Forum > Algemeen Forum

Aansprakelijkheid gehuurde spullen

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
2-1-2007 17:24
Het volgende is het geval:

Bij een verhuurbedrijf van PA apparatuur is een geluidsset gehuurd, door ons. Deze geluidsset is gebruikt en keurig weer in geleverd. Op de avond zelf geen rare dingen meegemaakt. Geluidsset werd flink belast, maar zonder hoorbare vervorming ed.Tot zo ver een verhaal wat de meeste op dit forum weekelijks meemaken.
Maar na twee weken werd ik gebeld door het verhuurbedrijf (waarvan ik de eigenaar persoonlijk goed ken en er vaak kom, niet dat dit verder van invloed is)met de mededeling dat ongeveer de gehele geluidsset was overleden. Een schade die flink in de papieren loopt.

De technische kant van het verhaal heb ik weinig vragen over. De spullen zijn kapot gemaakt, door mij (gaan we van uit). Maar nu komt de kant van de vergoeding erbij kijken. Is een verhuurder hier voor verzekerd? Is een huurder hier voor verzekerd? In de AV kon ik hier geen duidelijkheid over vinden, maar dit was een exemplaar uit 2004. Ik ga morgen even een nieuwe halen. Maar mijn vraag is dus vooral of er mensen zijn die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt en hoe dat toen verder is afgehandeld?

Alvast hartelijk dank!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
2-1-2007 17:31
Kan de verhuurder bewijzen dat de set stuk is gegaan toen jullie hem gehuurd hebben? (Maw: kan hij aantonen dat de set niet meer gebruikt is sinds die tijd? Het zijn twee weken...).

Mocht dat allemaal aantoonbaar zijn (gaan we even vanuit), dan kan de verhuurder jou op grond van de AV aansprakelijk stellen. Staat daar niks in, dan wordt het misschien voor hem wat lastiger.
Hoe dan ook, als jij WA verzekerd bent hoef je je eigenlijk nergens druk over te maken, want voor dit soort dingen is je WA verzekering nou.

René
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
2-1-2007 17:59
1 x bewerkt. Laatst door DonJerone op 2-1-2007 18:05

renevanh schreef:

Kan de verhuurder bewijzen dat de set stuk is gegaan toen jullie hem gehuurd hebben? (Maw: kan hij aantonen dat de set niet meer gebruikt is sinds die tijd? Het zijn twee weken...).

Mocht dat allemaal aantoonbaar zijn (gaan we even vanuit), dan kan de verhuurder jou op grond van de AV aansprakelijk stellen. Staat daar niks in, dan wordt het misschien voor hem wat lastiger.
...
René
Dit is geheel niet mijn bedoeling, als hij mij verteld dat na mij niemand anders de set heeft gehad en daaruit te concluderen is dat ik het "gesloopt" heb dan wil ik dit netjes oplossen, alleen wel op een zo voordelig mogelijke manier voor mij. Ik ga er dan ook van uit dat het in de AV staat. En zo niet ga ik m'n goede contact, waar ik ook regelmatig bijklus, niet op het spel zetten.

renevanh schreef:

...
Hoe dan ook, als jij WA verzekerd bent hoef je je eigenlijk nergens druk over te maken, want voor dit soort dingen is je WA verzekering nou.

René
Weet je dit heel zeker? Ik ben altijd in de veronderstelling gewwest, misschien geheel fout, dat WA niet voor gehuurde spullen geldt... Maar wat jij beweert zou erg makkelijk voor mij zijn. Gewoon aangeven en klaar. Iig erg bedankt voor de vlotte reactie. Misschien nog iemand die dit kan bevestigen?
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
2-1-2007 18:04
WA geld in principe voor alles wat je, perongeluk, kapot ( of wat voor schade dan ook) maakt.

( Daar valt het bushokje wat je met oudjaarsavond naar het hiernamaals geschopt hebt dus NIET onderrazz :p )
Soms..
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
2-1-2007 18:06

gotmore schreef:

WA geld in principe voor alles wat je, perongeluk, kapot ( of wat voor schade dan ook) maakt.

( Daar valt het bushokje wat je met oudjaarsavond naar het hiernamaals geschopt hebt dus NIET onderrazz :p )
Bedankt, dan is dat iig duidelijk. Vreemd dat i dit niet makkelijk vond toen ik er op zocht in oude topics. Ga ik morgen eens even met de verzekering bellen. (en hoe wist je eigelijk dat ik het was met dat bus hokje? razz :p
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
2-1-2007 18:14
de verzekering zal ook eisen dat aangetoont kan worden dat jij het stuk hebt gemaakt,
dan zijn die twee weken toch wel veel...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GreupStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2004
Laatste: 15-5-2021
Berichten: 34
2-1-2007 18:56
de verhuurder heeft veelste lang gewacht, 2 weken na data hoort niet in dit soort gevallen. Doorgaans staat er in de AV dat huurder ( jij dus) aansprakelijk bent voor alle schade die toegebracht wordt aan de app tijdens de huur periode.

