Forum > Algemeen Forum

Techniek van het mixen met cd speler

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
4-5-2003 11:17
Er is ooit door iemand perfect uitgelegd hoe je een strakke mix maakt met platenspelers maar nog nooit echt een duidelijke uitleg over hoe het precies gaat
met cd spelers. Hier en daar staan weleens wat kleine tips waar je op moet letten,
maar er is nog nooit een mooi verhaal van gemaakt.

Hierbij de oproep aan de ervaren lieden onder ons, kan een van jullie eens stap voor
stap een cd mix beschrijven met alle handelingen erbij.

Dit vraag ik deels voor mezelf omdat ik zelf ook nog het een en ander moet leren en ook voor veel leeftijds genoten die ik zo te zien het nog niet een twee drie door hebben hoe ze nou precies een mix moeten draaien.

Jocha
"Jocha"
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
4-5-2003 20:36
Eigenlijk is het niet zo heel anders dan met platenspelers. Het enige verschil is dat je geen direct contact hebt met de plaat.
Het bijsturen van de cd doe je door knopjes of de jog in plaats van met je vingers aan de platter. Als je een beetje oefent kan het natuurlijk ook doen met de pitch slider. De basis van het beat-matchen blijft natuurlijk hetzelfde.

Het lijkt zo anders omdat je de plaat niet "ziet" draaien, maar eigenlijk is het precies hetzelfde.

succes d'r mee.
HanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2002
Laatste: 19-1-2005
Berichten: 70
4-5-2003 23:08
Ja, ik draai ook met cd spelers en doe dat erg intensief.
Ik heb 2 spelers met fader start, en dit gebruik ik dan erg veel met nummers waar het beatmixen niet gaat. Ik heb al jaren ervaring van het mixen bij vrienden zegmaar, en toen ik mijn eigen spelers eindelijk kreeg kon ik al aardig mixen. Het beatmixen ging toen net niet net wel zegmaar.. Ik raad je aan, om gewoon 2 nummers allebei hardop te draaien, koptelefoon komt later wel.. Je kan eventueel de lage tonen harder zetten dan je hoge en midden tonen, om het nog makkelijker te maken.. Nou als je ze gelijk hebt qua pitch, dan geef je een tikje aan je jog zodat ie ze ook echt gelijk lopen en niet achter mekaar aan.. Als je dit lukt doe je het nog is en nog is en nog is. Totdat je het gevoel hebt dat je het kan en dat het niet meer geluk is.. Dan ga je het is realtime proberen..
Je zet 1 plaat in de laatste minuut, en ga je de andere "plaat" eraan gelijk zetten door je koptelefoon. In de laatste 30 seconden ofzo zet je beide platen aan. Nou dan hoor je gelijk of ze wel of niet gelijk lopen. Lukt dit je ook, dan kom je bij de laatste stap.
Het kloten met eq. Je hoorde al dat het niet echt lekker liep waarschijnlijk, omdat je bassen wel gelijk lopen maar de hoge tonen gaan volledig door mekaar heen.. Je kan dan de ene uitdraaien en de andere in laten komen.. Dat is gewoon creatief kloten, en het verschilt ook per plaat..
Nou mix ik echt door het omhoog schuiven van de fader, maar ik zie ook welis dj's die het anders doen.. Hoe ze dat precies doen.. geen idee eigenlijk. Met de fader gaat t mij prima af en heb ik veel controle over wat ik doe :). Dus ik doe het eigenlijk altijd zo.. Owja dan nog een laatste dingetje let erop dat je je gain goed bijstelt.. het ene plaatje klinkt gewoon harder dan t andere.. Laatste tip: probeer het mixen is met freeloader en awakening (radio edit) die hebben dezelfde aantal bpm voor een beginner is dat wel een heel groot voordeel.. Dan kan je leren hoe je 2 platen die wel gelijk lopen maar achter mekaar aan lopen gelijk te zetten.. Maar al deze stappen kosten je best wel even wat tijd... Geef niet te snel op, want mixen is gewoon erg leuk:)
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1370
5-5-2003 15:29
Onderhand 2 omschrijvingen.. Maar beidde erg vaag...

Je kunt er dan ook waarschijnlijk weinig mee.

