Forum > Algemeen Forum

brand

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
21-3-2003 01:17
Als een apparaat in de fik vliegt zal het me letterlijk een WORST wezen wat de poederblusser met het afgebrande apparaat gedaan heeft. Stuk is stuk en wellicht heb je levens gered. Dat daarbij een aantal andere producten het loodje gelegd hebben is PECH.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
21-3-2003 04:47
Al is het wel mooi meegenomen als je niet een enorme berg apparatuur weg hoeft te gooien, maar alleen het afgebrande apparaat.

Schijnt dat hier tijd geleden een party-boerderij is afgebrand (dat istie ook) met een drive-in derin.
Het zou mij persoonlijk ook een worst wezen al fikt me complete drive-in af, wat het ook kost, dat is wel te vergoeden, als er maar niks persoonlijks gebeurt ...
en het liefst me cd's ook onbeschadigt uit de brand komen, das het enige wat ik echt zal proberen mee te grijpen mocht der iets ergs gebeuren.
CD collectie bouw je nl niet 1..2..3.. meer op
vaj-ta-lie-tie
IvoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2003
Laatste: 3-2-2004
Berichten: 17
21-3-2003 08:15

Dré schreef:

Als een apparaat in de fik vliegt zal het me letterlijk een WORST wezen wat de poederblusser met het afgebrande apparaat gedaan heeft. Stuk is stuk en wellicht heb je levens gered. Dat daarbij een aantal andere producten het loodje gelegd hebben is PECH.
Klopt, maar wat er vooral in dit topic wordt gezegd is volgens mij dat als je van plan bent een blusser aan te schaffen voor je drive-in, dat je dan niet een goedkope poederblusser moet nemen, maar eentje die wat vriendelijker is voor de apparatuur rondom het brandende voorwerp. Heb je zelf niets bij je, dan moet je de eerste de beste blusser die in het gebouw te vinden is natuurlijk ook gebruiken en niet eerst op zoek gaan naar een apparatuur vriendelijk blussertje.
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
21-3-2003 10:14
tja, ik heb liever ook mijn hele drive-in niet meer dan een mensenleven...
Let niet op mij, ik ben dronken...
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
21-3-2003 10:20

Dré schreef:

Als een apparaat in de fik vliegt zal het me letterlijk een WORST wezen wat de poederblusser met het afgebrande apparaat gedaan heeft. Stuk is stuk en wellicht heb je levens gered. Dat daarbij een aantal andere producten het loodje gelegd hebben is PECH.
Stel. Je hebt een modulair dimmerrackje van Sillicon staan. Kostrpijs rond de 15.000 euro. Er begint om een duistere reden 1 module te smeulen. Dan zou ik toch liever een CO2 blusser gebruiken hoor. Met een poederblusser mag je je 5 andere modules ook in de vuilbak gooien. De brandweer zal trouwens zelf met CO2-blussers komen als ze weten dat het over een elektrische installatie gaat.
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
21-3-2003 10:20
Ben het ermee eens dat alles beter uit kan fikken, dan dat er ook maar iemand dood of gewond is.
Maar het liefste natuurlijk geen brand.

Groeten, Bob
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
21-3-2003 10:46
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-3-2003 11:03

Tiemen schreef:

Dré schreef:

Als een apparaat in de fik vliegt zal het me letterlijk een WORST wezen wat de poederblusser met het afgebrande apparaat gedaan heeft. Stuk is stuk en wellicht heb je levens gered. Dat daarbij een aantal andere producten het loodje gelegd hebben is PECH.
Stel. Je hebt een modulair dimmerrackje van Sillicon staan. Kostrpijs rond de 15.000 euro. Er begint om een duistere reden 1 module te smeulen. Dan zou ik toch liever een CO2 blusser gebruiken hoor.
Maar dan komt nu de gewetensvraag... Welke brandblusser heb jij staan Tiemen? Als je antwoord is "geen" dan vind ik mijn oplossing toch een STUK meer verantwoord!

Verder is er ook nog zoiets als verzekering. Wellicht dat een verzekeringsexpert kan vertellen of ze wel of niet het volledige apparaat vergoeden. We hebben het immers over gevolgschade.
Met een poederblusser mag je je 5 andere modules ook in de vuilbak gooien. De brandweer zal trouwens zelf met CO2-blussers komen als ze weten dat het over een elektrische installatie gaat.
De brandweer zal er na zo'n 10-15 minuten zijn (en hopelijk blusklaar binnen 15-20 minuten). Als je dan zelf het vuur niet hebt kunnen doven dan zal er hoogstwaarschijnlijk NIET met CO2 blussers gewerkt worden aangezien de kans groot is dat op dat moment reeds het hele pand in lichterlaaie staat!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 9469
21-3-2003 11:01
Belangrijke redenen om Co2 te gebruiken boven andere blussers:

*Veiligheid (geen elektriche geleiding)
*Kracht (meer blusrendement to van andere blussers)
*Mensvriendelijk (geeft geen letselschade wanneer gebruikt om kleding te doven)
*App. vriendelijk (er beschadigt veel minder)

Als je zelf geen blusser mee neemt, zoek dan de dichts bijzijnde schuimblusser of zet hem bij je neer zodat je er makkelijk bij kan.
Vraag wel de zaaleigenaar of je hem mag neerzetten.
Vooral in zalen waar je ver van een nooduitgang verwijdert bent is het belangrijk om een blusser te hebben.

En idd, onze vinyl muziekcollectie is heilig (tot op zekere hoogte wink ;) )
Als er nog de gelegenheid voor is, deksel dicht (zit met scharnieren vast), dat werk brandvertragend.
En als er nog meer gelegenheid is, proberen we de 2 cases mee naar buiten te nemen. Ze staan daarom ook op wielen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
21-3-2003 11:08
tja, ookal werkt je flightcase brandvertragend, ik denk toch dat je vinyl wel begint te smelten bij hoge temperaturen! (met nadruk op denk, ik werk zelf namelijk niet met vinyl)
Music is what feelings sound like...
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
21-3-2003 11:21
Op grotere evenementen staat de brandweer aanwezig naast/in de zaal en worden op kritische plaatsen (zoals waar de dimmers staan) CO2 blussers gezet. Ik heb ook gezegd dat ik LIEVER een CO2 blusser zou gebruiken. Zelf nemen wij niets ivm brandveiligheid mee. Ik was zelf 1 keer aanwezig toen een versterker beginnen smeulen is. Binnen de paar seconden sloegen stoppen uit, en het is bij wat smeulen gebleven. Echt uitbranden van elektrische installaties is sowieso niet zo realistisch in de PA wereld. En als er bij ons backdrops/scrimps gebruikt worden zijn het er die niet zomaar ontvlammen door hitte. Indien pyroflash gebruikt wordt staan poederblussers klaar. Het is zo dat ik ook liever zou hebben dat materiaal in rook opgaat dan dat mensen in rook opgaan, maar ik bedoelde dat ik ook liever zou hebben dat voor elektrische installaties CO2 gebruikt wordt ipv poeder.

We spreken hier trouwens over klasse E branden, waar alleen poeder/CO2/halonen toegelaten zijn om te blussen. Over dat halon, is dat nu nog toegelaten of niet om te gebruiken?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)