindt beide subs gewoon parallel door. Nu speelt je versterker in gridge op 4Ohm en levert deze 3000 watt, dus voor elke sub 1500 watt. Dat is prima toch? En je hoeft niets in je x-over de veranderen.
Paar maandjes terug heb ik alles gedaan wat jij nu ook (ongeveer) zegt:

*Versterker in bridgemode
*XLR kabel vanuit de SUB-out van de cross-over naar de versterker (bovenste xlr)
*Luidsprekerkabel van de bridgeuitgang (bovenste speakon) naar eerste sub
*dan van 1e naar 2e sub met luidsprekerkabel doorlussen

Echter...: in de v4001+ versterker moet een 4 polige connector (bridgeuitgang, bovenste speakon) komen, aangesloten op +1 en +2. Deze connector heb ik toen gekocht, in elkaar laten zetten, en het getest incl. de bovenstaande instellingen.. toen kwam er alleen helemala geen geluid uit mn basskisten.. sad :(

Ik ga het binnenkort nog eens testen, waarschijnlijk is t een simpel schakelingetje.. hoop ik dan
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 62
17-10-2007 12:34

sjampiejo schreef:

*Versterker in bridgemode
*XLR kabel vanuit de SUB-out van de cross-over naar de versterker (bovenste xlr)
*Luidsprekerkabel van de bridgeuitgang (bovenste speakon) naar eerste sub
*dan van 1e naar 2e sub met luidsprekerkabel doorlussen

Echter...: in de v4001+ versterker moet een 4 polige connector (bridgeuitgang, bovenste speakon) komen, aangesloten op +1 en +2. Deze connector heb ik toen gekocht, in elkaar laten zetten, en het getest incl. de bovenstaande instellingen.. toen kwam er alleen helemala geen geluid uit mn basskisten.. sad :(

Ik ga het binnenkort nog eens testen, waarschijnlijk is t een simpel schakelingetje.. hoop ik dan
Kreeg je wel signaal binnen op de V4001+? En voor de zekerheid: de luidsprekerkabel van versterker naar eerste sub is aan de versterkerkant aangesloten op de +1 en +2 en aan de luidsprekerkant op de +1 en de -1? (En bij de doorlus beide kanten gewoon op +1 en -1?)
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)