Forum > Algemeen Forum

Foutje van de electriciën!

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
23-5-2006 21:24
Eh, oeps. ashamed :$ Woordje vergeten kan in dit geval de boel vervelend verdraaien. Ik bedoelde dat je niet zomaar kon stellen dat je niet zelf aan je eigen installatie kunt werken.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-5-2006 14:48

maurice schreef:

dat is helemaal nog niet zo HEEEEEEEEEEEEl lang geleden..
Volgens mij is het al een kleine 20 jaar verplicht in nieuwbouw huizen om sowiezo alles in een badkamer te aarden. 20 jaar vind ik in ieder geval al een hele tijd.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
27-5-2006 14:55

Reind schreef:

Volgens mij is het al een kleine 20 jaar verplicht in nieuwbouw huizen om sowiezo alles in een badkamer te aarden. 20 jaar vind ik in ieder geval al een hele tijd.
Nu vergeet je even dat een wasmachine niet per se in de badkamer hoeft te staan. wink ;)

Bovendien zijn er nogal wat huizen die ouder zijn als 20 jaar. (en in een groot deel zal de elektrische installatie ook niet geheel gereviseerd zijn)
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
27-5-2006 19:02

Reind schreef:

20 jaar vind ik in ieder geval al een hele tijd.
*voelt zich gelijk oud met 21 jaren... wink ;)*

René Eppink schreef:

Nu vergeet je even dat een wasmachine niet per se in de badkamer hoeft te staan. wink ;)
Exact, die staat hier in de berging/bijkeuken op z'n eigen groep zonder aardlek (althans oorspronkelijk, zit er nu wel tussen). Huis is gebouwd in 1979 (dus 27 jaar inmiddels).

Op zich hoeft een wat oudere elektrische installatie imo geen probleem te zijn (en met 'wat ouder' bedoel ik van na +/- 1970, want dan heb je geen stalen pijpen meer). Grootste risico is (naast het evt. ontbreken van een aardlek) dat de isolatie van bedrading na verloop van tijd gaat verdrogen. Ik heb onlangs hier het een en ander eruit getrokken (aarde erbij getrokken dus gelijk de rest vervangen) en dat was allemaal nog prima. Met name rubberachtige isolatie heeft nogal eens de neiging om na verloop van jaren uit te drogen en af te brokkelen, wat vooral gevaarlijk kan zijn als je aan de installatie gaat werken en de draden dus beweegt. PVC/Vinyl isolatie blijft onder normale omstandigheden vrij lang goed en wordt daarom ook al vrij lang toegepast in vaste installaties.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-5-2006 22:44

René Eppink schreef:

Nu vergeet je even dat een wasmachine niet per se in de badkamer hoeft te staan. wink ;)
Nee maar een wasmachiene hoort wel aan een daarvoor aangelegde aansluiting te staan inclusief randaarde (als deze nieuw is aangelegd)..... anders dekt je verzekering geen drol als er ooit eens wat gebeurd en dat weet zelfs een lts'er die electro heeft gedaan ;-) (en dan te bedenken dat ik van z'n lang zal z'nb levensdagen nog niet op een lts geweest ben ;-) )

Diederik schreef:

*voelt zich gelijk oud met 21 jaren... wink ;)*
Sinds afgelopen dinsdag heb ik er 26 achter mijn naam staan dus dat valt nog wel mee ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-5-2006 23:18
Ja, maar was dat 20 jaar geleden ook al zo? (Ben verder niet goed op de hoogte van die regelgeving, maar maakte die opmerking omdat je anders beter had kunnen zeggen dat wasmachines 20 jaar geleden al geaard moesten zijn)

Heb zelf geen erg onverantwoorde elektrische knutselwerkjes meegemaakt voor zover ik me herinner...(om maar niet het hele topic aan wasmachines te gaan wijden) razz :p

Overigens nog gefeliciteerd hèwink ;). Ik ga alleen niet voor je zingen... (bofkont laugh :D )
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
29-5-2006 01:27
Ik zal het morgen eens allemaal na vragen bij onze electricién, die werkt voor een bedrijf wat volgens strikte ISO normen werkt en rateld dat zo allemaal even op alsof het niets is. Daar vraag ik het ook altijd eerst aan om hem vervolgens alsnog te bellen als ik er uiteindelijk nog geen snars van snap :-P
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
11-8-2006 18:06
Ik ben zelf gediplomeerd electricien, en je wilt niet weten wat ik dagelijks tegen kom hoe er af gepruld wordt in deze brenche. Niet alleen door huisvaders en beunhazen maar ook nog door gecertificeerde waarborgbedrijven!

Maar om een lang verhaal kort te maken:

1) Aarding altijd controleren met een betrouwbare meter(das dus geen fittingschroevendraaiertje!)
2) Vroeger, vroeger, vroeger hebben we niet zo veel aan... sinds juli 1997 moger er gewoon GEEN wcd's zonder randaarde meer aangelegd worden! (Leuk als je medewerking krijgt van bouwmarkten, daar zijn ze nog volop te koop angry )
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
12-8-2006 13:03

martyndegraaf schreef:

2) Vroeger, vroeger, vroeger hebben we niet zo veel aan... sinds juli 1997 moger er gewoon GEEN wcd's zonder randaarde meer aangelegd worden! (Leuk als je medewerking krijgt van bouwmarkten, daar zijn ze nog volop te koop angry )
Tja.. weer zo'n twijfelgevalletje... Wat nu als je in een huis woont van voor 1997 (zoals ik) en er dus geen randaarde is aangelegd en de boel gaat verbouwen... Wil je nieuwe WCD's aan de muur, dan zou je meteen nieuwe bedrading erbij moeten trekken...
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
12-8-2006 13:58
Nou... dat is geen twijfelgevalletje maar gewoon puur de wet!
Volgens de NEN1010 moet je als je (ik meen...) meer dan 20% van het vertrek (dus 1/5 van de kamer, en das bij verbouwen al heel snel!) gaat renoveren, het GEHELE vertrek volgens de huidig geldende regels (NEN1010) aangelegd moet worden.

1WCD vervangen is dus niet nodig, maar ga je verbouwen of slechts 1WCD BIJMAKEN (= dus nieuw!) is er geen twijfel mogelijk: RANDAARDE EN ACHTER ALS 30mA!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)