Forum > Geluid

Versterker naar de knoppen

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
23-12-2004 19:20
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-12-2004 23:14
Heb een groot probleem met 1 van mijn versterkers.

Het was een week geleden dat ik hem gebruikt had. Dus ik zet hem aan, had 15 seconden
muziek en toen vlogen de stoppen van het huis eruit. Dus ik nieuwe stoppen erin gedaan. En weer alles 1 voor 1 aangezet. Toen bleek dus dat 't de peavey versterker was die de problemen veroorzaakte.

het is een peavey 1.3k

https://members.chello.nl/n.kooter/peavey13k.jpg"

Ik had hem weggebracht naar winkel waar ik hem had gekocht.
En daar kwam naar boven dat de eindtrappen + de transformator kapot waren.

Nu vraag ik mezelf af hoe dit in één keer kan gebeuren. Versterker stond nog niet voor
een kwart open. En hij staat al een half jaar aangesloten op de rest, en er is niets
veranderd kwa aansluitingen.

Nu hoop ik dat er hier mensen zitten die voor de hobby graag met versterkers knutselen.
Als ik hem liet maken ging met dat minimaal €350 kosten. En dat is wat teveel van 't goede.

met vriendelijke groet,
Mark.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
23-12-2004 19:33
tja, als de eindtrappen en transformator naar de knoppen zijn, dan ontkom je niet aan een hoge reparatieprijs ben ik bang...

maar dan is het de vraag hoe het komt dat er ineens zoveel af is gefikt!
hoe lang zat die versterker al op zn plek, en wanneer is ie voor het laatst van binnen schoongemaakt? staat ie op een stoffige plek?
Music is what feelings sound like...
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
23-12-2004 19:49
staat ie op een stoffige plek?
Als ik het zo bekijk zit hij in een case.
Weet natuurlijk niet of hij daar permanent in zit.

Groeten,
Niels.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
23-12-2004 20:02
Trafo kapot in een Peavey ? Het zou de eerste zijn die ik tegenkom, zelfs in een PV-serie !

Meestal niet meer dan de eindtorren tegen elkaar in sluiting op 1 kanaal. Peaveys hebben dan inderdaad de eigenschap om de (snelle) stop-in-de-meterkast eerder er uit te laten vliegen dan de ingebouwde (trage) circuit-breaker.

Veel bedrijven schatten reparatiekosten vaak erg hoog in wegens gewoonweg "geen zin", onvoldoende kennis, en veel sneller geld denken te kunnen verdienen door gewoon nieuw te verkopen..

Kortom, hoogstwaarschijnlijk nog goed te repareren voor een redelijk bedrag. Mail me maar even als je hulp nodig hebt // iemand nodig hebt waar je hem kunt droppen ter reparatie... Heb zelf behoorlijk wat ervaring met de CS'sen en PV's..

Groet,

Joost
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
23-12-2004 23:17
Torren stuk, kan door kortsluiting in de luidsprekers, of te lage weerstand van de aangsloten luidsprekers.
Maar de hele voeding dan ook nog stuk, lijkt me raar.
Normaliter zou de interne beveiliging er dan wel uitgevlogen moeten zijn, want een merk als peavey heeft toch dacht ik wel een kortsluitbeveiliging ingebouwd zitten.

Ik zou een second opinion vragen, want er is wel heel veel stuk......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj HugoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2002
Laatste: 27-11-2009
Berichten: 37
24-12-2004 18:05
Hallo,

Zonde zeg, maar ik kan je vertellen ik heb het gehad met een hertz linear 6.3, deze klapte gelijk alle stoppen eruit, bijwijze van spreken, wat veel voorkomt in mijn ervarings optiek, is dat je brugcell, en misschien als gevolg je soft-start naar de haaien zijn, maar ik denk alleen je brugcell.

