Forum > Muziek

Hoe mix je van trance naar pop en naar rock

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
HanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2002
Laatste: 19-1-2005
Berichten: 70
3-2-2003 15:11
Ik heb nu een tijdje lopen pielen, maar het lukt me wel om van een trance nummer naar een ander trancenummer te komen, (doordat ik het al wat vaker heb gedaan lukt het me zelfs soms om het te beatmixen) maar als ik van trance naar rock wil kom ik telkens uit op een veel te snelle overgang.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
TimboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2002
Laatste: 27-5-2009
Berichten: 39
3-2-2003 15:57
Wat dj's vaak doen als ze trance aan het draaien zijn en ze willen daarna een rock of r&b nummer draaien is de snelheid langzaan verminderen, tot de tranceplaat stilstaat, en dan het nieuwe nummer starten.

Met een cd speler is dat makkelijk te doen door het jog-weel gewoon net zo lang terug te draaien tot het nummer stilstaat. Bij platen is het wat moeilijker. Je kunt de platenspeler gewoon uitzetten maar dan duurt het maar 2 sec en dan staat de plaat stil. Je kan ook met je vingers steeds de plaat iets meer afremmen tot deze stilstaat. Je kunt dan zelf bepalen hoelang het duurt tot de plaat stil staat. Bij deze laatste manier komt wel veel gevoel kijken omdat het snel gebeurt dat de motor te vroeg stopt en dat klinkt niet zo mooi.

Nog een andere manier is om een spinback te doen bij de trance plaat. Een spinback doe je door een flinke ruk aan de plaat geven zodat deze snel terugdraait. Dit kan je ook doen als je cd speler een scratch functie heeft. Dj’s doen dit ook vaak bij overgangen van tranceplaten om wat meer energie te geven aan de volgende plaat.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zodat je er wat mee kan.
HanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2002
Laatste: 19-1-2005
Berichten: 70
3-2-2003 16:06
Nou normaal draai ik trance en techno en beatmix ze lekker door mekaar, maar nu gaat dat dat dus niet, moet gewoon een feestje draaien met trance pop rock nederlandse rotzooi (watertoeter enzo happy :) ) en oudjes ofcourse happy :) . maar ik weet niet precies hoe ik dat doe.
HanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2002
Laatste: 19-1-2005
Berichten: 70
3-2-2003 16:07
en ik heb 2 cdj100's en een djm300, maar een jogwheel terug draaien klinkt wel een beetje gaar dan, dan krijg je echt zo'n hele lage dreun..
TimboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2002
Laatste: 27-5-2009
Berichten: 39
3-2-2003 16:17
Ik zal vandaag of morgen wel even een voorbeeld geven.

Zal wel een overgang tussen Trance en R&B opnemen en dan een link naar dat bestandje op het forum zetten. Dan kun je even luisteren hoe ik het bedoel.

Maar dat is 2 keer op een avond leuk maar vaker moet je dat ook niet doen anders word je een beetje te voorspelbaar in je mixen. Je kunt ook gewoon de platen laten uitlopen en dan gewoon de nieuwe aan zetten. Doe dat op een beetje creatieve manier en het kan best leuk klinken.
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
3-2-2003 16:48
Beste Han,

Wat ik altijd doe in zo'n geval is twee nummers strak achter elkaar zetten. Hiermee bedoel ik dat je van het trance nummer de laatste seconden de bas eruit gooit en het volgende nummer er in knalt terwijl je het trance nummer langzaam uit-fade (als dat een werkwoord is wink ;) ) Zo krijg je meestal een goede overgang. Het is een beetje vergelijkbaar met wat ze op de radio doen. Dit doe ik echt alleen met nummers die echt niet te mixen zijn.

Ik leer dit mijn broertje nu, want die heeft nog geen pitch laugh :D

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders moet je maar is naar 538 luisteren, daar mixen ze ook niet. (op speciale programma's na dan)
gise...
HanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2002
Laatste: 19-1-2005
Berichten: 70
3-2-2003 17:05

gijstettero schreef:

Beste Han,

Wat ik altijd doe in zo'n geval is twee nummers strak achter elkaar zetten. Hiermee bedoel ik dat je van het trance nummer de laatste seconden de bas eruit gooit en het volgende nummer er in knalt terwijl je het trance nummer langzaam uit-fade (als dat een werkwoord is wink ;) ) Zo krijg je meestal een goede overgang. Het is een beetje vergelijkbaar met wat ze op de radio doen. Dit doe ik echt alleen met nummers die echt niet te mixen zijn.

Ik leer dit mijn broertje nu, want die heeft nog geen pitch laugh :D

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders moet je maar is naar 538 luisteren, daar mixen ze ook niet. (op speciale programma's na dan)
hehe, ja zo probeer ik het nu inderdaad, opzich klinkt het niet verkeerd maar ik hoopte dat er een andere manier was..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
3-2-2003 18:04
Topic verplaatst van geluid naar algemeen forum.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ TranceParanceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-12-2002
Laatste: 25-4-2003
Berichten: 66
3-2-2003 19:07
Even wat anders... lijkt een beetje op dit onderwerp
Ik heb een mengpaneel zonder EQ per kanaal maar een er zit wel een EQ op, hoe kun nu het beste harstyle, hardhouse platen aan elkaar mixen (ik heb 2 cd-spelers)???
<[-_-]> DJ TranceParance <[-_-]>
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
3-2-2003 19:28

DJ TranceParance schreef:

Even wat anders... lijkt een beetje op dit onderwerp
Ik heb een mengpaneel zonder EQ per kanaal maar een er zit wel een EQ op, hoe kun nu het beste harstyle, hardhouse platen aan elkaar mixen (ik heb 2 cd-spelers)???
Dat ligt een beetje aan je cd-spelers. Als je spelers met pitch heb kun je zekergoed mixen, je kunt de beats gelijkzetten en faden maar. Dit klinkt natuurlijk niet zo mooi als met EQ, maar je komt een heel eind.

Hebben je cd-spelers nou ook geen pitch, dan wordt het heul lastig. De enige manier, naar mijn weten, is dan twee nummers zoeken met dezelfde BPM.
gise...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)