Forum > PC related Forum

'Windows Fundamentals for Legacy PCs' (Eiger) als audiomixer/analyzer.

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
27-7-2006 12:44
Hallo,

Onlangs heeft Microsoft de uitgeklede versie van Windows XP uitgebracht onder de naam "Windows Fundamentals for Legacy PCs". Ook wel bekend onder de projectnaam "Eiger".
Hier zijn wat screenshots van het nieuwe OS te vinden, die ik overigens niet zelf heb gemaakt, ik ben namelijk van nature lui laugh :D.

Hier onder de systeemeisen (Bron: Microsoft):
Windows Fundamentals for Legacy PCs (WinFLP) requires:

A minimum of 611 MB of free hard drive space. Actual requirements will vary based on your system configuration and the applications and features you choose to install. Installing all optional components requires 1151 MB of disk space. These requirements are reported on the screen as you select options in the Setup wizard. Additional hard disk space may be required if you are installing over a network. Also, you should reserve additional space for future updates and service packs.

A computer with 233 megahertz or higher processor clock speed (300 MHz is recommended); Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor is recommended.

64 MB of RAM. 256 MB of RAM is recommended.
(draait trouwens gewoon met een Windows XP Pro VLK (Volume License Key) licentie)

Deze versie is in het leven geroepen om de wat oudere pc-systemen (waar nu Windows 95, 98 of ME op draait) een tweede leven te geven. Voor systeembeheerders ideaal, die behoeven maar met één Windows versie meer rekening te houden. Het beheren van WinFLP machines gaat precies hetzelfde als met XP machines.
Doordat het systeem is uitgekleed tot "the bare bone", moeten veel applicaties server-based worden gestart, volgens Microsoft.

Maar ........... misschien is onderstaande wel een idee voor jullie!

Daar veel mensen hier hun pc/laptop gebruiken om audio-files af te spelen en/of metingen te doen.
Rees bij mij de vraag wat er wel of niet draait op Windows Fundamentals.
Zo kan misschien Windows Fundamentals worden gebruikt als audiomixer/analyzer i.p.v. een 'zelf op dieetgezette' Windows XP Pro. De voordelen lijken mij voor zich te spreken.

De volgende programma's heb ik inmiddels stand-alone geínstalleerd en getest (die dus werken zonder tussenkomst van een applicatie-server):

* SIA SmaartLive 5.4.0.0
* BPM Studio Pro 4.8.0.0
* Behringer DCX2496 Remote 1.16
* Symantec AntiVirus 10.0.1.1000 Corporate Edition (zowel managed als unmanaged).

Het ziet er dus naar uit dat WinFLP de uitkomst is voor veel audio-fielen happy :).
Zodra ik wat meer programma's heb geínstalleerd/getest, zet ik ze erbij in dit topic.

(WinFLP draait trouwens rete-snel op P600 laptopje, eindelijk een Microsoft OS zonder al te veel ballast!)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DjrecadraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 19-8-2006
Berichten: 2
28-7-2006 18:23
Ik denk dat het misschien beter (en goedkoper) is om een open source besturingssysteem te gebruiken als reactos... razz :p het draait practisch alle software/drivers (windows NT 4 en 98 drivers sowiso) en voor de mensen die kunnen programmeren in C die passen gewoon wat aan in de source code om het wel te laten werken imo, maar ach das mijn mening maar en die gaat niemand natuurlijk iets aan wink ;)
Als je herrie maakt, doe het goed!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
28-7-2006 19:04
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 28-7-2006 19:32
Hallo DjRecarDra,

Open Source OSsen blijken net zo buggy te zijn als het Windows OS.

Het is echt een fabeltje dat een Unix of Linux variant stabieler zou zijn, heden ten dage zitten er meer bugs in de Open Source OSsen dan in de Windows varianten.

Probleem is ook nog dat de meeste mensen zo gewend zijn aan MS Windows dat je ze echt niet om krijgt naar een ander OS. Het enigste OS waar de overstap vrij simpel is, is naar het alom bekende MacOS.

Nog een ander probleem als je met exotische OSsen werkt, je hebt er meestal erg weinig 'goedwerkende' software voor.

Denk nou niet dat ik een Microsoft minded mens ben, ik ben meer een 'hoerenloper' en pik zo van elk OS zijn beste kanten. Daarom werk ik zelf met Unix, AIX, Linux en Windows. Unix-based systemen werken perfect als ze niet TE VEEL tegelijk moeten doen, zijn dus de ideaale OSsen voor Mailservers, Webservers en Intranetservers.
Dit allemaal vanaf de commandline draaiend, géén grafische interface want dit houd een Unix-based systeem echt op qua performance.