Maar goed de eindtorren kunnen ook defect zijn idd, maar goed het lijkt me een voedings probleem, een brug cel die defect is geraakt, dit gebeurd heel snel en het kost je geen drol, het lijkt me namelijk heel onwaarschijnlijk dat je torren stuk zijn, want in die hertz amp, was ook de brug cell defect, waardoor m'n softstart uit fikte.

Anyway's ik wil je amp wel repareren voor een zacht prijs je, verzendkosten zijn voor jezelf, daar hou ik wel rekening mee,ik doe het voor de sport(en om het tegen deel te bewijzen van dat bedrijf angry ).

Als je brug cell defect is, ik denk echt dat dat het is, als je brug cell sluiting heeft dan slaan de stoppen ook door, meteen, bij sluiting in je eindtrappen, zal je niet zo'n agrassieve reactie krijgen over het algemeen.

mvgr,

hugo
(en weet je, veel van die bedrijven die kijken nooit naar die brugcell maar die is zo gevoelig voor stroom stootjes, nou ja, neem maar contact op, mail me, ik zal dat bedrijf eens een poepie laten ruiken, kan hier nooit goed tegen.;-) razz :p
Over meningen valt niet te twisten! [;-)]
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
24-12-2004 18:27
De brugcellen in de peaveys PV's zijn 35A types. Deze krijg je normaal gesproken echt niet kapot. In vrijwel alle gevallen staan er een aantal eindtorren tegen elkaar in sluiting. (geeft overigens dezelfde uitwerking, het net ziet een volledige sluiting..)

Groet,

Joost
Dj HugoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2002
Laatste: 27-11-2009
Berichten: 37
24-12-2004 18:37

JVS schreef:

De brugcellen in de peaveys PV's zijn 35A types. Deze krijg je normaal gesproken echt niet kapot. In vrijwel alle gevallen staan er een aantal eindtorren tegen elkaar in sluiting. (geeft overigens dezelfde uitwerking, het net ziet een volledige sluiting..)

Groet,

Joost
Beste Joost,

Ik weet dat jij zeker gedegen kennis bezit,

Maar die brugcellen zijn echt wel snel kapot te krijgen.
Ik heb namelijk het zelfde gehad met die hertz amp, en met een paar samick amps.

Jouw theorie klopt, in dat verband, maar ik denk echt dat het de brugcell is, omdat het geen wat jij omschijft vaker voorkomt bij overbelasting of kortsluiting aan de speaker klemmen. En dat is hier niet het geval, wat ik er van begrepen heb.

groet,

Hugo
Over meningen valt niet te twisten! [;-)]
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
24-12-2004 18:44
Gewoonlijk kan een brugcel er door 2 oorzaken uitgaan. (Langdurig) thermisch of door een kortstondige flinke stroompiek (eigenlijk inwendig ook thermisch). Het tweede geval komt eigenlijk alleen voor bij het inschakelen van de eindtrap bij het laden van de voedingselco's. In een hertz kan ik me dat trouwens goed voorstellen :-) Daar ligt een net stel handgranaten in, heb er hier ook nog een paar staan..

In de peaveys zit de 35A brugcel toch al tegen het chassis geschroefd, zelfs in een CS1200x gaat dit zonder problemen... Dus in een IP1.3k zal dit normaal gesproken ook geen thermische problemen geven.

Voor wat betreft de Samicks, ik kan me niet direct herinneren wat daar als gelijkrichtbrug inzat...

Groet,

Joost
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
24-12-2004 20:54
mogelijk is er inderdaad een brugcel kapot.heb dat zelf regelmatig meegemaakt in oa dateq sma meng/versterkers,dan vliegen de zekeringen in de versterker of stoppen in je meterkast je inderdaad om de oren.
een brugcel bestaat niet meer dan 4 diode's in een behuizing.en een diode kan ook opeens doorslaan.
als er een trafo uitgebrand is,dan moet je het wel heel erg bont gemaakt hebben.
lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Wat gooi je van de hoogste trap...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)