Forum > Geluid

Wat is een goede versterker / installatie voor in een bar

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LbanensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-8-2007
Laatste: 13-8-2007
Berichten: 3
7-8-2007 20:12
Hallo,

Ik heb een Mobiele bar (omgebouwde engelse dubbeldekker) waarin ik op 3
punten geluid wil hebben nl:

- Beneden in Bar (huiskamervermogen)
- Op boventerras (dance/dj vermogen)
- Op buitenterras (dance/dj vermogen)

Op dit moment heb ik een 50 watt huis tuin en keukenversterker (nu stuk omdat er cocktailsap overheen is gekomen) met daaraan een TC-26 luidspreker regelaar die beneden en boven op het
terras regelt. Boven op het opentopterras heb ik goedkope JBL monitor boxen
van zo'n 200 euro. En beneden een soort BOSE systeem met kleine hoge toon
speakers dat goed genoeg werkt.

Nu heb ik de volgende wensen:

- Een goede versterker die je niet makkelijk opblaast
- 3 regelbare uitgangen (op versterker of via een TC-26 achtige kastje)
- Beneden, huiskamerkwaliteit (Heb ik dus al)
- Boven op open dakterras, de JBL zijn net niet zwaar genoeg om
een lekkere zware bas te creeeren.
- Buiten op benedenterras, hier wil ik graag de mogelijkheid om
een stevig geluid met een goede Bas te creeeren voor een buiten oppervlakte
van 10 bij 10 meter.
- Graag zou ik met MP3's werken, hoeft echter niet perse.

Al met al moet dit redelijk betaalbaar zijn. Prijskwaliteitverhouding moet
redelijk tot goed zijn. Hoeft dus geen topkwaliteit te zijn.

Graag jullie advies.

Groetjes,

Louis Banens
MOBIBAR
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 569
7-8-2007 21:11
Ook Cd speler(s) en mixer(s)?
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-8-2007 22:18
Je zou wellicht je JBL monitoren aan kunnen vullen met een subwoofer, die kun je nog een beetje 'verstoppen' in een hoek of ergens onder zetten. Fullrange kasten die ook nog een beetje bas produceren worden al snel vrij groot, en op het dakterras van een bus is de ruimte beperkt lijkt me.
Hetzelfde geldt voor de situatie beneden. Voor 10x10 meter buiten is een setje met 2 subjes en 2 topjes wel erg lekker, wil je een beetje kunnen beuken (wat ik dus opmaak uit je vraag) Is het de bedoeling dat dat vast zit op/aan de bus of dat dat even buiten wordt gezet in die situatie?
De te kiezen versterker(s) zijn een beetje afhankelijk van de gebruikte speakers en je budget.

Qua mixer/bediening zou je een zonemixer kunnen overwegen. Heb laatst een Samson S-Zone onder handen gehad, die heeft 4 ingangen en 4 uitgangen. De ingangen kun je afzonderlijk aan één of meerdere uitgangen toewijzen, en de uitgangen zijn afzonderlijk te regelen (kan zelfs via externe potmeters op afstand).

MP3's kun je natuurlijk gewoon uit een pc met bijvoorbeeld winamp (of desnoods je iPod) halen. Wil je het iets mooier doen (dus kunnen mixen) kun je een programma als Traktor of BPM overwegen (eventueel met externe controller). Andere optie is natuurlijk nog een mp3-speler/mixer zoals die van Cortex of Numark.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
LbanensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-8-2007
Laatste: 13-8-2007
Berichten: 3
7-8-2007 22:37

DJ Bartje schreef:

Ook Cd speler(s) en mixer(s)?
CD speler ja. Waar heb je de mixer(s) precies voor nodig. Je ziet ik ben een leek, heb wel een technische kijk op zaken dus ik begrijp snel. wink ;)
LbanensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-8-2007
Laatste: 13-8-2007
Berichten: 3
7-8-2007 22:42

Diederik schreef:

Je zou wellicht je JBL monitoren aan kunnen vullen met een subwoofer, die kun je nog een beetje 'verstoppen' in een hoek of ergens onder zetten. Fullrange kasten die ook nog een beetje bas produceren worden al snel vrij groot, en op het dakterras van een bus is de ruimte beperkt lijkt me.
Hetzelfde geldt voor de situatie beneden. Voor 10x10 meter buiten is een setje met 2 subjes en 2 topjes wel erg lekker, wil je een beetje kunnen beuken (wat ik dus opmaak uit je vraag) Is het de bedoeling dat dat vast zit op/aan de bus of dat dat even buiten wordt gezet in die situatie?
De te kiezen versterker(s) zijn een beetje afhankelijk van de gebruikte speakers en je budget.

