Forum > Geluid

Multikabel voorzien van multistekker

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
18-3-2006 21:39
Bestaan er harting/ilme connectoren met min. 84 polen?

Lokaal verhuurbedrijf hier werkt ook met socapex voor hun multi, zal er volgende week eens langsgaan en informeren naar hun mening over socapex.
Vergeet niet te lachen
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
18-3-2006 21:58
Ja hoor:
De 108 polige Ilme heb ik in gebruik. Bevalt goed.
Zie deze foto:
www.xs4all.nl/~jlabots/flightcases/GB4%20Multiconnectors.jpg

Links is de lage uitvoering, rechts de hoge uitvoering. De links zit de multikabel naar het stageblock op (36 parig), de rechter is voor het effectenrack (ook 36 parig)

Voordeel van de ILME tov de Harting is dat de vergrendeling met een paar wieltjes op de pal gebeurd: minder slijtage aan de palletjes op de kabeldelen.

Socapex heb ik ook mee gewerkt. Is nog steeds een standaard bij sommige bedijven vwb de stageblokken.
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-3-2006 16:35

MSSS schreef:

Waarom geen socapex? Inprikken en vastdraaien is absoluut niet onhandig. Gewoon soca erin, stukje naar links draaien eventueel zodat de stekker goed op zijn plek zit en dan vastdraaien.

Wat is hier zo ellendig aan?
Een collega werkt ermee, de pinnen willen nog wel eens in de plug verdwijnen of afbreken.Socapex (pinnen zitten los en zijn erg dun) wat ik zo vlot zag is het ook niet echt fatsoenlijk te solderen. (vind de Harting gewoonweg beter) Ander punt, je moet eerst "zoeken" om de plug fatsoenlijk op het chassisdeel te krijgen. Socapex zit ook knullig in elkaar, het stekkerhuis bestaat uit twee delen. Bij harting /wieland/ Ilme is het huis uit 1 stuk.

Het vastdraaien, waarbij de plug langzaam zakt is onhandig. Bij losdraaien moet je de plug "wrikken" om de stekker uit het chassis deel te halen.

Vandaar dat ik liever voor een Harting / Wieland/ Ilme zou gaan.
Die stekker druk je gewoon makkelijk in het chassisdeel.

Andere oplossing is een Elco/Edac plug met goudkontacten, werden o.a. gebruikt door D&R, maar deze plug heeft ook zijn "bevestigings" nadelen. In het midden van de plug een bout, die zorgt voor een vast contact tussen kabeldeel en chassisdeel.

Misschien een ander voordeel bij "Harting" modellen, je soldeerd eerst alle benodigde pinnen en plaatst ze pas daarna in het plastic chassis deel.

Een multistekker werkt gemakkelijk maar vergeet echter niet dat het aardig in de papieren gaat lopen, als voorbeeld geplukt van internet (prijzen ex btw)
Harting Multiconn.108p chdl.inb+klem € 19.18
(of Harting conn.108p chdl.opb.+klem pg21 € 28.89)
Harting Multiconn.108p kab.huis haaks (PG29) € 25.16
Harting Multiconn.108p binnendeel, bus € 7.31
Harting Multiconn.108p binnendeel vr.pen € 7.05
Harting Bus voor 108p. multiconn. silv. € 0.72
Harting Pen voor 108p. multiconn. silv. € 0.72
(Harting beschermkap+klem vr.108p conn € 40.16 eventueel)
Martin.
kvm entertainment
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
22-3-2006 00:09

KVM schreef:

MSSS schreef:

Waarom geen socapex? Inprikken en vastdraaien is absoluut niet onhandig. Gewoon soca erin, stukje naar links draaien eventueel zodat de stekker goed op zijn plek zit en dan vastdraaien.

Wat is hier zo ellendig aan?
Een collega werkt ermee, de pinnen willen nog wel eens in de plug verdwijnen of afbreken.Socapex (pinnen zitten los en zijn erg dun) wat ik zo vlot zag is het ook niet echt fatsoenlijk te solderen. (vind de Harting gewoonweg beter) Ander punt, je moet eerst "zoeken" om de plug fatsoenlijk op het chassisdeel te krijgen. Socapex zit ook knullig in elkaar, het stekkerhuis bestaat uit twee delen. Bij harting /wieland/ Ilme is het huis uit 1 stuk.

