Forum > Geluid

Verschil Pioneer DJM-500 en Pioneer DJM-600

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Basbox112Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 6-8-2003
Berichten: 73
8-12-2005 23:17
Als je de 600 kunt veroorloven zou ik ZEKER de 500 laten staan.. heb zelf ook de 600 thuis en ben er zeer over te spreken, eigenlijk alles is heerlijk aan het apparaat, en het geluid is ook prima, de vele mensen die daar over klagen die mag je uitlachen... of iig vertellen dat (te ver) in het rood draaien niet helemaal de bedoeling is..

Of de mixer nog waar voor zin geld is weet ik niet, net wat je wilt.. ligt eraan wat je ervoor neer moet leggen en of je bereid bent een ander merk te nemen. Zonder naar de prijs te kijken heb ik op deze mixer niets aan te merken.
HUH???
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
8-12-2005 23:52

basbox112 schreef:

de vele mensen die daar over klagen die mag je uitlachen
Mag je mij dus uitlachen.
Ben ik het totaal niet mee eens! Heb zelf diverse avonden gewerkt (en ondervonden) met de DJM 600 en de Denon X-1500.

De Denon klink allereerst véél beter. Bij de Pioneer hoef je maar een beetje in het rood te draaien, en de hele PA gaat over z'n nek. Daarnaast zijn de faders van de Denon naar mijn mening beter.

Het enigste dat ik me kan bedenken dat er nog mensen met dit ding draaien is dat er veel bekende dj's mee draaien, die schijnbaar niet op een andere mixer willen (of misschien wel kunnen??) draaien.

De Nuo5? De Xone:huppeldepup? De X-1500? Naar mijn mening allemaal beter. En om mijn mening te onderbouwen; Deze mixers klinken allemaal veel beter, hebben betere faders (op misschien de Denon na, gelijkwaardig?) etc etc
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
9-12-2005 00:02
Ik werk ook met een DJM500 en die werkt geluids technisch prima, ik kan er een prima strak geluidje uit krijgen ook als de rode ledjes branden. ik werk dan wel met de gebalanceerde uitgangen maar dat heeft geen effect op de geluidskwaliteit.

Gain structure is het woord, dan komt alles goed.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Basbox112Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 6-8-2003
Berichten: 73
9-12-2005 00:18

RutgerLAN schreef:

basbox112 schreef:

de vele mensen die daar over klagen die mag je uitlachen
Mag je mij dus uitlachen.
Ben ik het totaal niet mee eens! Heb zelf diverse avonden gewerkt (en ondervonden) met de DJM 600 en de Denon X-1500.
Sorry, dat heb ik erg onaardig omschreven, maar ik sta er wel achter..sneaky :V Ik zeg niet dat er geen betere mixers zijn voor het geld, maar sta compleet achter het feit dat wanneer je netjes draait (nooit meer dan 2 db in t rood) dat er een prima geluid uit de mixer komt
HUH???
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-12-2005 00:53
Eens, maar helaas belandt een mixer in de praktijk wel eens in het rood, zeker in de handen van sommige (een hoop) dj's. Als we dan toch mensen uitlachen, zullen we dan maar mensen uitlachen die zeggen "je moet gewoon niet in het rood draaien"?

@Rob: gain structure is inderdaad het toverwoord. Nummer 1 daarbij is zorgen dat de apparaten in de geluidsketen niet clippen. En dat geldt zeker voor de DJM-500/600.

De DJM600 was een erg leuke mixer en ik werk er (nog steeds) niet met tegenzin mee. Neemt niet weg dat 'ie inmiddels links en rechts door de concurrenten is ingehaald. Sommige daarvan zijn goedkoper, klinken beter én kunnen meer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
9-12-2005 01:01
wat het een beetje is met de VU meters, is dat het 0dB (rode) gedeelte begint op 2/3 van de balk.

blijkbaar word er gedacht dat er nog 1/3 over is om uit te sturen (wel met de rode lampjes aan maar who cares)

denk dat daar te makkelijk over word gedacht.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-12-2005 01:56

RutgerLAN schreef:

De Denon klink allereerst véél beter. Bij de Pioneer hoef je maar een beetje in het rood te draaien, en de hele PA gaat over z'n nek. Daarnaast zijn de faders van de Denon naar mijn mening beter.
1 of 2 rode ledjes zijn nog geen ramp. Helemaal niet als je over het algemeen in het groen draait en ie af en toe is een keer de clip in schiet. Zodra je ziet dat iemand echt constant in het rood staat te draaien mag je hem een ontiegelijke ram voor zijn harses geven en zijn platenkoffer ritueel verbranden.

Wat betreft de faders. Als ik mij even goed herinder en pin me er niet op vast zitten er exact dezelfde faders in een X1500 als in een DJM600. De X1500 heeft er alleen een VCA voor zitten maar dat maakt een fader nog geen goede fader. VCA is een middel om de fase tussen werken en hij is dood te overlappen zonder al teveel problemen.
Veel gemakkelijker is gewoon een goede fader in een mixer drukken en dan heb je helemaal geen VCA nodig. VCA maakt een mixer onnodig duur naar mijn mening.
Het enigste dat ik me kan bedenken dat er nog mensen met dit ding draaien is dat er veel bekende dj's mee draaien, die schijnbaar niet op een andere mixer willen (of misschien wel kunnen??) draaien.
Nee de DJM mag dan op technisch vlak wel de mindere zijn..... iedere randdebiel op deze aarde kan met het ding werken (en dat zie je maar al te vaak gebeuren.... maar das een ander verhaal). Daarnaast was pioneer de eerste met een "betaalbare" en qua lay out ontzettend goede goede mixer. Daarom is dat ding zo geliefd geraakt. Iedereen kan er mee werken en er effecten uit toveren en alles werkt volgens de simpelste logica die er is. En je kunt zeggen wat je wil maar er is geen enkele effecten mixer die zo simpel en (ik wilde hier een moeilijk woord gebruiken voor Intuïtie.... met een f er achter maar das fout dus ik schrijf hem maar niet) gemakkelijk is qua omgang.