Qua mixer/bediening zou je een zonemixer kunnen overwegen. Heb laatst een Samson S-Zone onder handen gehad, die heeft 4 ingangen en 4 uitgangen. De ingangen kun je afzonderlijk aan één of meerdere uitgangen toewijzen, en de uitgangen zijn afzonderlijk te regelen (kan zelfs via externe potmeters op afstand).

MP3's kun je natuurlijk gewoon uit een pc met bijvoorbeeld winamp (of desnoods je iPod) halen. Wil je het iets mooier doen (dus kunnen mixen) kun je een programma als Traktor of BPM overwegen (eventueel met externe controller). Andere optie is natuurlijk nog een mp3-speler/mixer zoals die van Cortex of Numark.
Kun je uitleggen wat subjes en topjes zijn ? (subwoofer + hoge tonen ?). Kun je ook de mixer duidelijker uitleggen. Kun je daar bijvoorbeeld het volume van de boxen mee regelen ?

Wat versterker betreft heb ik een versterker gezien van ongeveer 500 euro 2 x 300 watt (CITRONIC ULTIMA PRO VERSTERKER) een eindversterker, neem aan dat ik die nodig heb.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
8-8-2007 00:09
Ik zie dat je je nog een heel eind moet orienteren wat betreft geluid en wat je wil hebben ed. Ik zou eerst zeggen: welkom op het forum;) En als tweede: zoek eens op de verschillende onderdelen die je noemt. Je zegt dat je aardig technisch bent, dus kijk ook eens in de webshop, daar staan bergen aan informatie en vele reviews en handleidingen.

De apparatuur waar je nu zo over praat is in vergelijking met de apparatuur die je nu hebt aardig prijzig, dus kijk eens of je een budget vrij kunt maken of een idee hebt van wat het allemaal kan en mag kosten. Op het forum zijn dan weer vele en vele vergelijkingen te vinden over wat prijstechnisch het meest interessant is.

Mocht je zo ver zijn dat je dat allemaal gedaan en uitgezocht hebt, post hier dan nog eens wat als je er gens niet uit komt. En hou ons natuurlijk op de hoogte, want klinkt als een interesant project!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
8-8-2007 00:12
Mijn advies: zoek een bedrijf daar in de buurt op en cross er met je bus heen. Laat je daar goed adviseren en voorlichten en maak zo je keuze. wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
8-8-2007 10:09

lbanens schreef:

- Beneden in Bar (huiskamervermogen)
- Op boventerras (dance/dj vermogen)
- Op buitenterras (dance/dj vermogen)
tja, wat is dat voor vermogen, en hoe doe je dat met vergunningen, want je mag niet overal zomaar een hoop herrie maken zonder vergunning, zeker buiten niet.
met daaraan een TC-26 luidspreker regelaar
heb je weinig aan, slurpt alleen maar vermogen weg
terras regelt. Boven op het opentopterras heb ik goedkope JBL monitor boxen
van zo'n 200 euro. En beneden een soort BOSE systeem met kleine hoge toon
speakers dat goed genoeg werkt.
welke types/modellen?
ik de volgende wensen:

- Een goede versterker die je niet makkelijk opblaast
- 3 regelbare uitgangen (op versterker of via een TC-26 achtige kastje)
- Beneden, huiskamerkwaliteit (Heb ik dus al)
- Boven op open dakterras, de JBL zijn net niet zwaar genoeg om
een lekkere zware bas te creeeren.
- Buiten op benedenterras, hier wil ik graag de mogelijkheid om
een stevig geluid met een goede Bas te creeeren voor een buiten oppervlakte
van 10 bij 10 meter.
- Graag zou ik met MP3's werken, hoeft echter niet perse.
Deze wensen zijn gemakkelijk te vervullen binnen een redelijk budget,
maar als je het commercieel moet kunnen toepassen, zou ik niet al te goedkoop gaan zitten,
daar het waarschijnlijk wel betrouwbaar moet zijn.
Citronic versterkers hebben zich nog niet echt bewezen.

En pas op, iemand als jij die naar een winnkel gaat,
trapt gemakkelijk in gladde praatjes van een verkoper die "zegt" er veel verstand van te hebben.

De praktijk is dat er helemaal niet zoveel mensen in Nederland rondlopen die echt verstand hebben van de pa spullen die ze verkopen sad :(

als je wil dat ik je help, mail of bel me dan maar eens.
In mijn profiel staat mijn mail adres, en mijn telefoonnummers staan op mijn website.
Dit lijkt me wel een leuk projectje wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
8-8-2007 11:56

lbanens schreef:

- 3 regelbare uitgangen (op versterker of via een TC-26 achtige kastje)
Een zone mixer lijkt me een optie...

René
YapserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2007
Laatste: 8-8-2007
Berichten: 1
8-8-2007 12:18
ik heb een phonic versterker uit de xp serie

is zeker zijn geld waard als je het mij vraagt\

Terug naar forum Reageer (zonder quote)