Forum > Algemeen Forum

PSA-321 2.5 mm2 bedraad ?

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJYellowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-7-2003
Laatste: 2-9-2015
Berichten: 110
8-6-2006 10:18
Beste forum leden,

gister ben ik trotse bezitter geworden van een PSA-321 32A krachstroom verdeler.
En zo'n tik als ik heb moet ik natuurlijk altijd een dit apparaatje open schroeven om te kijken wat er in zit.

nu kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat de kabel die er in gaat wel mooi 6mm2 is en een leuke stekker heeft. Maar dat er niet 4mm2 draden worden gebruikt maar 2.5mm2 nar de hoofd schaklaar. Ben ik de enige die dit als conculusie trekt ?

Ik heb op de draad gekeken maar er staat geen dikte aangegeven. Verder is hij wel helemaal prima afgewerkt van binnen met aderhulsjes ed.
Doe mij maar Fohhn!!!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
8-6-2006 10:53
Vanaf de stekker naar de hoofdschakelaar moet minstens 4mm² lopen voor de 32A. Als vanaf de hoofdschakelaar naar iedere zekering vervolgens netjes eigen draden gaan, dan is er niets aan de hand, want daar kan nooit meer dan 16A doorheen lopen dus dan is 2,5mm² voldoende.
Misschien kun je een fotootje posten?
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
8-6-2006 11:19
Om op het oog te kunnen bepalen of een kabel 2,5 kwadraad of 4 kwadraad is, is wel enige training nodig. Heb je die training???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
8-6-2006 12:27
Het is niet helemaal waar dat dit geen 2,5 mm zou kunnen/moeten zijn. Er zijn veel uitzonderingen te vinden dat dit anders kan en mag.

Doorsnedes zijn in de tabellen van bijv. de oude NEN 1010 terug te vinden. Als ik in tabel 52F( buigzame leidingen met isolatie van rubber of PVC )kijk naar de IZ ( max. toelaatbare stroom ) is dit slechts 23 amp.
Het lijkt mij ( ook gevoelsmatig ) niet voldoende.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
8-6-2006 13:01
2 x bewerkt. Laatst door Diederik op 8-6-2006 13:03

Dré schreef:

Om op het oog te kunnen bepalen of een kabel 2,5 kwadraad of 4 kwadraad is, is wel enige training nodig. Heb je die training???
Nope, maar meer om te zien hoe een en ander intern gesplitst is en als de OP er even bij meldt wat 2,5 is en wat 4 of hoger, moet je een heel eind komen.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
8-6-2006 13:01

DJYellow schreef:

nu kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat de kabel die er in gaat wel mooi 6mm2 is en een leuke stekker heeft. Maar dat er niet 4mm2 draden worden gebruikt maar 2.5mm2 nar de hoofd schaklaar. Ben ik de enige die dit als conculusie trekt ?
Geen conclusie, da's een waarneming. Ik twijfel wel sterk aan de betrouwbaarheid ervan. De dikte van 2,5 en 4qmm aders lijken sterk op elkaar, en is zelfs nog afhankelijk van het merk kabel. (In de dikte van de isolatie wil ook nog wel eens wat verschil zitten)

Het lijkt me verder onverstandig dat je dit soort apparaten gaat bekijken en je zorgen gaat maken over het binnenwerk als je het verschil tussen een hoofdschakelaar en een aardlekschakelaar niet weet.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJYellowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-7-2003
Laatste: 2-9-2015
Berichten: 110
8-6-2006 20:09
Ik heb wel degelijk verstand hier van !

En het is gewoon een tik van mij, en denk nog wel meer van hier dat ik altijd een apparaatje open schroef, lekker koekeloere wat er in zit.

Maar het is namelijk zo het geval:

Op onze school heb ik ook een krachstroom verdeler moeten maken voor een opdrachje, lekker boeiend razz :p, en daarbij was de draad bijna 2 maal zo dik.

Mij lijkt mij ook dat ze in de showtech fabriek hier toch echt wel verstand van hebben en hopenlijk ook 4mm2 gebruiken. Echter leek mij het op het eerste gezicht 2.5mm2.

Nou was puur de vraag of iemand uberhoud deze eens open heeft gehat en misschien tot de zelfde conclusie was gekomen.
Doe mij maar Fohhn!!!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
8-6-2006 20:13
Mail Showtec anders eens voor de gein wink ;)
Vergeet niet te lachen
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
8-6-2006 21:26
zoek even naar dat topic dat ik toen had gestart, scheelt je de moeite.

staat ene hele uitleg van dion...
DJYellowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-7-2003
Laatste: 2-9-2015
Berichten: 110
9-6-2006 00:18
ik neem aan dat je dit stukje bedoeld :
quote
--------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer Hontele,

Hierbij laat ik U het onderstaande antwoord toekomen betreffende Uw opmerking betreffende onze PSA serie.

C klasse automaten zijn niet verboden volgens de NEN 1010

Volgens NEN 1010 valt dit gebruik van deze PSA serie onder tijdelijke installaties hoofdstuk 741

Dat voor buigzame leidingen voor tijdelijke installatie geen PVC leidingen mogen worden toegepast ( art. 4.2.4 )

Dus een rubber mantelleidingen type H05RR-F of H07RN-F .

Het type kabel H05RR-F geeft de temperatuur van de kabelbelasting aan, en is goed zelfdovend.

Ook is volgens de NEN 1010 een kabelberekening met lengte en doorsnee geregeld.

De lengte en de doorsnee van de kabel bepaald uitschakeling van de automaat.

Ook volgens de wet is verboden brandbare materialen toe te passen.

Bij diverse toepassingen volgens NEN 1010 mogen verplaatsbare leidingen te minste 2,5 mm2 zijn en niet langer dan 20 meter.

Als een kabel smelt ( PVC kabel mag niet ) is dit een langdurige overbelasting voor deze kabel en dan is deze kabel niet geschikt voor dit doeleind.

Als de kabel goed berekend is naar belasting en kortsluit vermogen en uitgevoerd volgens art. 4.2.4 NEN 1010 kan dit niet gebeuren.

Daarbij wordt een een CE-markering afgegeven bij dit product, welke bevestigt dat dit product voldoet aan de norm.

Indien U nog vragen en/of opmerkingen heeft, wil ik deze graag beantwoorden

Hopend U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Verblijf ik met vriendelijke groet,

Dion Heitlager

Technische dienst

Highlite International BV
Volgens mij staat hier niet in wat ik bedoel. Ik denk dat ik ook maar eens na ga vragen aan mijn leraar morgen en ff naar highlite mailen.
Doe mij maar Fohhn!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)