Forum > Algemeen Forum

Taaltips van Ome Vic

(91 reacties. Pagina 6 van 10)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
26-1-2006 14:51
Was het niet zo dat in de nieuwe spelling buro ook gewoon goed was? Dat is dan misschien een van de weinige goede dingen in de nieuwe spelling.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
26-1-2006 15:07
Dit zijn dan weer van die uitzonderingen op de uitzondering zullen we maar zeggen.

De redenatie dat mensen toch wel begrijpen, wat je bedoelt gaat naar mijn mening niet op. Want dan kun je net zoals de eerder genoemde methode schrijven. De eerste en de laatste letter goed en de rest door elkaar.

Maar het blijft vreemd dat op een HBO opleiding (HEAO) grofweg 80% een algemene spellingstoets niet haalt. Met als kanttekening dat 12 van de 60 fout al recht geeft op een 40 (van de honderd).

De inbreng van buitenlandse woorden de Nederlandsche Taal zorgt natuurlijk ook voor een aantal problemen. Schrijfwijze en d's en t's worden hierdoor lastig. We ontkomen er niet aan.

(Nog een laatste: de MSN emoticons troep is helemaal terror. Al die blije figuurtjes in plaats van woorden... Grrrr... Ik zeg: Bill Gates is de grootste terrorist)
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
26-1-2006 15:57

Bazzzz schreef:

Maar het blijft vreemd dat op een HBO opleiding (HEAO) grofweg 80% een algemene spellingstoets niet haalt. Met als kanttekening dat 12 van de 60 fout al recht geeft op een 40 (van de honderd).
Zo vreemd vind ik dat niet. Nou studeer ik HBO, en is mijn Nederlands gemiddeld ( grote woordenschat, maar spelling wat minder ). In werkelijk elk tentamen staan gemiddeld zo'n 6 a 7 spelfouten.

Een marketingtentamen van vorig jaar spande de kroon, met gemiddeld 3 spelfouten per gegeven vraag of antwoord.

Op een multipe-choiche tentamen van 50 vragen is dat: 50X5 = 250 spelfouten in één tentamen! ( dit is geen grap, officieel nagemeten bij het indienen van een klacht )
Nou kamp ik ook nog met dyslexie waardoor het normaal lezen van een vraag heel lastig word. Schandalige aan deze kwestie is, dat deze tentamens in programma's als word gemaakt worden en dus beschikken over een spellingscheck ( zelfs automatisch )

Mijn punt is: Als het je al niet correct geleerd word, zal jouw eigen nederlandse taalkennis zich daar op aanpassen.
LechStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 62
26-1-2006 16:12
Om terug te komen op de d/t-fouten: wat mij heel vaak opvalt is dat bij veel tweede hands producten staat dat het product in goede staat verkeerd. Ik vraag me dan af of het product in kwestie nou goed is of toch niet? wink ;)
Eeeh... als 't lang duurt, dan wacht ik toch gewoon even?
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
26-1-2006 16:55
@ Yoghurt

Dus toen ik mijn tentamen spelling de eerste keer niet haalde had ik mijn oude schoolmeester van in de 80 aan moeten klagen? Dat er fouten worden gemaakt is inderdaad slordig, maar om nu meteen te roepen dat je daarom zelf ook maar wat mag aan rotzooien gaat mij wat te ver. (In de trant van: Ja, maar hij deed het ook)
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
26-1-2006 17:07
Als je goed leest, zeg ik dat niet. Ik zeg alleen dat als het er met de paplepel ingegoten word op een foute manier, dan is het een enorm karwei om dat af te leren.

Ik zeg niet dat je het er maar bij moet laten. Het is juist de kunst de vicieuze cirkel te doorbreken lijkt me.
SandervandermaatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2004
Laatste: 23-4-2007
Berichten: 520
26-1-2006 18:15
Hun hebben, vind ik nou irritant.
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
26-1-2006 20:28

Bazzzz schreef:

Maar het blijft vreemd dat op een HBO opleiding (HEAO) grofweg 80% een algemene spellingstoets niet haalt.
Correcte speling leer je (of beter gezegd, zou je moeten leren) op de middelbare school. En dat gebeurt tegenwoordig niet echt goed meer heb ik het idee...
(Nog een laatste: de MSN emoticons troep is helemaal terror. Al die blije figuurtjes in plaats van woorden... Grrrr... Ik zeg: Bill Gates is de grootste terrorist)
Bill Gates heeft de emoticons niet uitgevonden.

Een uitvinding hoeft niet per definitie misbruikt te worden. Mocht het misbruikt worden dan wordt dat gedaan door de misbruiker...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
26-1-2006 20:54

Dré schreef:

Bazzzz schreef:

Maar het blijft vreemd dat op een HBO opleiding (HEAO) grofweg 80% een algemene spellingstoets niet haalt.
Correcte speling leer je (of beter gezegd, zou je moeten leren) op de middelbare school. En dat gebeurt tegenwoordig niet echt goed meer heb ik het idee...
(Nog een laatste: de MSN emoticons troep is helemaal terror. Al die blije figuurtjes in plaats van woorden... Grrrr... Ik zeg: Bill Gates is de grootste terrorist)
Bill Gates heeft de emoticons niet uitgevonden.

Een uitvinding hoeft niet per definitie misbruikt te worden. Mocht het misbruikt worden dan wordt dat gedaan door de misbruiker...
SPELLING en geen SPELING Dre!

Ach, ik vind het ook erg storend als men bewust of onbewust hun tekst onduidelijk schrijft dat schijnt een beetje een trend te zijn (d8 ik zo)Irritant!!!
Dat komt namelijk nog veel meer voor, en dat men de d-of-t verkeerd plaatst vind ik het minst belangrijkst.

Pfffffffffffffffffffffff!
..Je Ducktape brood voeren...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-1-2006 23:47

deWit schreef:

Was het niet zo dat in de nieuwe spelling buro ook gewoon goed was?
Net gecheckt met de mac op mijn van-dale.nl widget en die geeft aan dat het geen correct nederlands is, hij komt echter wel met bu·ro·ti·ca (de ~ (v.)) 1 [Belg.] voor gebruik in kantoren ontwikkelde elektronica en informatietechnologie En in mijn groene boekje komt ie ook niet voor.

Nah komt in de buurt, buro zit er in, op je bureau staat een pc dus dat is techniek en informatie technologie en ach als je een Belg bent zal buro vast wel goed zijn ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Afgesloten topic