Forum > Geluid

Live band versterken

(70 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-11-2004 21:43
drums is al geloof ik 6 kanalen.. Wij hadden toen 13 (meen ik) in gebruik v/d..... 20? 25 ofzo.. Zat wel op 1 de lampen en op 1 de monitor's.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-11-2004 21:46
Maar meestal zijn drums toch wel hard genoeg dat ze niet hoeven worden versterkt? En anders eventueel met overheads?
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
23-11-2004 21:47
drums: kick, snare, hihat,oh,oh, 2/3 x tom.

als ik met een bandje weg ga neem ik minimaal een 24 kanaals mixer mee...!
Drums meestal 7 kanalen, piano L/R 2 kanalen, 2 zang, gitaren/basgitaren 3: 15 kanalen.
Dan hebben sommige bands nog backingvocals, toeters/bellen etc... tja het is niet niets om een bandje goed uit te versterken...

Subs; voor een klein cafe hoeft het niet, maar sta je voor mannetje of 100 zal ik ze er wel onder zetten, is lekker voor je bas/kick... komt net wat beter over/door...
StefanoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-3-2003
Laatste: 27-4-2010
Berichten: 103
23-11-2004 21:47
Nou je kunt het tijdelijk wel doen met 2 overheads.
Maar ideaal is iets anders.
Zo dat ben ik kwijt
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
23-11-2004 21:52
als je een goede band hebt met veel toeters zoals hij aangeeft dan ken je je drums wel vergeten met 2 overheadjes want die pakken dan mooi ook even je saxen e.d. mee...een minimale drumkit is al snel nodig bij een aardige band!!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
23-11-2004 22:37
Achja maar het is nog niet eens zeker of er drums bijkomen, de stijl die voornamelijk gespeeld word is jazz/funk.
Ik neem de subjes toch liever wel mee maar dan alleen omdat het stoer staat wink ;)

Het monitorprobleem is trouwens opgelost, ik heb nog een keer goed in de gebruiksaanwijzing gekeken en kwam erachter dat je veel meer kon met dat mixertje razz :p Dus ik kan nu de monitors aan 2 ALT kanalen toewijzen.
De vraag is alleen welke monitors?
Zijn deze leuk? www.behringer.com/F1220 (189 euro)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-11-2004 23:07

DJJD schreef:

Ik heb al eerder meegeholpen met soortgelijke "producties".
Maar toen waren er eigenlijk helemaal geen problemen, gewoon alles aansluiten en soms de fader een beetje verschuiven.
laugh :D je moet wel degelijk weten wat je doet, en hoe een parametrische toonregeling werkt.
Het gaat trouwens om een erg kleinschalig iets. Dus zelfs vliegt alles in de fik, dan is er nog niks aan de hand bij wijze van spreken wink ;).
Dat scheelt dan weer, anders zit je al gauw aan een 24 kan F.O.H. tafel en een aparte monitor tafel.
In dit geval heb jij alleen een brandblusser nodig razz :p
Dit is de mixer die ik wil gebruiken. www.behringer.com/UB1204FX
De effecten die daar op zitten zijn wel goed genoeg. Hij heeft helaas geen subgroepen voor de monitors. Hoe kan ik dit dan oplossen?
Met een aparte mengtafel. Maar als jij subgroepen wil voor je monitor houd dit eigenlijk een uitgebreide monitormix in, dat is dus al helemaal niet domweg erop los schuiven. Alles apart, drumfill, sidefill en losse monitoren op de grond alles apart regelbaar.

Verwacht van de Behringer tafel niet veel, tevens zijn de ingebouwde effecten niet bijzonder. (als het echt moet vanwege budget is er door een ervaren persoon wel redelijk mee te werken) m.a.w.ga nooit in het rood (iets wat je met een profi tafel juist wel doet vooral bij drums) de behringer zal echter volledig inklappen en dat is voor je speakers niet bevorderlijk.
Wat zijn trouwens relatief goedkope monitoren?
Goedkoop is vaak duurkoop, beter te zware monitoren dan te lichte, dat geldt natuurlijk ook voor de eindtrap.
Ook dat bepaald enigsinds het rondzingen van de microfoons.

