Forum > Newbie Forum

Beste manier om ergens te gaan draaien ( hoe aan te pakken )

(66 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-5-2005 13:38
Om het nog maar eens extra te verduidelijken:

Wanneer je staat te draaien voor een volle dansvloer, maar het is bij de bar helemaal LEEG (wanneer ik als dj naar de wc loop, check ik dit altijd), dan zijn de mensen die jouw draaikunsten niet kunnen waarderen dus naar HUIS.

Ik ga nu voor het gemak uit van een mogelijk volle bak midden op de avond, niet van een slecht lopend feest of het laatste uurtje om 5:00 's nachts, want dan gelden weer hele andere regels (nl hoe ga je als dj de barmensen zover krijgen dat je nog gezellig even door mag razz :p ).

Het succes van een avond wordt niet alleen bepaald door de mensen op de vloer, maar zeker ook door de mensen aan de kant en bij de bar. Hebben die het nog wel naar hun zin? Gezellig aan het drinken en aan het kletsen? Beetje meebewegen op de muziek en sjansen met de meiden? Of staan ze heel misschien al uren te "wachten" op een actie van de dj die toch niet komen gaat, en hebben ze nog maar 1 excuus nodig om direct af te taaien?

De grootte van de wereld van een dj kun je vaak afmeten aan diens ervaring. Een onzekere newbie-dj is al lang blij als z'n vrienden die om de booth heenhangen het naar hun zin hebben en dat laten merken. Verder is de newbie zo zenuwachtig bezig met het zoeken naar onvindbare platen en zijn draaitechniek, dat-ie hier zijn handen vol aan heeft.

Een dj met iets meer ervaring zal zijn vrienden laten voor wat ze zijn (ze liefst zelfs bij de booth vandaan houden zodat de dj ook toegankelijk is voor de rest van het publiek), en zijn ogen richten op de dansvloer. Wat gebeurt daar? Hoe is de sfeer? Soms wat leger, dan weer wat voller en nog steeds gezellig? Mooi.

De dj die al wat jaren meegaat houdt ook de muurbloempjes in de gaten. Je wilt immers geen "one show puppy" zijn, maar iedereen die binnen is vermaken. Ook de mensen die soms wat moeilijker op gang komen.

Pas na dit alles, en waarschijnlijk pakweg 10 jaar later, zal een dj in staat zijn om de club in zijn geheel te bezien in combinatie met zijn draaistijl.

Naja, dat is in ieder geval wat ik probeer te doen. Ik weet dat het ook barst van de ik-draai-waar-ze-me-voor-boeken-en-verder-kan-iedereen-opzouten-dj's. Afhankelijk van hoe goed zo'n dj is en de mate van publiciteit die er aan de draaistijl van die avond is gegeven, denk ik daar zo het mijne van.

Het blijft voor een dj zoeken naar het juiste evenwicht tussen publiek, dj en degene die de dj betaalt van de omzet die weer door het publiek wordt gegenereerd. Mensen die dit krachtenspel niet begrijpen, komen soms een heel eind, maar uiteindelijk tot hier en niet verder.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
15-5-2005 14:58
en ter aanvulling...
een thema of een fuif zoals jij het noemt is iets heel anders dan een avond/weekend vast draaien in een club of discotheek!!!!
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
15-5-2005 16:44
jajaja! daar tik je de nagel op de kop! Dat bedoel ik nu juist.
Jullie gaan flink de discotheek-residentdeejay-toestanden op en zelfs de allround-feestjes maar ik heb het echt wel over grote fuiven in een specifiek genre die maar twee of drie keer per jaar plaatsvinden. Maar ik snap jullie punt wel en heb tussen de regels door weer wat bijgeleerd wink ;)

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
15-5-2005 16:44
Sylvia: https://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/images/smiles/worshippy.gifrespecthttps://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/images/smiles/worshippy.gif
In één posting heb je het echt wel allemaal samengevat! Nu maar hopen dat er naar geluisterd wordt sneaky :V
wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-5-2005 17:18
ashamed :$

teknoknights schreef:

maar ik heb het echt wel over grote fuiven in een specifiek genre die maar ee of drie keer per jaar plaatsvinden.
Alsof op grote fuiven niet geldt dat er omzet moet worden gedraaid en het publiek het DUS naar de zin moet hebben.

