Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 101 van 345)
Moderator(s): Dré
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
21-5-2005 17:59
Met de stolp-flightcases ben je flexibeler, aangezien je verschillende binnenracken kunt combineren voor andere evenementen. Je kunt per evenement je stolpen vol stoppen met binnenracken. Daarnaast zitten de binnenracken ingeschuimd in de case waardoor de schokken net even beter geabsorbeerd worden dan bij een 'normale' kist.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-5-2005 23:37

DJJD schreef:

Gebruik sinds kort een bovenfrees om nettere gaten te maken, maar het schijnt dat je hier veel meer mee kan, ook met een soort geleider werken ofzo, dat zou natuurlijk heel mooi zijn als je gewoon een standaard 'handvatmal' hebt ofzo dat je dat precies na kan maken. Maar daar moet ik me dan ook nog eens in verdiepen.
Inderdaad ik heb een handvatmal om sneller te kunnen werken, die leg ik op de plank en teken het gat wat eruit moet. Een "net" gat is niet nodig handvat komt erop en je ziet er niets meer van.
En dan met de decoupeerzaag uitzagen, dat werkt vele malen sneller dan een bovenfrees.

Duur gereedschap is absoluut niet noodzakelijk, er komt juist een stukje vakmanschap om de deur kijken.

Iemand die dat vakmanschap niet bezit die heeft zelfs aan het duurste gereedschap niets...

Martin.
kvm entertainment
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
22-5-2005 10:50

kvm schreef:

Een "net" gat is niet nodig handvat komt erop en je ziet er niets meer van.
En dan met de decoupeerzaag uitzagen, dat werkt vele malen sneller dan een bovenfrees.
Ik denk toch dat het in dit geval makkelijker gaat met een bovenfrees, bij een decoupeerzaag kan je namelijk niet meteen in het hout beginnen, maar moet je eerst gaten maken waaruit je verder kan zagen.
Met een bovenfrees kan je ook gewoon op de lijn zagen, met het voordeel dat je alle kanten op kan zagen.

kvm schreef:

Duur gereedschap is absoluut niet noodzakelijk, er komt juist een stukje vakmanschap om de deur kijken.
Vakmanschap is absoluut onmisbaar, maar ik denk dat vakmanschap in combinatie met duur gereedschap wel een betere combinatie is dan alleen vakmanschap.
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
22-5-2005 11:18

DJJD schreef:

kvm schreef:

Een "net" gat is niet nodig handvat komt erop en je ziet er niets meer van.
En dan met de decoupeerzaag uitzagen, dat werkt vele malen sneller dan een bovenfrees.
Ik denk toch dat het in dit geval makkelijker gaat met een bovenfrees, bij een decoupeerzaag kan je namelijk niet meteen in het hout beginnen, maar moet je eerst gaten maken waaruit je verder kan zagen.
Met een bovenfrees kan je ook gewoon op de lijn zagen, met het voordeel dat je alle kanten op kan zagen.
Echt wel! Het vereist alleen wat meer techniek. Je laat zeg maar je zaagje horizontaal in het hout zakken, totdat je er doorheen zit, dan houd jeje decoupeerzaag weer verticaal, en gebruik je hem weer als "normale" decoupeerzaag.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
22-5-2005 15:02

QuincMan schreef:

Echt wel! Het vereist alleen wat meer techniek. Je laat zeg maar je zaagje horizontaal in het hout zakken, totdat je er doorheen zit, dan houd jeje decoupeerzaag weer verticaal, en gebruik je hem weer als "normale" decoupeerzaag.
Oh! Dit moet ik dan een keer proberen, maar hoe kan je het zaagje dan helemaal horizontaal houden?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
22-5-2005 16:25
Een goede decouppeerzaag heet aan de onderkant als het waren een haakje.
Dit haakje is speciaal om zich in te graven in oppervlak van hout.

Je zet je zaag op de voorkant van je geleidingsplaat schuin,
zo dat de zaag nog niet het hout kan raken,
Je zet de zaag op volle toeren aan, en dan ga je langzaam vanaf de punt van je geleidingsplaat de zaag naar beneden het hout in laten graven.

Maar als je dat te lastig vind, want het vereist wel een vaste hand,
kan je ook gewoon een 9mm boor in het uit te halen gat zetten, en van daaruit naar de rand zagen om een rondje te maken.

hier heb ik dat ook beschreven
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
22-5-2005 17:35
Ik heb het tot nu toe ook met de boor gedaan, maar moest toevallig vanmiddag nog wat vlinderslotgaten zagen.
Ik heb het even geprobeerd door hem schuin te houden. Maar dat was wel lastig, want hij ging soms een soort van naar de zijkant zodat je allemaal deuken in het hout kreeg daar.
Maar ik ga denk ik toch maar voortaan voor het boren-zagen/bovenfrezen, gewoon omdat er dan minder kans is het hout te beschadigen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-5-2005 00:18

DJJD schreef:

maar ik denk dat vakmanschap in combinatie met duur gereedschap wel een betere combinatie is dan alleen vakmanschap.
Nogmaals duur gereedschap heeft niets met vakmanschap te maken. Wist je dat een goede "timmerman" nog steeds met een handzaag werkt?
Ik heb het even geprobeerd door hem schuin te houden. Maar dat was wel lastig, want hij ging soms een soort van naar de zijkant zodat je allemaal deuken in het hout kreeg daar
Dat kan je dan ook niet met een "betere" decoupeerzaag, en dat is het stukje "vakmanschap".
Maar ik ga denk ik toch maar voortaan voor het boren-zagen/bovenfrezen
Dus jij boort eerst een gat, zaagt het uit met de decoupeerzaag en werkt het daarna af met de bovenfrees?
Wel vreemd overigens want hiervoor heb je dit gepost:
Ik denk toch dat het in dit geval makkelijker gaat met een bovenfrees, bij een decoupeerzaag kan je namelijk niet meteen in het hout beginnen, maar moet je eerst gaten maken waaruit je verder kan zagen.
M.a.w. jij zaagt niet, maar haalt het gat eruit met de bovenfrees. 9mm hout in 1 keer?

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
23-5-2005 08:15
zal je flink in de buidel mogen tasten voor het freesje, als je die niet na een keer gebruiken bot wilt hebben. ook moet je een erg sterke freesmachine hebben. zagen lijkt me dan toch makkelijker.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-5-2005 08:49
Ik doe het eigenlijk nu vooral met de decoupeerzaag omdat ik nog niet zo bedreven ben met de bovenfrees, dus vandaar. Ik heb het wel een keer getest door mijn naam te schrijven 21mm underlayment, dit ging echter best goed.
Een nieuw freesje is misschien wel een idee ja, want ik heb nu een 4mm oid, ik zou dan graag een dunnere willen voor minder weerstand. De bovenfrees zelf is volgens mij sterk genoeg (Festo).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)