Het vastdraaien, waarbij de plug langzaam zakt is onhandig. Bij losdraaien moet je de plug "wrikken" om de stekker uit het chassis deel te halen.

Vandaar dat ik liever voor een Harting / Wieland/ Ilme zou gaan.
Die stekker druk je gewoon makkelijk in het chassisdeel.
Oeioei word daar socapex even de grond ingedrukt razz :p Ben het met je eens wat afbreken betreft, dit is bij mij ook wel eens gebeurd. Dat de pinnen in de plug verdwijnen heb ik nog nooit last van gehad.

Qua solderen valt een socapex reuze mee! Behoorlijk goed te doen! haha dat je harting beter vond had ik al door ja wink ;) Denk dat dat een kwestie van ervaring is. Heb er zelf geen probleem mee om de soca direct goed op het chassisdeel te krijgen. Dit is zoals ik al zei ook op te lossen door de plug erop te zetten, vervolgens de ring wat naar links te draaien zodat de plug er goed in valt, om dan vervolgens de ring naar rechts te draaien.
Zie daar geen nadelen in dat het huis uit twee delen bestaat. Ook nog nooit problemen mee gehad. ( ben zelf een zeer regelmatige gebruiker van socapex)
Zie eveneens geen onhandigheden in het zakken van de plug....loswrikken shocked 8O ! Weet niet wat je met die pluggen doet, maar loswrikken is bij mij ook nog nooit voorgekomen.

Een nadeel aan harting vind ik dat je over het algemeen al je kanalen door 1 harting propt...als er dan wat mis is met je multi kabel leg je niet zo een,twee,drie weer een nieuwe...bij socapex trek je makkelijker een spare. ( alhoewel je natuurlijk wel meer kabels moet trekken bij socapex...)

Wat ik ook een nadeel vind aan harting is dat je of met een lomp groot stageblok zit of met een rackje waar je je harting en xlr's op inprikt.Als je een podium of toneel van een beetje formaat hebt dan leg je veel meters xlr neer..als je soca's gebruikt leg je sneller een blokje links en rechts van het podium of toneel neer. ( dit ervan uitgaande dat je je soca's of harting vanaf de F.O.H trekt. Er zijn natuurlijk tig manieren maar in deze set up vind ik dat onhandig.)
Wat er nu bijvoorbeeld bij de andre van duin show gebruikt wordt is whirlwind, deze komt vanaf de F.O.H en gaat naar een actieve splitter vlakbij de monitor mixer( deze prikt ook een wihrlwind in de splitter). Vanaf de band naar de actieve splitter liggen 4 soca's waar alles op ingeprikt word.
Deze manier van werken vind ik ook wel handig, alleen zit je dan nog steeds met 1 dikke multi vanaf de F.O.H naar het toneel. Als daar wat mee gebeurt is er een probleem.

Ieder zijn eigen keuze denk ik maar, de ene vind harting etc fijner en de ander socapex.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-3-2006 00:38

MSSS schreef:

Qua solderen valt een socapex reuze mee! Behoorlijk goed te doen! haha dat je harting beter vond had ik al door ja wink ;)Denk dat dat een kwestie van ervaring is.
Kant en klare harting "oplossingen" heb ik voor diverse klanten gemaakt.
Dus eigenlijk ervaring genoeg. wink ;)
Zie eveneens geen onhandigheden in het zakken van de plug.... loswrikken shocked 8O ! Weet niet wat je met die pluggen doet, maar loswrikken is bij mij ook nog nooit voorgekomen.
Als je de plug losdraait gaat hij vrij zwaar, omdat de plug uit de pinnen gedraait moet worden. Een handje "helpen" (naar boven trekken / wrikken) helpt daarbij.
Een nadeel aan harting vind ik dat je over het algemeen al je kanalen door 1 harting propt... als er dan wat mis is met je multi kabel leg je niet zo een,twee,drie weer een nieuwe... bij socapex trek je makkelijker een spare. ( alhoewel je natuurlijk wel meer kabels moet trekken bij socapex...)
Vanwege de "beperking" met socapex connector gebruikt mijn collega 2 soca's met 2 multikabels.... nog onhandiger.
Een spare is niet nodig, mocht ooit 1 kanaal uitvallen dan trek je slechts 1 extra kabel (indien nodig). Daarna volgt uiteraard reparatie.

