Forum > Geluid

FreeFloats voor CD Decks.... rare gedachte of....

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
GoodfellaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2003
Laatste: 6-7-2009
Berichten: 18
8-8-2005 11:40
Hi

Dit is niet een standaard topic maar meer een brainstorm topic. Voor de natuurkundigen wellicht interessant.

Ik stond laatst thuis, in mijn kamertje te draaien met 2 Pioneers 1000 MKII.
Ze staan ongeveer op 1 meter hoge ladekasten, best wel stevig. Echter woon ik in een oud huis met een houten vloer en is het nogal schok-gevoelig. Hoe schokgevoelig? heel erg. Voorheen had ik platenspelers en als ik al iets te veel 'swingde'dan sprong de naald over. De kasten staan echter vrij van de muur.

Algoed, tijdje geleden stond ik op de danceparade te Middelburg te draaien. Daar werd de dj tafel bevestigd aan het frame van de vrachtwagen, met kettingen en rubber. Hoe hard de tafel ook swingde, cd spelers sloegen niet over en de platenspelers nauwelijks. Wie kan mij in simpel natuurkundig taal uitleggen wat de theorie hierachter is, is 't hetzelfde als een vlieg in een auto die lekker rond blijft vliegen terwijl de auto 140KM per uur gaat?

Nu zat ik zo te denken: "als mijn platenspeler destijds van die opdonders kreeg waarvan mijn naald oversprong, dan is dat toch niet gezond voor de pioneers. Ze mogen wel oliegesmeerd zijn maar elke schok kan de levensduur van de pioneers aantasten".

Nu ben ik er van bewust dat het wel een mieren-neukerij gedachte is. Wellicht zijn de schokken zodanig klein en is het helemaal niet waard om er over na te denken. Maar goed, vandaar deze BRAINSTORM topic. Dus FreeFloat dingen voor je CD deck als je CD speler regelmatig schokken opvangt? Brand maar los!

Gr
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
8-8-2005 13:57
ik zou me over je cd spelers maar geen zorgen maken.
Wil je echt er iets onder,
doe dan niet freefloads, want die zullen niet passen.
Neem gewoon een stuk schuimrubber, werkt ook prima.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-8-2005 14:04
Zet ze desnoods op een plank MDF met daar weer onder halve tennisballen.

Kost geen fluit en het is nog stabieler dan dat hele ellendige freefloat gebeuren ook. (freefloats zijn leuk als ze in het plastic zakje blijven zitten en aan de muur hangen..... voor alle andere doeleinden vind ik het maar een oplossing van lik me vestje)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
8-8-2005 14:38
Dat halve tennisballen-verhaal is niet toepasbaar voor CD-spelers. Bij draaitafels gaat het nog, omdat de onderste voetjes geschikt zijn voor die halve tennisballen en je moet natuurlijk niet scratchen. Bij CD-spelers kan je eventueel die halve tennisballen wel aan die kleine voetje opplakken, maar dan nog is het niet flexibel, want een CD-speler is minder ruim en dus extra instabiel en nogmaals je zou verder ook niet moeten scratchen op CD-spelers.

De beste oplossing is gewoon die speciale plankjes kopen, voor bijv. de CDJ-1000, maar je wordt dan wel dik afgezet. DE oplossing die ik gebruik voor thuisgebruik is gewoon met MDF van 20 mm een verhoging maken in een bepaalde hoek en dan de CD-speler erin doen. Daarna de zijkanten vastzetten met ook MDF-platen, zodat de CD-speler niet kunnen bewegen. Verder heb ik voor allebei de vier pootjes van de CD-spelers speciale plakvilt-onderzetters gekocht tekoop bij elke lokale bouwmarkt. Ze zijn dan stabieker omdat ze plakken aan de MDF-plaat bovendien veren die dingen heel ietsje. Het is ook wel handig dat je de voorkant vrijlaat in verband met slott-inn ;). De tweede alinea is bedoelt voor CD-splers onder een hoek, maar is ook toepasbaar voor horizontale geplaatste CD-spelers.

