Forum > Newbie Forum

kraken van platen door stofjes enzo

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
3-7-2003 21:33
Las trouwens dat in een disco het niet voorkomt dat er stofjes op de plaat komen en hoorde Dre vervolgens zeggen dat dit wel voorkomt..

Dit klopt idd en als ik mijn monitor keihard aan heb staan heb ik er last van en het publiek denk ik ook wel..

Wat je hieraan kunt doen tijdens het draaien is vrij simpel: Als er een stofje op je plaat komt en het stofje wordt dikker en hoorbaarder moet je gewoon ff je flesje bacardi breezer met inhoud en rietje ter hande nemen, rietje pakken en een klein druppeltje net voor de naald droppen en.. stofje weg.
Dit heeft mij een hoop ellende bespaard aangezien het mij nog wel eens live gebeurd.

Hoor trouwens wel van Dre of iemand anders, of dit eigenlijk wel slim is maar werken doet het wel.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
3-7-2003 23:24

DJ Tim schreef:

moet je gewoon ff je flesje bacardi breezer met inhoud en rietje ter hande nemen, rietje pakken en een klein druppeltje net voor de naald droppen en.. stofje weg.
En na één avond plaat ook weg/afgeschreven.
Weer zo'n stunt shocked 8O
Het is zoete troep, wat zit er in zoete troep?
Suiker.
Probeer uitgeharde suiker maar weer eens netjes van je vinyl af te krijgen razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-7-2003 00:01

Tom schreef:

DJ Tim schreef:

ff je flesje bacardi breezer
En na één avond plaat ook weg/afgeschreven.
Vittel!! Even goed, maar laat inderdaad wat minder sporen na wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
4-7-2003 00:39
Ik ben zeer tegen het "dopen" (verslaaft maken) van je platen.
Als je er eenmaal mee begint, dan moet je het altijd weer toepassen.
Anders hoor je gewoon een verselijke kraak waar het vocht gezeten heeft.
En die oppervlakte word iedere keer weer wat groter.
In de 70er jaren was er ook zo'n rage om je platen "nat" af te spelen.
Je kon van Lenco een bijzetarm kopen voor op je draatafel, waar je speciale Lenco vloeistof in moest doen.
Als je er mee begon, moest je het altijd weer toepassen.
De theorie was dat in het vocht, de stof geen kans kreeg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ aRDyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 6-5-2005
Berichten: 15
4-7-2003 09:14
maar kijk nu heeft niemand nog een oplossing (een degelijke)...
Iedereen kent wel in de winkel het gekraak als je luisterd, awel in die aard ook bij mij maar iets minder. Kan niemand me dan zeggen hoe je een zuiver geluidje krijgt? 2 tikjes per liedje stoor ik me niet aan, maar bij sommige platen is het echt hard .. terwijl ze nog nieuw zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
4-7-2003 11:50
De enige oplossing is terug in de tijd gaan toen er nog kwaliteitsvinyl gemaakt werd waarbij de moeder maximaal 1000 vinyltjes maakte EN tussendoor ook nog eens gecontroleerd werd op beschadigingen.

Tja... Die tijden zijn verdwenen. Tegenwoordig klooien ze maar wat aan bij de fabricage van vinyl.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjjoostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 16-9-2010
Berichten: 116
4-7-2003 12:00
dat heb ik ook, sommige platen zijn echt van bagger kwaliteit, en sommige heel erg goed, die bagger blijft een beetje tikken en kraken, en bij die platen die heel goed zijn, hoor je haast niks. alleen als er in de muziek ff een rustig momentje zit, dan hoor je af en toe een tikje of een kraakje.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
4-7-2003 14:54
Heb ook het idee dat de materialen niet meer even degelijk zijn van het tegenwoordige vinyl.
De groeven zijn ook veel oppervlakkiger lijkt het wel.
Heel voorzichtig mee omgaan dus.

Als je zie wat wij met onze platen van vroeger nog steeds uithalen, zul je schrikken. Ze vliegen af en toe letterlijk door de lucht in de snelheid laugh :D En toch blijven ze prima klinken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
4-7-2003 18:47

Tom schreef:

Heb ook het idee dat de materialen niet meer even degelijk zijn van het tegenwoordige vinyl.
De groeven zijn ook veel oppervlakkiger lijkt het wel.
Heel voorzichtig mee omgaan dus.

Als je zie wat wij met onze platen van vroeger nog steeds uithalen, zul je schrikken. Ze vliegen af en toe letterlijk door de lucht in de snelheid laugh :D En toch blijven ze prima klinken.
Nou ja, mijn pa heeft platen van John Coltrane en die kraken de hele tijd. Maar goed, die zijn ook al meer dan 30 jaar oud..
Trouwens, Tom, wat zou jij doen op het moment dat ik dat live setje beschreef en er zou een stofje tussen de naald en de plaat komen? Is wel zo dat het slecht voor de plaat is om er een druppel vloeistof op te gooien, maar als het geen gehoor is voor dat moment voor jezelf en het publiek sta je toch ook met je handen in het haar..
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
4-7-2003 23:40
Heel zachtjes blazen wil de stof nog wel eens uit de weg laten gaan.
Anders als de muziek nog gewoon doorspeelt, zo snel mogelijk een overgang maken.
Als de plaat blijft hangen/overslaan,
dan volgende plaat aan het begin zetten, en als geweldig nummer compleet met intro draaien
Of gewoon een paar keer over laten slaan,
als het publiek je waarschuwd, (want jij heb het zgn niet door wink ;) )
Oeps roepen, de arm een zetje geven of de volgende plaat opzetten.
Waar mensen (in een stoffige omgeving) werken worden nou eenmaal fouten gemaakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)