Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 22 van 61)
Moderator(s): Dré
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
20-7-2006 16:37
verdeelde last over het 4,5 meter stuk is max 191,25 kilo
de puntlast van het lange deel is 49,25 hier komt nog 79 kilo aan licht bij dan houd je 63 kilo over
191,25 - 49,25 - 79 = 63

dan zou het dus wel kunnen

denk je dat de poot aan het einde van het lange deel niet op een standaart baseplate blijft staan?
(bouwen op het werk regelmatig kruisen en dan zit je vanaf het kruis 5 meter en dan poot en dit staat op een standaart baseplate...)

schoren is dit echt NODIG of is het beter?

(bedankt he! leer hier best een hoop van happy :) )
nog 10 berichten en ik word VIP!!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
20-7-2006 17:42

djmouse schreef:

verdeelde last over het 4,5 meter stuk is max 191,25 kilo
de puntlast van het lange deel is 49,25 hier komt nog 79 kilo aan licht bij dan houd je 63 kilo over
191,25 - 49,25 - 79 = 63

dan zou het dus wel kunnen
Daar heeft het alle schijn van ja. Het blijft natuurlijk je eigen risico, maar als jouw berekeningen kloppen, zit je goed binnen de veiligheidsmarges wink ;)
denk je dat de poot aan het einde van het lange deel niet op een standaart baseplate blijft staan?
(bouwen op het werk regelmatig kruisen en dan zit je vanaf het kruis 5 meter en dan poot en dit staat op een standaart baseplate...)
Het zal vast wel staan..... , maar zoals al zo vaak gezegd zijn hoekstukken de zwakke schakels bij truss. Als er dus iemand tegen je poot loopt of er in gaat hangen of zwaaien en zwieren, heb je dus een arm van 6 meter!!! Als je dus om wat voor reden dan ook je vloerplaat verschuift. en laten we zeggen dat je hier b.v. 10 kg voor nodig hebt, oefen je al ongeveer 60 kg "kracht" uit op je kruisstuk wat toch al een van je zwakste schakels was in je constructie. En dit ook nog een keer een kant op die niet de bedoeling is. Laten we eerlijk zijn, een T is per definitie minder stabiel dan een carré. De kans dat er om wat voor reden dan ook iets met die poot gebeurd geeft dus ook aanzienlijk meer spanningen. Hoe moeilijker het is om die poot te verplaatsen, hoe minder groot de kans op.... wink ;) Je kan de vloerplaat dus zo groot maken dat je er eerst zelf op moet gaan staan om bij de poot te komen. Of zo zwaar dat hij bijna niet te verslepen is. Ook kun je natuurlijk overwegen om rond de normale vloerplaat (of nog net op het randje) ballast te leggen. (jerrycans met water, contragewichten van een tracktor of heftruck, emmers volgegoten met beton) of gewoon speciekuipen vullen met grond en dan wat bloemen er in.
schoren is dit echt NODIG of is het beter?
Beter is het altijd!!! Maar of het nodig is, tsja daar moet je zelf een beslissing over maken ook aan de hand van je riee. Staat deze trussconstructie op een autosalon, waarschijnlijk niet. Staat deze constructie op een jaren 80 party, verstandig. Staat deze constructie op een hardrockfestival, ...... sneaky :V

Dit moet je dus zelf in vullen. Kan ik niet voor je doen. Ik weet wel dat het inzetten van schoren:
1 niet erg veel werk is
2 niet ontiegelijk duur in aanschaf of huurprijs is
3 schoren uiteraard kilo's wegen die we weer mee moeten rekenen, maar
4 de stijfheid van je constructie heel erg positief bevorderen wink ;) En dus je veiligheid fiks vergroten en ook nog eens de levensduur van je (dure) hoekstukken verlengen.

succes

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
20-7-2006 17:48
denk na onze rekensom dat het wel kan, zal een grote baseplate proberen te scoren voor onder het lange deel van de T en dan moet het wel gaan

klunz bedankt voor de formule's en de tips!
heb er echt wat aan gehad!
nog 10 berichten en ik word VIP!!
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
20-7-2006 17:53
Ik heb net geprobeert te zoeken, maar kan niets vinden:

ik wilde graag gaan kijken om een rigging-diploma te halen, ik ben door dit topic wel erg geinteresseert erin geworden, en ik denk dat ik er veel aan zal hebben op feesten.

kan iemand mij misschien een hint geven welke zoektermen ik zou moeten gebruiken?

al gebruikt:
- riggen
- riggersdiploma
- riggers diploma
- rigger
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 431
20-7-2006 18:25
je kan in sint-niklaas (belgië) een avondcursus rigging volgen, https://www.lgo.be (exacte link: https://www.lgo.be/CURSUSSEN/RIGGING/PAG_RIGGING.htm
je moet het dan natuurlijk wel zien zitten elke dag naar daar te gaan...
Fun is serious business!
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
20-7-2006 18:30
Ik woon in Roosendaal, vlak bij het begische Essen.

(tussen breda en Bergen op Zoom in)

het duurt nog wel een aantal maanden voordat ik het geld bij elkaar zal hebben voor die cursus, maar kan nu alvast wel gaan kijken wat ik waar ongeveer kan doenwink ;)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-7-2006 18:38
Google eens op Rhino Riggs. Volgens mij wordt de eigenaar, Rinus Bakker, beschouwd als een van de rigginggoeroe's van Nederland. De cursussen die ze aanbieden zijn dan ook zeer goed, maar kosten wel een bom duiten voor zover ik weet.
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
20-7-2006 18:42
het geld zie ik als een investering, elke diploma op zak is er weer 1wink ;)
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
20-7-2006 18:50
Tis geen diploma, tis een certificaat.

Kost je inderdaad een paar honderd euro, maar met dat certificaat op zak heb je wel de basiskennis die je in de praktijk nodig hebt.
Vergeet niet te lachen
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
20-7-2006 23:04
Tis niet zozeer voor het papiertje dat je het moet doen(al kan het in de toekomst natuurlijk wel handig zijn). Maar wel wat je er van opsteekt.
exit night into LIGHT

Terug naar forum Reageer (zonder quote)