Forum > PC related Forum

geluidskaart op windows vista

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ_TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2005
Laatste: 6-5-2010
Berichten: 28
17-2-2007 16:26
Is het mogelijk om een geluidskaart waar op staat: designed for windows xp. aan te sluiten op windows vista zonder problemen?
In de mycom wisten ze het (helaas) niet, maar zij zeiden dat sommige apparaten er wel moeilijk over deden en anderen niet, dus ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en hem nog maar even laten liggen. sad :( wink ;) (dan toch maar geld voor m'n verjaardag razz :p )

Het betreft deze geluidskaart: https://www.mycom.nl/Products/View/Creative_SB_Surround_USB/134560.aspx
Is dit trouwens een beetje geluidskaart of zeggen jullie zoiezo al "nee niet doen!"
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
17-2-2007 16:32
Ik kan je wel 1 ding vertellen over creative geluidskaarten onder vista...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
17-2-2007 16:34
Kijken op de website van creative of er Vista drivers te vinden zijn. Als die er zijn moet het werken. Overigens is dit nou niet echt een geweldige kaart voor DJ werk e.d. Ik zou eerder kijken naar iets met echt twee gescheiden uitgangen en fatsoenlijke tulp of jackpluggen.
DJ_TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2005
Laatste: 6-5-2010
Berichten: 28
17-2-2007 16:49
je bedoeld dit ???
(en als ik jou goed begrijp dan plug ik die geluidskaart in en installeer dit en dan zou hij het moeten doen?)
Drivers

title Date

1. Creative Sound Blaster USB Series Windows Vista Driver 1.00.0060 (56.32 MB) 13 Feb 07 Download Now


This download is a driver providing Microsoft® Windows Vista™ support for the audio devices listed below. For more details, read the rest of this web release note. Hide Details


Filename: USBVS_PCDRV_LB_1_00_0060.exe

This download is a driver providing Microsoft® Windows Vista™ support for the audio devices listed below. For more details, read the rest of this web release note.

This download supports the following audio devices only:

Creative Sound Blaster® Digital Music
Creative Sound Blaster Audigy® 2 NX
Creative Sound Blaster Live!® 24-bit External
Creative Sound Blaster Digital Music PX
Creative Sound Blaster Connect
Creative Sound Blaster MP3+
Creative Sound Blaster Surround 5.1
Creative Sound Blaster Digital Music SX
Creative USB Sound Blaster Digital Music LX
Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Video Editor
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-2-2007 21:51
Lekker van Creative af blijven als het onder Vista moet werken, Creative is namelijk 1 van de fabrikanten die zijn drivers nog steeds niet op orde heeft.... en dat terwijl de beta's en RC versies van Vista toch al even beschikbaar zijn. Alle fabrikanten hebben wel een whql certified driver... behalve Creative.

Nog leuker is dat Creative bij sommige kaarten die nog niet eens 2 jaar oud zijn gewoon de complete support stop heeft gezet met betrekking tot Vista. Ik zou lekker een andere geluidskaart kopen, Creative maakt zijn oude naam van goede driver bouwer voor zijn producten al geruime tijd niet meer waar.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
18-2-2007 21:56

Reind schreef:

Lekker van Creative af blijven als het onder Vista moet werken, Creative is namelijk 1 van de fabrikanten die zijn drivers nog steeds niet op orde heeft.... en dat terwijl de beta's en RC versies van Vista toch al even beschikbaar zijn. Alle fabrikanten hebben wel een whql certified driver... behalve Creative.
Het is heel makkelijk om dat zo te zeggen als je niet weet waar je het over hebt.
Wel eens zelf een driver geschreven? Ik kan je zeggen, het is niet eenvoudig, zeker niet als je (zoals in Vista) geen directe toegang tot de hardware hebt.

René
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
18-2-2007 22:17
En hoe komt het dan dat veel andere fabrikanten hun zaakjes (drivers in dit geval) al wel op orde hebben? 'Zijn zij nou zo slim, of is Creative nou zo dom'?
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
19-2-2007 00:17

SebasVD schreef:

En hoe komt het dan dat veel andere fabrikanten hun zaakjes (drivers in dit geval) al wel op orde hebben?
Dat komt omdat het niet helemaal juist is.

Logitech heeft nog geen drivers, Ati drivers vertonen nog mankementen (en Catalyst ook), Nvidia drivers geven soms problemen bij SLI configuraties, ga zo maar door.