24 kanalen plus returns doe je met slechts 1 Harting. Vooral duitse bedrijven gebruiken veel "Harting" oplossingen.

Uiteraard ieder zijn eigen keuze.

Martin.
kvm entertainment
Hoi1Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2003
Laatste: 26-7-2006
Berichten: 11
22-3-2006 00:57
Bij het bedrijf waar ik werk maken we gebruik van een 128-polige harting connector aan de multikabels. Dit werkt super en is erg robuust.
De oudste kabel wordt al 15 jaar gebruikt (met dezelfde connectors).
Het enige wat we laatst hebben gedaan is een paar pinnetjes van het male deel vervangen, omdat die een beetje los zaten.
Deze pinnetjes zijn dus afzonderlijk te vervangen!!!
Verder hebben we nooit problemen gehad met pinnetjes die afgebroken zijn oid.
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 123
22-3-2006 02:05
Ik ben toch ook wel een voorstander van socapex, zijn zeker robuust, zijn volgens mij ook gemakkelijk in en uit elkaar te halen (wil niet zeggen dat ik dat niet van de harting vindt he).

Maar hoe jullie bij die beperking van socapex komen snap ik niet goed. Er bestaan namelijk varianten tot en met 244 pennen, bij mijn weten heeft harting niet meer dan de 128 pennen variant. Socapex kennen jullie waarschijnlijk van het model SL61 (te vinden op www.socapex.com). De "echte" site is www.amphenol-socapex.com. In volgende Pdf vind je de meest gebruikte standaard bij geluid https://www.amphenol.com.au/catalogue/multipin_connectors.pdf , dat is de MP41 150 pins model, zijn 48 kanalen. Dit wordt bij ons wel gebruikt met een stagerack en een paar 12 kanaals blokken verdeeld over het podium (met de 37 polige socapex). Maar dat hoef je zo niet te doen natuurlijk.

En het probleem met te weinig plaats om te solderen is ook opgelost want er is een oplossing zonder solderen.

Uiteindelijk zal iedereen voor zichzelf moeten kiezen wat ie het gemakkelijkste vindt werken en hangt ook al helemaal af in welke setup je het gebruikt.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
22-3-2006 11:26

Stijn schreef:

bij mijn weten heeft harting niet meer dan de 128 pennen variant.
vwb de inserts inderdaad niet. ILME (Harting compatible) heeft wel behuizingen waar 2 keer een insert van 108 pinnen in kan.
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
24-3-2006 01:30
Socapexen met met meer pinnen dan de standaard 37 heb ik al eens eerder gezien(op inet dan). Dit is opzich wel aardig maar ware het niet dat je dan ook net zo goed harting kunt gaan gebruiken. Tevens ben ik deze 'grote' socapexen ook nog niet tegengekomen, daarom vraag ik mij af of het wel zin heeft om uberhaupt in deze dingen te gaan investeren.

Naar mijn idee kun je het beter bij de standaard 37p socapexen houden en mocht je meer kanalen willen versturen dan overstappen op harting of whirlwind. Op deze manier hou je het compatible met bijvoorbeeld inhuur spullen. (dit is natuurlijk wel gebaseerd op het zinnetje wat ik even hiervoor zei: Ik ben die 'grote' nog nooit tegengekomen).

Misschien een idee om eens de voor en nadelen( dus gebruikers ervaringen) van elke plug op een rijtje te zetten met de bijbehorende kosten etc? Ik zou dit voor mijzelf wel makkelijk vinden, mocht ik op het punt staan om een multi aan te schaffen. ( nou ben ik dit punt al lang voorbij, maar misschien voor anderen?)

Ps. zou djmark nog in leven zijn?
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P
Stijn VanstiphoutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2003
Laatste: 14-11-2008
Berichten: 57
24-3-2006 07:41
Niemand die aan de connectoren van Link denkt? https://www.linkitaly.com:8080/Link/public/jsp/index.jsp

Hier in België wordt praktisch niets anders meer gebruikt.. (bij wijze van spreken)

mvg,

Terug naar forum Reageer (zonder quote)