In weze gaat bovenstaande ook daar voor op, en op grote evenementen worden over het algemeen JUIST die dj's geboekt die zich in dat opzicht al lang en breed bewezen hebben en door hun naam alleen al voldoende publiek uit de juiste doelgroep trekken.

En dat is dus héél iets anders dan een newbie-dj die fantaseert zo goed te zijn dat-ie ermee wegkomt om alle tussenstappen in het bewustzijn ten opzichte van het publiek te kunnen overslaan onder het mom van een "eigen style".
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-5-2005 17:49

Sylvia schreef:

Ik weet dat het ook barst van de ik-draai-waar-ze-me-voor-boeken-en-verder-kan-iedereen-opzouten-dj's. Afhankelijk van hoe goed zo'n dj is en de mate van publiciteit die er aan de draaistijl van die avond is gegeven, denk ik daar zo het mijne van.
Zo'n 1 ben ik er dus. laugh :D

Ik vind dat een dj dat als recht heeft. Je gaat toch ook niet aan een bakker vragen of ie een ijzerzaagje voor je in huis heeft zeg ik dan maar.

Ik word geboekt o wat ik doe en om wat ik kan. Op het desbetreffende feest zal ik er ook alles aan doen om dat zo goed mogelijk te brengen maar je kunt niet van iemand verlangen die normaal rustige house draait datie even een Techno of Hardstyle set neer gaat zetten.... ten eerste heb ik die muziek niet, ten tweede... ik vind het *** mziek en weiger het gewoon te draaien. Al staan ze 10 rijen dik voor de booth met hardstyle verzoekjes het antwoord is en blijft NEE.

Het is tenslotte niet mijn taak maar de taak van een uitbater om een dj te zoeken die goed bij zijn toko past. Als een uitbater dat niet kan is dat niet mijn fout, ik kom tenslotte niet wekelijks op die locatie en ik weet niet wat er normaal gebeurd (in het geval van een residentie geld deze regel naturlijk helemaal niet).

Gewoon doen waar je goed in bent is iets wat ik op zulke momenten in mijn achterhoofd houd en dan komt alles wel goed.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-5-2005 17:58
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 15-5-2005 17:58

Reind schreef:

Sylvia schreef:

Ik weet dat het ook barst van de ik-draai-waar-ze-me-voor-boeken-en-verder-kan-iedereen-opzouten-dj's. Afhankelijk van hoe goed zo'n dj is en de mate van publiciteit die er aan de draaistijl van die avond is gegeven, denk ik daar zo het mijne van.
Zo'n 1 ben ik er dus. laugh :D
Dat weet ik (zelfs al heb ik je nooit horen draaien razz :p ).

Reind schreef:

Ik vind dat een dj dat als recht heeft. Je gaat toch ook niet aan een bakker vragen of ie een ijzerzaagje voor je in huis heeft zeg ik dan maar.
Beetje een scheve vergelijking misschien. Jij denkt nog zwartwitter dan dat ik doe. Ik zie het meer als: je gaat naar de doe-het-zelver voor een ijzerzaag en je krijgt een houtzaag mee, zoiets. Het is een zaag, je kunt ermee zagen, maar je hebt er geen fl*kker aan.

Reind schreef:

Op het desbetreffende feest zal ik er ook alles aan doen om dat zo goed mogelijk te brengen

*knip*

Gewoon doen waar je goed in bent is iets wat ik op zulke momenten in mijn achterhoofd houd en dan komt alles wel goed.
Daar kan ik wel inkomen. Het is meer dat er teveel dj's zijn die hun gebrek aan flexibiliteit en platenkennis in al hun onzekerheid vervangen voor een soort van contactgestoorde arrogantie waar de honden geen brood van lusten. Dat dat toevallig vaak hoog-in-de-bol-Newbies zijn laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing. Die komen er vanzelf na een paar mislukte avonden wel achter dat dat dus niet gaat werken.
MrmarcellosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2005
Laatste: 10-3-2011
Berichten: 39
15-5-2005 17:58

Reind schreef:

Zo'n 1 ben ik er dus. laugh :D

Ik vind dat een dj dat als recht heeft. Je gaat toch ook niet aan een bakker vragen of ie een ijzerzaagje voor je in huis heeft zeg ik dan maar.

