Forum > Geluid

Stanton 303 & 304 pitchfout??

(78 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
9-8-2006 21:04
Je hebt helemaal gelijk. Om een nog duidelijker voorbeeld te nemen, nemen we track A (100 BPM) en track B (110 BPM).

Als ik A afspeel op 0% pitch moet ik track B afspelen op -9,1% (want 90,9% van 110=100).
Als ik nu de boel omdraai en track B op 0% pitch afspeel (dus 110 BPM) moet ik A op +10% spelen (want 110% van 100=110).

En 9,1% is nou eenmaal niet gelijk aan 10%.

Waarmee maar bewezen is dat dat hele gereken niet de methode is. Als je het doet doe het dan goed, maar waarom zou je gaan rekenen. Stel het gewoon af op het gehoor, who cares welk percentage je dan te pakken hebt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
9-8-2006 22:42

Clone-one schreef:

Okee, lul ik hier nou bullshit of snapt echt niemand me?
Opfriscursus rekenen is wel op z'n plaats (zoals hierboven duidelijk is aangetoond).
zijn er ook meer mensen die hier psytrance mixen dan?
Mixen is mixen.
volgens mij heb je nog geen 1% aan goa, ik heb weet ik hoeveel cd's waar op het hoesje zelf aangegeven staat hoeveel om hoeveel bpm het gaat,
Hoe weet je dat het getal dat daarop staat precies klopt? Kan zo maar zijn dat als er 139BPM is het nummer in werkelijkheid 138,6BPM is (of 139,4BPM of whatever afgerond ook maar uitkomt op 139BPM).

Je kunt daarover natuurlijk altijd even informeren bij de platenmaatschappij in kwestie (of gewoon lekker gaan DJ'en (en totaal NIET kijken naar pitch settings; laat staan daar incorrecte conclussies uit trekken en onterecht fabrikanten betichten van het maken van slechte producten...)).
na mij weten kan ik het niet duidelijker uitleggen, dat dre geen taart kan bakken tja.
Ik kan heerlijke taart bakken. Als ik maar goede ingredienten en een leesbaar recept krijg...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
10-8-2006 13:45
Ik snap overigens niet dat je steeds die 0,7% aanhoudt. 0,7% pitchverandering op 140 BPM is niet hetzelfde als 0,7% pitchverandering op 150 BPM. Je kunt nooit een standaard percentage per BPM nemen, want dit percentage is voor elke BPM anders.

(Blijft overigens wel lastig uitleggen op deze manier.)

En de OP heeft nog steeds niet geprobeerd om 2 dezelfde nummers te nemen en die gelijk te pitchen. Dan kun je zien of er een speler bij zit met een foutieve pitchinstelling.

Edit: De hoeveelheid BPM die op een hoesje wordt weergegeven dient ter indicatie en wordt dus afgerond. Zoals al zovaak gezegd, je kunt daar niet exact van uit gaan
Carpe noctem
Clone-oneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 21-6-2007
Berichten: 18
10-8-2006 17:50

djsteev schreef:

Ik snap overigens niet dat je steeds die 0,7% aanhoudt. 0,7% pitchverandering op 140 BPM is niet hetzelfde als 0,7% pitchverandering op 150 BPM. Je kunt nooit een standaard percentage per BPM nemen, want dit percentage is voor elke BPM anders.

(Blijft overigens wel lastig uitleggen op deze manier.)

En de OP heeft nog steeds niet geprobeerd om 2 dezelfde nummers te nemen en die gelijk te pitchen. Dan kun je zien of er een speler bij zit met een foutieve pitchinstelling.

Edit: De hoeveelheid BPM die op een hoesje wordt weergegeven dient ter indicatie en wordt dus afgerond. Zoals al zovaak gezegd, je kunt daar niet exact van uit gaan
Hier ben ik het wel mee eens, maar met het verhaal van victor niet, als ik op 145 BPM mix, loopt het gewoon altijd in stappen van 0.7 (zowel plus als min), en dan wordt er wel gezegt je moet niet rekenen maar mixen, probeer het zelf dan een keer uit.
pleur die goa trance in de mixer, ga maar pitchen met stapje van 0.7 wedden dat je m gelijk krijgt.
Wijk dan maar eens af met 0.1% (plus of min maakt niet uit), na 15 secondjes flipt de beat alle kanten op uit.

