Forum > Algemeen Forum

Taaltips van Ome Vic

(91 reacties. Pagina 7 van 10)
Moderator(s): Dré
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
27-1-2006 09:37
Ik vind het nog niet eens zo heel erg dat mensen een paar spellingsfouten maken. Maar inderdaad, dat msn en sms-taal is wel irritant.
Natuurlijk betrap ik mijzelf daar ook vaak genoeg op, bijvoorbeeld met 'tog', 'nix', 'idd' en 'ff', simpelweg omdat het sneller is om te typen. Ik denk dat iedereen op een hoogstaand forum als dit toch wel fatsoenlijk nederlands mag praten. Wat iedereen op msn doet met vriendjes/vriendinnetjes oké, maar als je die taal overal toepast begint het té gewoon te worden. Sommige mensen bij me in de klas bijvoorbeeld gebruiken msn-taal op tentamens, wat ik wel erg schandelijk vind.razz :p
Carpe noctem
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
27-1-2006 09:51
MSN-taal is stoer sneaky :V

Denken ze..... Ze kijken teveel TMF ;)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
27-1-2006 09:53
Ondertussen heb ik ook al elke denkbare versie van het woord ''sowieso'' gezien. sad :(
Darth Crossfader
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-1-2006 15:11

DJ.T schreef:

Ondertussen heb ik ook al elke denkbare versie van het woord ''sowieso'' gezien. sad :(
1 van de meest verkeerd geschreven woorden die ik kan bedenken en ik maak de fout zelf ook met enige regelmaat door hem met een S + Z weg te tikken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
27-1-2006 17:01

Reind schreef:

DJ.T schreef:

Ondertussen heb ik ook al elke denkbare versie van het woord ''sowieso'' gezien. sad :(
1 van de meest verkeerd geschreven woorden die ik kan bedenken en ik maak de fout zelf ook met enige regelmaat door hem met een S + Z weg te tikken.
Het is sowieso ook een stom woord.
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
27-1-2006 19:59

Reind schreef:

deWit schreef:

Was het niet zo dat in de nieuwe spelling buro ook gewoon goed was?
Net gecheckt met de mac op mijn van-dale.nl widget en die geeft aan dat het geen correct nederlands is, hij komt echter wel met bu·ro·ti·ca (de ~ (v.)) 1 [Belg.] voor gebruik in kantoren ontwikkelde elektronica en informatietechnologie En in mijn groene boekje komt ie ook niet voor.

Nah komt in de buurt, buro zit er in, op je bureau staat een pc dus dat is techniek en informatie technologie en ach als je een Belg bent zal buro vast wel goed zijn ;-)
Wellicht is de nieuwe spelling daar nog niet geimplenteerd? Weet het namelijk vrij zeker.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
MR TStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-6-2004
Laatste: 2-4-2018
Berichten: 64
28-1-2006 00:20

deWit schreef:

Reind schreef:

deWit schreef:

Was het niet zo dat in de nieuwe spelling buro ook gewoon goed was?
Net gecheckt met de mac op mijn van-dale.nl widget en die geeft aan dat het geen correct nederlands is, hij komt echter wel met bu·ro·ti·ca (de ~ (v.)) 1 [Belg.] voor gebruik in kantoren ontwikkelde elektronica en informatietechnologie En in mijn groene boekje komt ie ook niet voor.

Nah komt in de buurt, buro zit er in, op je bureau staat een pc dus dat is techniek en informatie technologie en ach als je een Belg bent zal buro vast wel goed zijn ;-)
Wellicht is de nieuwe spelling daar nog niet geimplenteerd? Weet het namelijk vrij zeker.
Misschien toch wel maar als ze de spelling om de 5 jaar blijven veranderen wie weet dan nog wat de juiste spelling is. Bij mij in het bedrijf zijn er enkele oudere (waar ik stilletjes aan ook toe ga behoren) waarmee ik steeds lachtte met hun spelling. Zij antwoorde mij steeds met het volgende "dit is de oude spelling, ik heb het zo geleerd". Nu zeg ik dit zinnetje ook al tegen de jongeren. And so what, live goes on !!!! Als we elkaar maar al verstaan.

ps. Sorry voor de taalfouten.
don't forget --> The sky is the limit
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-1-2006 03:52

deWit schreef:

Wellicht is de nieuwe spelling daar nog niet geimplenteerd? Weet het namelijk vrij zeker.
Mijn widget op de mac is niets anders als een online check bij vandale.nl, daarna heb ik het online nog gecontroleerd bij https://www.nederlandsewoorden.nl/ en daar stond ie ook niet bij.

Ik zou overigens blij zijn met het afkappen van woorden als bureau en niveau naar buro en nivo aangezien ik altijd de fout maak om de eau in een verkeerde volgorde neer te tikken als ik niet op aan het letten ben :-P
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
28-1-2006 12:42
eau de klonje laugh :D

Bij nivo en buro heb ik dat ook wel eens, maar ik pleit voor de org. spelling omdat dat mooier leest.

Mar dat iz mjin meening.
Op de basisschool had ik altijd goede cijfers voor nederlands.
Het mooie is dat mijn geheugen ook niet slecht is.....ik ken nu nog steeds, wat ik 35 jaar geleden leerde razz :p

Ik vraag me af hoe de jeugd van nu het er over een paar jaar vanaf brengt.
Ik zie nichtjes van 14 en 16 over het toetsenbord ratelen, maar ik kan er vaak geen touw aanvastknopen (nee niet aan die meiden) wat er dan te lezen is.
Alles komt goed....
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
28-1-2006 18:27
Taalfouten in een mondeling gesprek, daar erger ik me aan! Ik verbeter de spreker altijd ter plekke. (dames uitgezonderd uiteraard) laugh :D

Bijvoorbeeld als iemand me komt vertellen dat hun een hoger cijfer als jouw hebben gehaald.

Of: Dat leuke meisje, dat was haar.
En: Dat ze keigave laarzen aan had.
Ook vertelde een taxi chauffeur mij laatst dat zijn auto al 320.000 kilometer gerijd had.
En: Of ik mij vanmorgen al gescheerd had. (deze en de vorige zijn niet verzonnen)

Waar ik me ook aan erger, is het 'Hoi' zeggen als je vertrekt, of zo mogelijk nog erger: 'dikke doei!'.
Of 'goeiesmoreges' en 'smoges'.

Ik zag haar haar haar kammen. razz :p
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.

Terug naar forum Afgesloten topic