Dat heeft de mixer groot gemaakt en niet alleen de mixer maar alle Pioneer producten. Pioneer is simpel, doeltreffend en geen gelul gewoon werken kreng.
De Nuo5? De Xone:huppeldepup? De X-1500? Naar mijn mening allemaal beter. En om mijn mening te onderbouwen; Deze mixers klinken allemaal veel beter, hebben betere faders (op misschien de Denon na, gelijkwaardig?) etc etc
Het rijtje is naar mijn mening als volgt. (van goed naar "slecht")

Build quality: Xone (op de x fader na) | Nuo5 | Pioneer DJM en Denon X1500 delen de laatste plek in dit rijtje

Features: Denon X1500 | Nuo5 | Xone | Pioneer

Iedere **tl*l kan hem gebruiken: DJM600 | Nuo5 | X1500 - Xone (die mogen de laatste delen omdat ze beide wat complexer zijn)

Overall quality: Xone | Nuo5 | X1500 | DJM600

En dan ontlopen de Xone en de Nuo5 elkaar nog het minst denk ik. De Xone hoort echter niet in dit rijtje thuis aangezien het geen effect mixer is en dat appels met peren vergelijken is. De Xone is wel de mooiste mixer in zijn geheel maar ik zou snel uitgescheten zijn met de filters en ik zou mijn filtered echo, reverb en phaser teveel missen.

De DJM mag dan de slechtste mixer zijn qua build quality, qua simpleheid en gebruiksgemak scoort ie als beste.

Neemt niet weg dat de Nuo5 naar MIJN (ik zeg nadrukkelijk mijn mening en die hoeft dus niet iedereen te delen) mening de mooiste en beste mixer is over het geheel gezien. Anders had ik wel een X1500 gekocht ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
9-12-2005 09:55

nijhuisr schreef:

wat het een beetje is met de VU meters, is dat het 0dB (rode) gedeelte begint op 2/3 van de balk.

blijkbaar word er gedacht dat er nog 1/3 over is om uit te sturen (wel met de rode lampjes aan maar who cares)

denk dat daar te makkelijk over word gedacht.
En ik denk zelfs dat als pioneer de led balk maar tot +2 had laten lopen, er helemaal geen problemen mee waren geweest, dan hebben dj's hun licht effect, en behoud de mixer zijn klank.
Where words fail, music speaks :D
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-12-2005 10:44

Reind schreef:

Als ik mij even goed herinder en pin me er niet op vast zitten er exact dezelfde faders in een X1500 als in een DJM600. De X1500 heeft er alleen een VCA voor zitten maar dat maakt een fader nog geen goede fader. VCA is een middel om de fase tussen werken en hij is dood te overlappen zonder al teveel problemen.
Veel gemakkelijker is gewoon een goede fader in een mixer drukken en dan heb je helemaal geen VCA nodig. VCA maakt een mixer onnodig duur naar mijn mening.
De X1500 werkt intern volledig digitaal. En in dat geval is een VCA een "must", er zijn immers geen analoge signalen in de mixer aanwezig (tenminste, niet tussen de AD- en de DA-converter). Het is dus in de X1500 niet mogelijk de VCA-schakeling weg te laten en het geld dat daarmee wordt bespaard te besteden aan duurdere faders.

Overigens is de X1500 al een tijd op de markt en ik heb nog níemand horen zeiken over faderproblemen. En er wordt wat afgezeikt/gezeken. De combinatie van deze fader met de digitale opbouw werkt dus kennelijk wat dat betreft goed.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
9-12-2005 10:56
De mixer is volgens mij een jaar of 2 op de markt. Gemiddeld gaan de faders in een DJM-600 een jaar of 3-5 mee bij netjes gebruik (geen oepsjes). De DN-X1500 heeft dus nog even te gaan.

Een gemiddelde Dateq 7 of 8 in een discotheek doet een jaar of 5-7 met de faders (daarbij menig oepsje meemakend). Pioneer kan, met z'n DJM-600, alleen maar dromen van die getallen. De discotheken die ik ken die de DJM-600 gebruik(t)en meldden dat ze gemiddeld 6 maanden met de faders doen. Ik ken geen discotheken die gebruik maken van een DN-X1500 (dus daar kan ik niets over zeggen). Beide mixers maken wel gebruik van nagenoeg dezelfde faders (met horizontaal liggende faderbaan). Dateq gebruikt geen horizontaal liggende faderbanen in hun faders (zou er bijna achteraan zeggen "nogal wiedes")...

Ik blijf er bij dat Pioneer (DJM-500/600) alsook Denon (DN-X1500) alsook Allen & Heath (Xone:62,32 maar NIET de Xone:92) in verhouding goedkope faders gebruiken. Bij normaal gebruik is er dan niets aan de hand (maar bij de eerste oeps van formaat ben je gewoon het bokje!). En zelf heb ik persoonlijk in al die jaren zeker een keer of 4 een VETTE oeps in de mixer gedaan (en met mij menig DJ ;-)

Geval is wel dat er over dit onderwerp een hoop wordt geluld. Als A zegt dat de faders niet echt opgewassen zijn tegen gemiddeld misbruik in een discotheek zal B..Z snel roepen dat de faders helemaal ruk zijn (en da's natuurlijk gewoon niet waar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)