Forum > Geluid

Speaker opgeblazen?

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
6-9-2007 22:30
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe speakerset met versterker aan het kopen. De versterker had ik al binnen en ik heb deze nu 2 weken op mijn oude speakers laten draaien. De nieuwe versterker is de DAP palladium P-1600. Dat is dus veel te veel voor een 250 watt max skytec speaker.

Ik heb eergister per ongeluk toen ik met mijn gedachten ergens anders was de versterker per ongeluk (nog minder dan een seconde) helemaal opengedraait. Nou doet 1 van de 2 speakers die daar op aangesloten waren helemaal niks meer (alleen de jack plug gaat gloeien). Nou ben ik eens met de multimeter aan de slag gegaan en ik heb het volgende gemeten:

Totale speaker: oneindig veel ohm
Woofer: oneindig veel ohm
Tweeter: oneindig veel ohm

Kan ik deze speaker als overleden opschrijven of is deze nog te redden (lijkt me zeer onwaarschijnlijk). Ik vraag het maar even voordat ik hem weggooi want anders gooi ik misschien iets wat nog werkt weg.

Sjoerd
Dave22Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 26-6-2013
Berichten: 46
6-9-2007 23:56
gewoon eens de 2 draadjes uit kabeltje aanhangen en op laag volume luisteren
dit zowel aan speaker, als aan tweeter.
bij beiden moet je een deftig geluid horen.

Indien je kabel niet wil openvijzen, kan je ook met een jack kabeltje, de tip en ring gebruiken
om tegen de + en - te houden van de componeten.

Om even in de glazen bol te kijken...
skytec boxen zijn sowieso al niet de beste boxen, de goochelen ook met wattages
echt 250 RMS aan een 250 Watt box, is al niet gezond, even het dubbele erop kan volgens mij direct fataal zijn.
Dat heb je bij goede speakers als EV Beyma, etc niet, deze kunnen serieuse pieken aan, en zouden nu nog in leven zijn

Mss een tip: behoud je boxen, zwier logo eraf, en steek 2 deftige speakers, daar ga je veel genot van hebben
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
7-9-2007 21:47
Een gloeiende jackplug? kan je dat effe uitleggen?
Probeer de speaker er eens uit te schroeven en meet eens rechtstreeks met een ohm meter op de speaker.
Met de jacks op je speakeraansluitingen gaan zitten peuteren kan je beter niet doen, de kans op kortsluiting is groot waardoor je versterker kan sneuvelen, en als je de amp te ver uitstuurd kan je er nog een flinke opdonder van krijgen.
brabantse nachten zijn lang
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
7-9-2007 22:46

TNT schreef:

Een gloeiende jackplug? kan je dat effe uitleggen?
Probeer de speaker er eens uit te schroeven en meet eens rechtstreeks met een ohm meter op de speaker.
Met de jacks op je speakeraansluitingen gaan zitten peuteren kan je beter niet doen, de kans op kortsluiting is groot waardoor je versterker kan sneuvelen, en als je de amp te ver uitstuurd kan je er nog een flinke opdonder van krijgen.
Haha, ik heb de mogelijke verklaring denk ik al. De woofer en de tweeter hebben een oneinige weerstand waardoor ze niks meer doorlaten. Als je er maar genoeg vermogen instopt dan gaat het over de isolatie van de jackplug heen springen (die isolatie is vrij klein). Gevolg: kortsluiting en die plug word gloeiend heet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
8-9-2007 22:14
Volslagen onzin.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
9-9-2007 00:01

Dré schreef:

Volslagen onzin.
Haha, oke. Dit had mijn vader me wijs gemaakt. Hij werkt met electrotechniek en dacht dat dit de reden was van het gloeien van die plug. Hij weet niet veel van speakers maar hij vond dit de logischte verklaring. razz :p. Maar Dre, wat zou het dan kunnen zijn?

Sjoerd
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
9-9-2007 17:02
Een opgeblazen woofer kun je vaak vrij snel herkennen. Schroef/trek/sloop de grille eraf en druk voorzichtig met een paar vingers op de conus. De woofer moet dan vrij gemakkelijk en zonder aanlopen heen en weer kunnen bewegen. Lukt dit niet dan is de spoel verbrand en zit die vastgeklemd in de magneet. Dure speakers kun je dan reconen, goedkope weggooien (of ter lering ende vermaek de conus eruit snijden en daarna weggooien).
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
9-9-2007 20:01

djspiky schreef:

Maar Dre, wat zou het dan kunnen zijn?
Simpelweg sluiting in de stekker in kwestie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
9-9-2007 20:29
Wat het ook kan zijn is dat het filter vast aan het connectiepaneeltje zit, waarop waarschijnlijk een dempingsweerstand zit, en als de highdriver is doorgebrand is de inpedantie gezakt naar nul ohm, waardoor deze weerstand wel eens flink heet kan worden.
en aangezien een multimeter DC gebruikt geeft hij oneindig aan door de condensator die met de highdriver in serie staat.
dus de jackplug wordt opgewarmd door deze weerstand.
brabantse nachten zijn lang
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
9-9-2007 22:01

TNT schreef:

Wat het ook kan zijn is dat het filter vast aan het connectiepaneeltje zit, waarop waarschijnlijk een dempingsweerstand zit, en als de highdriver is doorgebrand is de inpedantie gezakt naar nul ohm, waardoor deze weerstand wel eens flink heet kan worden.
en aangezien een multimeter DC gebruikt geeft hij oneindig aan door de condensator die met de highdriver in serie staat.
dus de jackplug wordt opgewarmd door deze weerstand.
Je hebt dit hele verhaal voor niks getypt vrees ik.. schrik niet, maar deze speakers hebben GEEN filter shocked 8O. Toen ik deze speakers voor het eerst open draaide verbaasde ik me er ook over. Er zit niet meer in dan een woofer, een piezo tweeter een connectorpaneeltje en wat kabeltjes.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)