Wat is er eigenlijk precies stuk? wat had je gehuurd? gaat het hier om een kapotte versterker?
De verhuurder kan jij jou niet verantwoordelijk houden voor slijtage, alleen voor de schade die expres, danwel perongeluk wordt toegebracht aan de app tijdens de huur periode.

Ik zou iniedergeval niet zomaar je huurder tegemoet komen door de schade te vergoeden.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
2-1-2007 19:03

DonJerone schreef:

renevanh schreef:

Kan de verhuurder bewijzen dat de set stuk is gegaan toen jullie hem gehuurd hebben? (Maw: kan hij aantonen dat de set niet meer gebruikt is sinds die tijd? Het zijn twee weken...).

Mocht dat allemaal aantoonbaar zijn (gaan we even vanuit), dan kan de verhuurder jou op grond van de AV aansprakelijk stellen. Staat daar niks in, dan wordt het misschien voor hem wat lastiger.
Dit is geheel niet mijn bedoeling, als hij mij verteld dat na mij niemand anders de set heeft gehad en daaruit te concluderen is dat ik het "gesloopt" heb dan wil ik dit netjes oplossen, alleen wel op een zo voordelig mogelijke manier voor mij. Ik ga er dan ook van uit dat het in de AV staat. En zo niet ga ik m'n goede contact, waar ik ook regelmatig bijklus, niet op het spel zetten.
Dat is heel goed te begrijpen, maar zoals al gezegd, je verzekering zal die bewijzen ook willen zien.
Nu is het voor de verhuurder waarschijnlijk niet zo heel moeilijk om dat te bewijzen, maar hij had wel vlotter mogen melden dat er iets mis was.
Zo zien we het voordeel van direct testen na verhuur maar weer...

René
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
3-1-2007 00:43
De reden dat set die ik huur normaal niet getest worden als ik ze terug breng komt omdat ik er zeer regelmatig huur en ook wel eens voor hem werk. Daarbij is er in al die jaren nooit iets stuk gegaan.

Het gaat hier om een RCF DAT set met 2 stuks QSC versterkers. Bij een Bas kast zijn beide woofers kapot (ik weet niet exact hoe) en ook beide topjes zijn gesneuveld ( ongeveer alle drivers per topje) Dit is dus, in mijn niet al te deskundige ogen, geen slijtage maar sloop werk. Daarbij komt dat de bewuste avond niemand van ons draaide. Maar een freelance DJ die een paar keer bij ons had gewerkt. Zelf die nacht weinig in de zaal geweest omdat ik andere dingen aan mn hoofd had. Stom Stom... ik weet het maar ach fouten maken is mensenlijk.

Ik ga morgen (vandaag) even met de verzekering bellen en vragen hoe of wat. Ik laat wel even weten hoe het afloopt, misschien handig voor andere brokkenpiloten.

Bedankt voor alle input!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-1-2007 11:03
In dat geval kun jij de schade weer verhalen op de personen die de set ook echt gebruikt hebben (de DJ dus).
Wordt wel een ingewikkeld verhaal, maar ik ben bang dat de verzekering hoe dan ook een soort bewijs wil zien.

Wat je volgens mij het beste kan doen is je verzekering bellen en vragen of je WA ook voor dergelijke gevallen (schade bij huur, noem geen bedragen of concrete feiten) telt, en of ze hier tastbaar bewijs voor nodig hebben. Zo ja, dan ga je naar de verhuurder en ga je eens praten. Doe dit gewoon heel rustig en vertel hem dat je zeker wil meewerken, maar dat je verzekering bewijzen wil zien omdat zij anders niet meewerken.
Nu denk ik dat de verzekering over dergelijke gevallen niet echt moeilijk zal doen, dit komt dagelijks voor, en als jij zelf aangeeft dat het tijdens de huur door jou gebeurd is, dan zal de verzekering dat wel geloven (vertel ze dan weer niet dat je de persoon goed kent en er af en toe freelance voor aan de gang bent, want dan zien ze misschien weer eigenbelang en gaan ze misschien wel moeilijk doen).
Het kan ook zijn dat je verzekering zegt dat de DJ (de persoon die het zooitje werkelijk gebruikt heeft) aansprakelijk gesteld moet worden. In dat geval moet hij dat met de verhuurder en zijn verzekering gaan regelen. Hij zal echter zeggen dat de set op jouw naam stond en jij dus verantwoordelijk was (en dat zegt zijn verzekering misschien ook), dus dan wordt het weer een hoop gedoe. Laat dat gedoe vooral aan de verzekeringen over.

In alle gevallen zul je je kalm en meewerkend moeten opstellen, dat werkt het beste en zo ben je het snelste van alles af. Als je geluk hebt denk de verhuurder (en eventueel de DJ) er ook zo over, en dan is het met een maandje allemaal koek en ei.

Ik vind het overigens knap dat iemand tops, subs en versterkers weet op te blazen. Woofers en drivers kan ik me voorstellen, maar twee versterkers...
Om een of andere reden vind ik het een raar verhaal...

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)