At last:
Ik kwam hier eigenlijk ook niet om te rekenen, maar eerder om te weten of het vaker voor komt dat in een CD speler een pitch fout kan zitten, vragen kan altijd lijkt mij, ik heb nog geen enkele fabrikant beschuldigt voor dat ik het zeker weet.
Vanavond zouden de hard feiten naar boven komen, dan gaan we even testen met 2 identieke cd's.
Ik laat het hier nog weten, dus jullie krijgen het te horen.

Matthijs
bOOm
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
10-8-2006 22:13

Clone-one schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, maar met het verhaal van victor niet,
Dan geef ik het op... sad :(
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-8-2006 00:10

Clone-one schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, maar met het verhaal van victor niet, als ik op 145 BPM mix, loopt het gewoon altijd in stappen van 0.7 (zowel plus als min), en dan wordt er wel gezegt je moet niet rekenen maar mixen, probeer het zelf dan een keer uit.
Das dan raar want eigenlijk zegt iedereen hetzelfde in het topic (overigens raakte ik ook even de kluts kwijt met al dat rekenwerk van sommige mensen hier ;-) )
pleur die goa trance in de mixer, ga maar pitchen met stapje van 0.7 wedden dat je m gelijk krijgt.
Wijk dan maar eens af met 0.1% (plus of min maakt niet uit), na 15 secondjes flipt de beat alle kanten op uit.
Dat gebeurt niet alleen met je Goa trance, dat gebeurd met alle muziek die niet goed gematched is. Niets nieuws onder de zon dus, welkom in de wondere wereld van het beatmatchen ;-)
At last:
Ik kwam hier eigenlijk ook niet om te rekenen, maar eerder om te weten of het vaker voor komt dat in een CD speler een pitch fout kan zitten, vragen kan altijd lijkt mij, ik heb nog geen enkele fabrikant beschuldigt voor dat ik het zeker weet.
Vanavond zouden de hard feiten naar boven komen, dan gaan we even testen met 2 identieke cd's.
Ik laat het hier nog weten, dus jullie krijgen het te horen.

Matthijs
Je had als eerste moeten testen met 2 identieke cd's. Eerst alle mogelijke user errors uitsluiten en DAN pas het apparaat de schuld geven. Valt niet altijd mee (heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt) maar dat is wel de manier.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
11-8-2006 08:55
En zelfs 2 identieke CD's zullen bij elkaar weg lopen na verloop van tijd. Dit is omdat de absolute snelheid van een CD-Speler (of elk ander apparaat) nooit absoluut is. Net zoals de snelheid van een klok nooit absoluut is...

Een snelheidsfout van 0.1% is bij een CD-speler heel normaal. Let wel: Dit is een absolute fout en geen momentane fout (de momentane fouten zijn bij CD-Spelers absurd laag vanwege het feit dat ze door een kristal gestuurd worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
11-8-2006 12:10
daarbij is er nogal eens wat user error bij het "exact" pitchen en "exact tegelijk" aanzetten. Zo zijn er nog legio mensen die roepen dat de pitch van een cd speler sowieso te onnauwkeurig is terwijl ze zelf vrolijk met SL's draaien. (heeft dat met de techniek te maken? nee, meer met het gevoel dat er iets niet fijn is/ niet klopt. En waarempel als je lang genoeg wacht en vaak genoeg probeerd is er uiteindelijk ook wel wat te vinden.)

Natuurlijk hoeft dat bij jou spelers niet het geval te zijn, maar probeer dit zoveel mogelijk uit te sluiten. dus testen met 2 tracks, kijken hoeveel je er van merkt tijdens gewoon mixen en vooral goed kijken of je ergens zelf geen foutjes maakt (of fout beredeneerd)
Never trust a computer you can't throw out a window.
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
11-8-2006 12:26
Overgens hadden geen van de 10 goa trance-tracks die ik zojuist even geanalyseerd heb een rond BPM. (niet in Traktor en niet op de Redsound microsync)

Dus daar moet je je niet op blind staren.
Never trust a computer you can't throw out a window.
AddiksipkesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2005
Laatste: 21-9-2008
Berichten: 20
13-8-2006 00:29
Wat een verhalen allemaal happy :)
Het enige wat ik wil zeggen is: Ik heb ook meegemaakt dat de stanton c.303 cd speler niet helemaal precies is in zijn pitch. Jouw verhaal van dat de pitch langzaam verschuift (zonder dat je er zelf iets aan verandert) klopt ook in mijn bevindingen.

Addik
Ach jee..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)