Ik heb verder zelf nooit met CD-freefloats gwerkt, maar ik moet zeggen dat TT-freefloats echt zwaar klote zijn. Als je beetje scratcht dan is de bovenplaat niet stabiel en verder is het zicht ook niet echt om alle vrienden het even te vermelden.
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
8-8-2005 14:39
Toch ben ik wel blij dat niet alle dj's er zo over denken, want het werkt wel uitstekend :-)

Ik ben geen dj, maar kan me het probleem met de freefloats overigens wel heel goed voorstellen. Het lijkt mij ook een stuk minder lekker draaien, je moet redelijk uitkijken...

Voor in je kamer inderdaad een andere manier verzinnen als je er echt wat aan wilt doen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-8-2005 14:43

Remco schreef:

Toch ben ik wel blij dat niet alle dj's er zo over denken, want het werkt wel uitstekend :-)

Ik ben geen dj, maar kan me het probleem met de freefloats overigens wel heel goed voorstellen. Het lijkt mij ook een stuk minder lekker draaien, je moet redelijk uitkijken...

Voor in je kamer inderdaad een andere manier verzinnen als je er echt wat aan wilt doen.
Freefloats worden door bijna geen enkele DJ meer gevraagd, sterker nog, op DV werd door bijna alle (!!) DJ's de freefloat afgewezen, de heerlijke zware ouderwetse Freeflights (Earthquakes) met de stoeptegel waren niet aan te slepen.
Light Image
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
8-8-2005 14:46
Is dit niet allemaal een beetje overdreven? Tegen overslaan is het niet nodig, want dat doen ze toch niet. En de klappen die zo'n ding krijgt als 'ie eenmaal staat zijn te verwaarlozen vergeleken met de klappen tijdens transport.

Ik heb 7 jaar lang een Denon DN-2500F in een kist zonder demping meegesleept (en nog steeds). Bus in, bus uit, trillingen, gestuiterd op de vloer, kou, warmte, vocht. Nooit een centje pijn gehad. Het ding doet het nog steeds prima. Dan zal een CDJ-1000 die netjes in een kist is ingeschuimd dat toch zeker ook wel overleven?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-8-2005 14:49

Victor schreef:

Is dit niet allemaal een beetje overdreven? Tegen overslaan is het niet nodig, want dat doen ze toch niet. En de klappen die zo'n ding krijgt als 'ie eenmaal staat zijn te verwaarlozen vergeleken met de klappen tijdens transport.

Ik heb 7 jaar lang een Denon DN-2500F in een kist zonder demping meegesleept (en nog steeds). Bus in, bus uit, trillingen, gestuiterd op de vloer, kou, warmte, vocht. Nooit een centje pijn gehad. Het ding doet het nog steeds prima. Dan zal een CDJ-1000 die netjes in een kist is ingeschuimd dat toch zeker ook wel overleven?
CDJ-1000 is inderdaad extreem schokongevoelig, en op de meeste grotere evenementen wordt de DJ-booth los van het podium gebouwd (Podium gescaffed met een gat op plek van DJ-booth, DJ-booth op eigen staanders op de grond).
Light Image
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
8-8-2005 15:48
doe dan niet freefloads, want die zullen niet passen.
Wel als je de CDX gebruikt, deze is net als de TTX best zwaar, waardoor het al een stuk stabieler is. Ik heb ze zelf ook, maar ik heb ze ook grotendeels voor de show, die zware TTX slaat toch niet over (nog nooit gehad). Maar dat het nodig is bij cd-spelers? dacht het niet. Meestal zit er ook nog een buffer in van bv 40sec. waardoor hij helemaal niet meer overslaat. Ik heb 2x Gemini CDJ-02, die zijn zog nooit overgeslagen, zelfs niet toen ik ze een minuut lang heen en weer bewoog, en voorzichtig (zachtjes, ik ben niet gek) geschud had om hem eens goed aan de tand te voelen.
Of ze er mee slijten? Echt goed kan het nooit zijn, maar ik weet bijna 100% zeker dat hij niet kapot gaat door die trillingen, ze zijn er tenslotte voor gemaakt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
8-8-2005 15:51

sucksir schreef:

.......... en nogmaals je zou verder ook niet moeten scratchen op CD-spelers.
Haha, dat maken we zelf wel uit. Wellicht kan het bij JOUW CD-Spelers niet, maar op de mijne gaat het dus wel prima. En tenslotte gaat het de OP om een CDJ-1000.

En ik denk dat dit ook wel geldt voor een Denon S5000 en de poster boven mij zal ook wel lekker kunnen scratchen op zijn CDX-jes.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)