Overigens heeft Creative z'n WHQL gebeuren wat laat aangevraagd, en dat kost nogal wat tijd.

Zie ook Tweakers.net

René
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
19-2-2007 10:10

renevanh schreef:

SebasVD schreef:

En hoe komt het dan dat veel andere fabrikanten hun zaakjes (drivers in dit geval) al wel op orde hebben?
Dat komt omdat het niet helemaal juist is.

Logitech heeft nog geen drivers, Ati drivers vertonen nog mankementen (en Catalyst ook), Nvidia drivers geven soms problemen bij SLI configuraties, ga zo maar door.
In dit soort situaties tonen bedrijven waar ze goed in zijn. Sommige bedrijven zijn goed in het doorschuiven van zoveel mogelijk dozen, bij andere bedrijven ligt er net een beetje extra nadruk (en centjes) op support (maar wees gerust, ook daar gaat het nog steeds om verkopen van dozen; verdeling van resources is echter wat "gezonder" voor de consument). En support hoort het schrijven van drivers voor een aangekondigd besturingssysteem, waar ze al bijna 2 jaar de beschikking over hebben, ook bij. Voor hun nieuwe kaarten (waar het nog om centen gaat aangezien nog niet alles daarvan verkocht en betaald is) is dat ze prima gelukt, voor de oudere kaarten (die reeds verkocht zijn en waarvan de centen reeds op hun bankrekening staan) lukt dat niet zo snel. Is dat omdat het moeilijker is drivers te schrijven voor reeds verkochte kaarten of is er wellicht een andere reden?

Ook schijnen een aantal fabrikanten te jammeren dat ze niet meer rechtstreeks met de hardware kunnen praten. Joh... Sinds window 2000 is dat al niet meer de bedoeling. Niet jammeren over iets waar je 7 jaar geleden al mee had moeten stoppen...

Jammerlijke is dat Creative (en andere soortgelijke bedrijven) er binnenkort gewoon fiks wat centen tegenaan gooien qua marketing (centen hebben ze immers bespaard op andere fronten...) waarna iedereen het over een half jaar weer vergeten is en trouw een Creative kaart in z'n nieuwste aanwinst zal drukken.

Het is niet anders…
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-2-2007 14:13

renevanh schreef:

Het is heel makkelijk om dat zo te zeggen als je niet weet waar je het over hebt.
Wel eens zelf een driver geschreven? Ik kan je zeggen, het is niet eenvoudig, zeker niet als je (zoals in Vista) geen directe toegang tot de hardware hebt.

René
Vista kun je al HEEL lang legaal downloaden om er het één en ander mee te testen, dat heeft iedere zichzelf respecterende fabrikant gedaan en imiddels is overal wel een driver voor te vinden. Voor de videokaarten zijn ze nog niet zo snel als onder XP maar ze werken wel prima over het algemeen. Creative komt echter met het excuus dat men heeft gewacht tot op het laatste moment om zo geen last te hebben van extreme veranderingen... nu wil ik niet heel lullig doen maar zodra een final release candidate beschikbaar is hoef je geen drastische veranderingen meer te verwachten, hoogstens nog wat bugfixes en dus vind ik het wel een heel erg slap excuus van een grote fabrikant als Creative. In de RC2 is er nou een wijziging doorgevoerd in de audio engine van Vista echter heeft Microsoft toen direct een programma uitgeschreven om fabrikanten van geluidskaarten te helpen bij het maken van geschikte drivers.

Om te zien dat Creative er een puinzooi van maakt op driver gebied hoef je geen verstand van zaken te hebben, als overal werkende drivers voor zijn en een groot bedrijf als Creative loopt nog steeds te klootviolen met drivers dan doe je het gewoon slecht. Zelfs een butmerk als sweex heeft al werkende drivers....

Logitech heeft overigens wel drivers, kwamen 2 dagen na de launch van Vista zelf. Hier draait de dinovo edge prima op de nieuwe setpoint software (evenals de oudere MX610 muis en de 510S keyboard), nVidia heeft alleen problemen met hun nieuwste kaarten, de GeForce 6 en 7 serie werken prima, de nieuwe kaarten in veel gevallen ook (mijn 8800 werkt hier prima) alleen de SLI ondersteuning is nog niet 100%. Ati heeft ook prima werkende drivers voor Vista.

Mijn Creative ligt in ieder geval op de grote hoop van waardeloze hardware... ik doe het wel met de onboard HD soundcard op mijn Intel moederbordje.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)