Forum > Geluid

technics sl-1210 mk2/mk3

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
10-7-2003 11:29

Reemski schreef:

Als we nu eens even een keer de feite op tafel gooien .

De pitch dots. Wanneer de strobe goed is afgesteld en de dot-afstand onderling klopt geven deze, wanneer ze "stilstaan" absoluut de goede pitch aan. +6 is dan ook werkelijk +6. Hier spreken jullie elkaar tegen dus: KLOPT DIT!! Want dan is mijn observatie dus NIET onnauwkeurig.
nogmaals, de procedure beschreven hierboven is de JUISTE. welke mensen spreken elkaar tegen?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
10-7-2003 14:05
Een tijdje terug heb ik een 2de hands SL gekocht, voor weinig want de pitch deed het volgens de vorige eigenaar niet goed meer. Na een korte inspectie bleek een potmeter op het mainboard kapot te zijn waardoor hij een pitchrange van +/-15% had. Potmeter vervangen en alles opnieuw ingesteld en er was niets meer aan de hand.

Dré] schreef:

De Pitch gain potmeter zit op de print waar de pitch fader ZELF ook op zit (dus NIET op het "mainboard")
Moeten er dan 2 potmeters op het faderprintje zitten??? want dan ben ik er één kwijt! En hoe kan ik alles dan gewoon netjes ingesteld hebben als dit volgens Dré niet de juiste manier is?
Tijdens het instellen kwam het op mij over dat de pitchrange ingesteld werd door de potmeter op het mainboard en het nulpunt door de potmeter op het faderprintplaatje. Klopt dit niet? en zo nee hoe zit het dan wel? Welke potmeter is waarvoor?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
10-7-2003 15:17

Alex schreef:

Na een korte inspectie bleek een potmeter op het mainboard kapot te zijn waardoor hij een pitchrange van +/-15% had. Potmeter vervangen en alles opnieuw ingesteld en er was niets meer aan de hand.
hoe heb je het ingesteld? gewoon met het oog?
Moeten er dan 2 potmeters op het faderprintje zitten??? want dan ben ik er één kwijt! En hoe kan ik alles dan gewoon netjes ingesteld hebben als dit volgens Dré niet de juiste manier is?
ja, 1 instel en 1 schuifpotmeter!!! je hebt zeker zitten pielen totdat het volgens jou goed was!!
Tijdens het instellen kwam het op mij over dat de pitchrange ingesteld werd door de potmeter op het mainboard en het nulpunt door de potmeter op het faderprintplaatje. Klopt dit niet? en zo nee hoe zit het dan wel? Welke potmeter is waarvoor?
lees het hele verhaal nog eens goed door dan vind je je antwoord angry

Mensen, vergeet niet dat met de pitchfaderin de middenstand de TT ALTIJD de exacte 33 1/3 of 45 RPM draait ongeacht de intellingen van die potjes!! dit kan verwarrend zijn (als je niet weet waar je mee bezig bent!!)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
10-7-2003 16:32

nijhuisr schreef:

Hoe heb je het ingesteld? gewoon met het oog?
Yep, fader net boven/onder nul voor het correcte nulpunt en de strobedots voor +/-3.3 en +6 procent

nijhuisr schreef:

ja, 1 instel en 1 schuifpotmeter!!!
Oh, ja, tuurlijk, sorry dat ik de "duh-factor" niet noemde wink ;)

Heb alles nog eens doorgelezen en voor de gein mijn SL nog eens opengeschroefd. Ik kom 3 potmeters tegen die iets met de pitch te maken hebben: vr301, vr302 en vr303, de fader zelf. Volgens het voorgaande verhaal is vr302 de gain en vr301 het nulpunt.
Ik heb destijds vr301 vervangen. Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat voordat ik deze vervangen had de tafel op ~ +/- 15% draaide en hierna op +/- 8% terwijl het nulpunt op de zelfde plek bleef zitten.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
10-7-2003 17:37
3 instelpotjes voor de pitch? wat voor een SL heb jij dan?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
10-7-2003 17:48

nijhuisr schreef:

3 instelpotjes voor de pitch? wat voor een SL heb jij dan?
Een 1210. De vr301 zit onder de platter op het mainboard, staat ook heel mooi "pitch" bij. De vr302 zit op het faderprintje. En de vr303 is de pitchfader zelf (de "duh-factor" weet je nog)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-7-2003 18:05

Alex schreef:

nijhuisr schreef:

3 instelpotjes voor de pitch? wat voor een SL heb jij dan?
Een 1210. De vr301 zit onder de platter op het mainboard, staat ook heel mooi "pitch" bij.
Er is ook niet zoveel ruimte extra voor tekst...