Windows-based servers, kunnen met name de 'multi-tasking workload' veel beter aan als een Unix-based OS.

Windhoos is echt zó gek nog niet......, trouwens Unix/AIX/Linux ook niet razz :p.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
28-7-2006 19:14
Hallo,

Virtual Dj wordt binnenkort door een forumlid (Tim) getest onder WinFLP.
Hopelijk draait dit ook goed.

We zien de uitkomst vanzelf wel hier verschijnen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
29-7-2006 13:23
Ik heb dit op tweakers.net ook al een paar keer voorbij zien komen en was er erg van gecharmeerd... de rede dat ik nu nog steeds windows 2000 gebruik is om dat ik vind dat XP veel te veel rommel bevat (IE, WMP, WMM, MSN etc..). Als ik m'n hand weet te leggen op een cd'tje / iso'tje ga ik het zeker proberen en misschien zelfs overstappen. Groot voordeel is natuurlijk dat je veel minder uit het OS hoeft te slopen om het een beetje snel te krijgen. Alleen jammer dat ze dan toch die theme shit erin hebben laten zitten... (maarja.. zonder teletubbies is het geen XP meer natuurlijk :P).

Wat betreft ReactOS, daar ben ik ook al een tijdje mee aan het stoeien geweest en moet zeggen dat het echt draait als een zonnetje. Enige probleem is dat het helaas nog niet alles ondersteund dat ik wil gebruiken. Ook netwerk support is nog niet helemaal zoals ik het zou willen zien. Maar het is zeker een veelbelovend project en blijf regelmatig de voortgang bekijken. Voor de geintereseerden: ReactOS website
TimleferinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2005
Laatste: 17-12-2010
Berichten: 93
29-7-2006 13:35
Beste forumers,

Nou Virtual dj werkt happy :) . Ik heb voorderest ook nog Tracktor dj studio gestest en audacity, bijde werken ook. Ik vraag me dan ook af wat er eigenlijk niet werkt aan muziek programma's. Als er mensen die graag willen weten of andere programma's werken, noem ze maar, ik verveel me toch in de vakantie laugh :D razz :p

Nog even een paar screenshots wink ;) , al zijn ze niet echt nuttig razz :p
Virtual DJ
Tractor dj studio 3
Audacity
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-7-2006 00:40
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 4-1-2009 23:40
Hallo Fossalta,

Ik wou je mailen i.v.m. de ISO die je graag zou willen hebben, maar krijg keihard de mail terug.
Je schijnt 'mijn' IP-adres via een database geblocked te hebben.
fossalta at xs4all punt nl op 30-7-2006 0:35
mx2.xs4all.nl: Failed (554 5.7.1 user chose to block 80.127.41.57 with cbl.abuseat.org. See: <https://www.xs4all.nl/bl?ip)
Dan maar zo ... wink ;), is net zo handig voor je.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
2-8-2006 18:08
Erg intressant topic dit Webbie! Ik ben net terug van vakantie en ga vanavond eens een oude laptop uit de kast trekken om eens mee te experimenteren.

Iemand toevallig een idee ofdat PCDJ FX draait op deze versie?

Zijn er ook al bekende nadelen aan het gebruik van deze windows voor muziekcomputers?
Maar dat is MIJN mening...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
2-8-2006 18:49
Hallo Roytje,

(had je de download link gevonden.... wink ;))

Tot nu draait er écht alles op wat ik heb uitgeprobeerd.
Van collega's en kennissen hoor ik ook dat écht alles draait wat ze installeren.

Mijn zoon heeft WinFLP draaien om games te spelen (on-line en off-line), en hoor van hem alléén maar positieve berichten.

Misschien is WinFLp ook wel het ultieme gamers-OS!

Nadelen (als je over nadelen kan spreken):

* Outlook Express is pleite (lijkt mij eerder een voordeel happy :)).
* Windows Componenten kunnen ná de installatie niet meer via 'Software' worden toegevoegd of verwijderd. Mogelijk wél met de Setup-cd (nog niet getest). Dus tijdens de installatie even kiezen voor 'Full Install' of 'Custom Install', om de gewenste componenten te selecteren. Voor normale programma's geld dit overigens niet, die kunnen gewoon via 'Software' worden gedeínstalleerd!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
3-8-2006 00:10

Webbie schreef:

Dus tijdens de installatie even kiezen voor 'Full Install' of 'Custom Install', om de gewenste componenten te selecteren. Voor normale programma's geld dit overigens niet, die kunnen gewoon via 'Software' worden gedeínstalleerd!

Greetz Webbie...
Al geprobeerd de sysoc.inf aan te passen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)