Forum > Geluid

Beter geluid in Disco

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
FokkoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2006
Laatste: 18-10-2006
Berichten: 6
31-8-2006 20:12
Hallo allemaal,

Allereerst: leuk en interessant forum, zo leer ik nog eens wat! Ik heb echter wel een brandende vraag...

Sinds twee weken werk ik in een discotheek die elke week drie dagen geopend is en waar telkens verschillende feesten zijn, varierend van Top-40 tot Hiphop tot Techno tot Gabber. Het geluid is echter behoorlijk kut en ik heb beloofd hierin verandering te brengen. In de tent kunnen in totaal 300 tot 400 man, maar de dansvloer biedt ruimte aan ongeveer 50 a 80 man. Het enige geluid komt uit twee speakers die boven de dansvloer hangen en waar een behoorlijk schel geluid uitkomt. Er is dus behoefte aan wat meer power, liefst in de vorm van een subwoofer ofzo.

Ik heb nog een versterker staan die volgens mij 2 x 800 watt is, dus hierop kunnen twee speakers of een subwoofer aangesloten worden. Wat raden jullie mij aan?

Ik weet dat ik het allemaal een beetje brak uitleg, maar ik heb niet zo veel verstand van PA-systemen enzo. Dus hebben jullie suggesties en ideeen, laat dat weten! Als jullie meer info nodig hebben ove r de ruimte of de setup om tot een goed oordeel te komen, laat dat dan weten.

Het budget is max 1000 euro... Ik heb al wel een aantal subwoofers gezien voor ongeveer 300 (behringer o.a.), dus ik hoop dat het lukt.

Bedankt voor de hulp!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
31-8-2006 21:06
Hai Fokko,

welkom hier.

Om je goed te kunnen helpen is meer informatie noodzakelijk.
Wat hangt er nu (merken en typen) hoe groot is de ruimte (lengte, breedte, hoogte), welk merk en type versterker heb je?
Beetje vreemd dat je aanbied wel even verandering in de situatie te brengen terwijl je hier al zegt er weinig verstand van te hebben.
Budget is niet veel, maar hangt erg af van de kwaliteit die er hangt. Als er een hele goeie set hangt is wellicht goed inregelen al voldoende.
Hangt er spul van de bekende duitser met boek en webshop, dan kan je makkelijk aanvullen voor dat budget. Niet dat je dan echte kwaliteit krijg maar meer body aanbrengen lukt dan wel.
We lezen het wel

Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-9-2006 00:01
Leg er een, nabouw, b2 (dubbel 18" bandpass) bij de dansvloer, goed voor 250mann.
Als je zoiets een keer wil proberen, ik heb er 2 staan, mail mij kom ik een keer aanrijden.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
FokkoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2006
Laatste: 18-10-2006
Berichten: 6
1-9-2006 10:19
Dan zal ik binnenkort even wat meer informatie posten over de afmetingen en wat er al staat...

Wbt het feit dat ik heb aangeboden veranderingen aan te brengen; ik draai al jaren mee als DJ en heb een eigen studio waarin ik produceer enzo, maar op het gebied van PA weet ik niets. Dus ik heb wel veel ervaring met muziek en geluid, maar niet precies op dat gebied. Maar ik hoop dat ik het snel zal leren.

Groet, Fokko
Dj HugoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2002
Laatste: 27-11-2009
Berichten: 37
1-9-2006 19:45
Hallo fokko,

Ik vind het een beetje vreemd verhaal(bedoel geloof je wel hoor), maar 2 speakers, en verder niets? Ik kan me niet voorstellen, als er 400 man in zit dat je het er nog boven uit hoort.
Ik heb wel eens in tenten gestaan waar ook weinig hing, 4 x 12 inch, en een crown versterker, goed voor 1200 watt, maar wel voor max 100 man.( een klein kroegje)

Ik neem aan dat het buget niet voor niets zo laag is gesteld, komt er nog wel veel publiek?, als je een discotheek hebt met een cap. van 400 man, dan heb je echt wel veeeel meer nodig, minimaal 4 kw, maar daar was je ook wel achter, in discotheek speakers in delft kan zon 600 man in de disco zaal, maar daar staat wel 4x dubbel 18 inch a 1800 watt, en 4 x 12 hornloaded top dm5 geloof ik.

Ik vind eigenlijk dat de eigenaar moet investeren, wat is nou 10k( dat kost een redelijke 4 kw set) voor een discotheek, bedoel als hij goed spul koopt gaat het ook lang mee, des noods 2e hands, heb je voor 5000 een redelijke goede set. maar 1000 heb je net 1 sub als je die echt voor house, gabber en top40 wil gebruiken.