Ik word geboekt o wat ik doe en om wat ik kan. Op het desbetreffende feest zal ik er ook alles aan doen om dat zo goed mogelijk te brengen maar je kunt niet van iemand verlangen die normaal rustige house draait datie even een Techno of Hardstyle set neer gaat zetten.... ten eerste heb ik die muziek niet, ten tweede... ik vind het *** mziek en weiger het gewoon te draaien. Al staan ze 10 rijen dik voor de booth met hardstyle verzoekjes het antwoord is en blijft NEE.

Het is tenslotte niet mijn taak maar de taak van een uitbater om een dj te zoeken die goed bij zijn toko past. Als een uitbater dat niet kan is dat niet mijn fout, ik kom tenslotte niet wekelijks op die locatie en ik weet niet wat er normaal gebeurd (in het geval van een residentie geld deze regel naturlijk helemaal niet).

Gewoon doen waar je goed in bent is iets wat ik op zulke momenten in mijn achterhoofd houd en dan komt alles wel goed.
Ik zal ook niets anders draaien dan ik in mijn collectie heb en zal dus ook nee moeten zeggen tegen alles behalve progressive , trance, hardstyle. Hier zal toch van te voren wel naar gevraagd worden of over gepraat worden wat er gedraaid moet worden?
"Excessivemix radioshow now available on 7 streams"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-5-2005 18:00
Natuurlijk. En als je opdrachtgever daar niet over begint, dan begin je daar dus als dj zélf over. En je laat de klus lopen als je denkt dat het niet gaat werken. Je denkt toch niet dat Reind vrijwillig op een hardstylefeest gaat staan? Of ik op een middelbare-schoolfeest in Utrechts paradijs Kanaleneiland?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-5-2005 18:44
Mocht ik ooit zo'n avond voor mijn kiezen krijgen dan zal het eerste wat ik doe na afloop ook zijn dat ik linea recta naar degene toe loop die mij geboekt heeft en daar verhaal ga halen.

Ik sta daar dan namelijk voor mijn gevoel gewoon voor l*l terwijl ik niet degene ben die daar wat aan kan doen...

Maar zoals ik al zei.... ik heb het nog nooit mee gemaakt dat ik uiteindelijk geen gang in een feestje kreeg. Voordeel van de muziek die ik draai is dat het heel toegankelijk is. Garage is nou eenmaal een muziekstroming die niemand kent totdat je het ze laat horen.... vervolgens staan ze op maandag een nummer in de free record shop te zingen omdat ze er graag een cd van willen hebben.

Dat is nou het mooie van de stijl die ik draai.... uiteindelijk is het voor iedereen wel te hachelen. (en ik snap dus ook nog steeds niet waarom die markt zo dun bezaaid is met dj's....)

Overigens moet je als dj wel een klein beetje een attitude hebben. Iets wat ik me door de jaren heen zelf heb weten aan te meten, nadeel is namelijk dat als je altijd alles maar doet wat een ander wil men over je een gaat lopen en je dan met gebonden handen op je rug staat. Arrogantie is dan een beetje een verkeerd woord want arrogantie is niets anders dan onzekerheid (arrogante mensen zijn dat namelijk nogal vaak)... je kunt beter zelf verzekerd zijn en weten wat je wel en niet kan dan denken te weten wat je wel en niet kan en met een houding rond lopen die wat anders doet vermoeden.

Iets waar ik persoonlijk een hekel aan heb is aan dj's die na hun gig lekker ergens achteraf met de zogenaamde toffe mensen gaan staan praten en dan op lazeren. Ik ga altijd zelf nog ff lekker mee feesten.... voordeel daarvan is dat als je het goed hebt gedaan je nog 100.000 veren in je reet krijgt gestoken razz :p
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)