Martin.
kvm entertainment
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
23-11-2004 23:29
Ho ho ho sidefills, 8 kanalen voor een drumkit, etc......?

Het gaat om cafés! Hulp? Eerste keer misschien handig indien je te weinig basiskennis hebt, maar verder zijn dit de perfecte klusjes om zelf ervaringen op te doen.
Als ik het goed gelezen heb is er van drums ook geen sprake. En al zou dat wel zo zijn dan is een mic voor de kick en evt eentje voor de snare voor kleine gelegenheden vaak al voldoende.

1 zangeres, sax(en?), piano en nog een blaasinstrument. Die mixer is dan toch aan de kleine kant.

Monitors sluit je aan op de auxbussen, die je ook gebruikt voor je effecten. Dus waarschijnlijk is ook daarvoor je mixer te klein (tenzij je 1 AUX voor de fx gebruikt en maar 1 monitorkring wilt gebruiken). Via subgroepen heb ik nog nooit gezien en is dus naar mijn idee ook niet gebruikelijk. Je kunt dan ook geen aparte mix maken. Je tapt dan eigenlijk gewoon (een deel) van de F.O.H.-mix af, zonder nog iets onderling tussen de diverse kanalen te kunnen aanpassen.

Compressie en gates? Indien je daar nog nooit mee gewerkt hebt geldt de regel "less is more". Het klinkt namelijk beter zonder een van deze apparaten dan mèt en slecht afgesteld.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
23-11-2004 23:34
Behringer mixer met FX is slecht, ruist als de wind in Den Helder.... sad :(
Beter een losse effecten bak ernaast die je in het pad per schuifje kan opnemen.
En voor een band (hoeveel mensen zang, hoeveel instrumenten, welke instrumenten?)
een mixer, das de core, die moet genoeg kanalen hebben, een goede toonregeling met mid sweep voor de feedback onder controle te houden.
En plenty of routeble inserts.

Ach, das de mixer nog maar.
Een beetje drumstel kom je er niet door de mic's rechtstrreeks aan de mixer te hangen, als je het goed wilt doen, moet je eigelijk elke mic via een compressor/gate laten lopen, zodat je zo min mogelijk overspel hebt van de diverse trommels en bekkens.

Mic's das een heel hoofstuk appart.
Instrumenten hebben elk hun eigen specifiek voor dat instrument gemaakte mic nodig.
een blaas instrument is iets heel anders dan een tom.

Versterkers hoeven voor een bandje meestal niet zo zwaar te zijn.
Punishers.......Heb je ze al of moet je ze nog maken?
Want ik zou waarschijnlijk het ietsje simpeler houden.

Laatst kwam ik langs een schitterende site met uitleg over allerlei zaken die jij eigelijk moet weten,
Was van een hogeschool, die jongens en meisjes hadden een prachtige uitleg voor alle aspecten van pa gemaakt.
Wie het weet mag het zeggen, ik kan het zogauw niet meer vinden.

Maar ik druk je op je hart,
ga je eerst inlezen, voordat je met een heel zooitje meuk komt te zitten waarvan je achteraf er achter moet komen dat het verkeerde aanschaffen zijn geweest!

Een 24 kanaals mixer kan je voor weinig op de marktplaast vinden.
Maar neem wel iemand mee die er verstand van heeft, want er is ook veel troep te koop.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
23-11-2004 23:36
Het volgende kun je waarschijnlijk wel goed gebruiken:

A general guide to mixing (www.soundcraft.com)

html: www.soundcraft.com/extra_product_pages/mixing_guide/index.html

pdf: www.soundcraft.com/download.asp?filename=pdf/palz/guide_to_mixing_brochure.pdf

succes!
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering

Terug naar forum Reageer (zonder quote)