De mixcursus a'la Reemski:::
** PS: Deze omschrijving is erg generaliserend, en is voornamelijk gericht op de basis van een 'beat'mix. **

Stap 1: Het grote voordeel van een cd-speler is dat je hier een cue-punt kunt instellen (Vast startpunt). Gebruik deze optie.

Stap 2: Mix nooit wanneer je 2 platen niet gelijk kunt krijgen. Dit klinkt niet en dan is (tijdens een 'optreden') gewoon plaatjes achter elkaar draaien beter. ->> Het eerste wat je moet leren is dus de beats gelijk krijgen. De rest komt wel.

Stap 3: Hoewel de basis van een goede mix natuurlijk het gelijklopen is.

Oefenen.
Pak 2 platen met een duidelijke beat. Laat plaatje 1 draaien. Cue plaat 2 aan het begin van een beat & bar (4 beats). Wacht tot plaat 1 ook aan het begin van een bar is ( -> BETEKENT TELLEN, of erg je gevoel gebruiken), en start plaat 2.

Nu is het een kwestie van de snelheid gelijk krijgen. Gebruik de pitch-bend direct om de platen gelijk te houden. Doe je het goed dan hoef je de pitch uiteindelijk niet meer te 'benden' !! Voordat dit lukt moet je misschien een paar keer terug naar je cue-punt. (persoonlijk vind ik 2 melodien door elkaar nogal storend). Ook is het makkelijk terug te keren naar je que-punt wanneer ze niet meer gelijk lopen.

Uiteindelijk lukt het je de platen gelijk te laten lopen. De basis staat nu. Probeer altijd platen te pakken in 1 genre, anders maak je het jezelf erg moeilijk.

Waar mix je in:
Ik mix NOOIT 2 melodien in elkaar, tenzij ze wel ERG goed bij elkaar passen. Daarom moet de crossover periode dus liggen tussen plaat1:start-melodie en plaat2: ->eind melodie.

Vaak zorg ik dat ik van tevoren weet hoe lang de intro is van de in te mixen plaat (plaat 2). Het makkelijkste is dan gewoon te starten wanneer deze introtijd gelijk is aan de resttijd van plaat 1, dan zit je meestel wel goed.

Soms mix je korter, soms langer. Hier kan je meer mee spelen naargelang je ervaring opdoet.

Veel oefenplijzier en succes...
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
14-5-2003 17:12
Hartstikke bedankt voor de moeite,

Reemski jij hebt dit toch ook ooit gepost voor TT`s beatmixen, of wie was dit, was heel uitgebreid namelijk zou iemand hier de link willen posten kan het helaas niet meer vinden. En jahhhh speakerfreak ik heb de zoekfunctie al gebruikt.

jocha
"Jocha"
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1370
14-5-2003 19:56
Hmmm, dit was ik niet, voor zover ik weet..

Maar echte mixtechnieken stellen niet zoveel voor (voor zover ik weet).
Met platen is hetzelfde als met cd's, alleen je mist je que punt.. En je hebt wat andere manier van het medium benaderen, maar verder weinig verschillen...

greetz.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
14-5-2003 20:15
En jahhhh speakerfreak ik heb de zoekfunctie al gebruikt.
shocked 8O shocked 8O shocked 8O rustig maar hoor, zoekfunctie gebruiken, zeg ik haast nooit duzzzzz

EN

zelf wou ik dit ook erg graag weten...
AlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2002
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 33
15-5-2003 08:57
music.hyperreal.org/dj/AVH/
JohanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 13-9-2005
Berichten: 51
15-5-2003 10:05
en hoe zit het met de nieuwste cd spelers als de CDJ 800 bijvoorbeeld. Geeft dit nou hetzelfde gevoel als bij een platenspeler?
last night..........A DJ saved my life!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-5-2003 10:14

johan schreef:

en hoe zit het met de nieuwste cd spelers als de CDJ 800 bijvoorbeeld. Geeft dit nou hetzelfde gevoel als bij een platenspeler?
Niet helemaal.

Je mist de krassen en de tikken van vinyl.
Je mist het overslaan van de plaat als het apparaat een tik krijgt.
Je mist het rondzingen in het laag/mid bij de CD-speler.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)