Kijk een paar basjes erbij wordt het geluid wel voller van maar absoluut niet harder. Laatst zag ik een set op marktplaats van om en nabij de 5000 met ingebouwde versterkers, en dat zal incombi met die bestaande twee als back fill wel aardig klinken.

succes.

(rede dat ik reageer, ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt)

Mijn Advies probeer de beste eigenaar te overtuigen dat het geluid zijn handels merk is, bedoel een goede show kan je alleen neerzetten als er ook een goede set staat anders valt je show helemaal in het niets, weg hoogte punt. zonde
Over meningen valt niet te twisten! [;-)]
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
1-9-2006 21:29
Staar je niet blind op vermogens. Een 4kW set is niet per definitie goed.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-9-2006 00:14
De post van Martijn geeft het eigenlijk al aan wink ;)

Dj Hugo schreef:

als je een discotheek hebt met een cap. van 400 man, dan heb je echt wel veeeel meer nodig, minimaal 4 kw, maar daar was je ook wel achter,
Ik heb wel eens met een 2x400watter voor 350 man gedraaid.
Meer dan genoeg geluid. Het zal de soort kast zijn die het hem doet.

In dit geval zou ik kiezen voor wat meer dansvloer geluid (cap. 80man)afhankelijk van de situatie een toevoeging van een subbass, en eventueel nog wat kasten voor aanvullend geluid buiten het dansgedeelte.

Martin.
kvm entertainment
FokkoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2006
Laatste: 18-10-2006
Berichten: 6
2-9-2006 02:27
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 3-9-2006 22:52
Hoi!

Allereerst dank voor jullie reacties!

Als het aan mij lag, dan zouden we natuurlijk ook veel meer shit neerzetten om een goede sound te bereiken. Maar ja, ik ga er niet over. Maar ik heb wel wat meer info, die misschien ook laat zien dat het allemaal wel meevalt met onze tent; want er mogen misschien wel 350 man komen op sommige avonden, de feitelijke dansvloer is slechts 7 x 7 meter. Of als je hem iets groter pakt slechts 10 x 10. Laten we het gedeelte van de vloer waar het geluid echt vet moet zijn maar zetten op 10 x 10 meter.

Wat er nu staat is spul van Audience Delight Systems (oftewel AD Systems - heb ik zelf nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn). Er staat een AD Systems versterker (Impuls 1200) met daarop aangesloten twee speakers. Check de volgende website maar, daar zie je de versterker met de speakers (wij hebben de AD-05, AD-08, AD-10 of AD-12).
Edit Mod: Dré: Link naar concullega verwijderd (en niet meer doen). Linken naar de fabrikant is geen probleem.

Als ik zo de prijzen zie, is het geen goedkoop spul.

Maar goed, het geeft allemaal niet genoeg geluid; bovendien is er een van de twee speakers nu ook nog kapot, dus dat is helemaal kut.

Dus hopelijk kunnen jullie mij adviseren nu jullie zo'n beetje weten hoe het eruitziet en wat er allemaal staat. En wellicht kunnen jullie mij ook adviseren over de speaker die kapot is; moet ik hem laten repareren. Zo ja, waar? Of kan ik beter iets anders kopen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen zo!

Groet, Fokko
FokkoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2006
Laatste: 18-10-2006
Berichten: 6
2-9-2006 02:31
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 3-9-2006 22:52
En trouwens: we hebben nu nog een versterker over, namelijk de AD Impuls 800. Check de volgende site:
Edit Mod: Dré: Link naar concullega verwijderd (en niet meer doen). Linken naar de fabrikant is geen probleem.


Dus deze versterker kan nog gebruikt worden; misschien passen hier een paar goede speakers of een subwoofer op. Wie het weet mag het zeggen!
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
2-9-2006 10:19
MOelijk, moeilijk.....die AD speakers zijn echt niet verkeerd....maar een reparatie zal ook niet goedkoop zijn....

Ik zou toch de speaker laten repareren. Daarnaast twee AD's erbij kopen maar dan net een type lager (dus met iets lager vermogen) en die aan de overgebleven amp hangen (die ook een wat lager vermogen heeft). Dan heb je in elke hoek van de 10x10 meter een aardig beestje van een speaker hangen die echt wel wat kan. Misschien ook is kijken naar goede processing om te voorkomen dat je speaker kapot gaat en natuurlijk om het algehele geluid wat op te krikken (LEM DX-24/26, Behringer DCX).

Waarschijnlijk wel over je budget heen maar voor 1000 euro wat gelijks aan AD systems kopen lijkt mij pittig.

Tweede optie is om de speakers te verkopen, versterkers te houden en daar DAP Ax of X series aan te hangen. 4 topjes gevlogen in elke hoek en twee subjes centraal gestackt bij de DJ. Dat zou voor je budget + verkoop tweedehands moeten lukken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)