De teksten die door Nijhuisr en mijzelf geschreven zijn zijn directe quotes uit de service manual van Technics. Dan zijn er 2 mogelijkheden.

1. Vele sites en ook JIJ hebben het fout. De opmerking "het werkt" is een no-brainer statement (spijkers in het hout rammen met je kop werkt ook maar is zeker niet de beste methode).
2. De mensen die de service manual geschreven hebben (zoals die gebruikt wordt door tienduizenden techneuten over de gehele wereld) is fout.

Tja...

Natuurlijk werkt het. Als mijn auto niet mooi vlak ligt dan kan ik natuurlijk de achterbanden wat leeg laten lopen en de voorbanden oppompen tot een bar of 5. Zeker weten dat het werkt. Alleen zou iemand die verstand heeft van auto's voorstellen om de hoogte van de veren te veranderen.

Point taken?

Natuurlijk hebben instellingen vaak invloed op elkaar. Iemand die denkt dat dit raar is heeft nog NOOIT een apparaat afgesteld!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
10-7-2003 19:34

Alex schreef:

Ik heb destijds vr301 vervangen. Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat voordat ik deze vervangen had de tafel op ~ +/- 15% draaide en hierna op +/- 8% terwijl het nulpunt op de zelfde plek bleef zitten.
als de vr301 pot defect is kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. of hij maakt sluiting of hij is onderbroken wat vaker voorkomt(is ook niet zo gek want er zijn maar 2 pootjes aangeloten van de instelpot VR301). als hij onderbroken is zal de draaisnelheid maximaal worden valt er helemaal NIKS meer te regelen met de pitchfader.

Echter blijft de 0% pitch in het midden van de fader altijd werken omdat die doormiddel van een schakelaar word geregeld ongeacht de stand van de pitchfader en instelpots! dit verklaart ook meteen de dubbele 0% pitch punten bij een verkeerde afstelling.

ik hoop dat er wat duidelijkheid is geschept over dit techneuten onderwerp, ben je het niet met me eens, koop een service manual en pluis het schema uit.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
10-7-2003 20:15

Dré schreef:

Point taken?
Helemaal duidelijk, mocht ik nog eens een keer een goede multimeter te pakken krijgen dan zal ik nog wel eens gaan klussen. Voor nu werkt het goed.

En nee ik heb de service manual niet en ook niet de kennis om het hele diagram uit te pluisen, dus ik geloof de pro's maar wink ;)
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
5-8-2004 09:25
Ff hierop verderbouwen.
Ik heb hier drie toestellen op mijn werkbank staan die elk zo'n 15 jaar oud moeten zijn (kan zelfs een paar jaar ouder zijn maar zeker niet jonger). Deze PU's draaien ondertussen helemaal vierkant en men heeft me gevraagd om ze eens helemaal te reviseren. Lekker werkje... tjah, 't is mijn geld niet wink ;). Gans het mechanische gedeelte is weer helemaal op en top, maar ik ben net begonnen aan de elektrische calibratie's en daar lijkt het me toch wel spaak te lopen.
Als je meet tussen TP27 en GND zou je een frequentie van 262,08kHz +- 0,05kHz moeten aflezen. Dat die er een paar kHz naastzit, is door de leeftijd wel te begrijpen. Wat erger is: deze frequentie zwalpt tussen de 257kHz en de 261kHz wat het dus onmogelijk maakt om af te regelen op 0,05kHz nauwkeurig.
Ik heb zo'n lichtbruin vermoeden dat de pitchfader zijn beste tijd gehad heeft (had ik al gemerkt toen ik er gewoon mee draaide, het lukte me niet om de mix strak te houden)... kan iemand bevestigen dat dit de oorzaak kan zijn? Dan hoef ik niet verder te zoeken en gewoon even te bellen naar mijn leverancier dat hij een nieuwe brengt. happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)