dB meter
(8 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 1284 | 27-4-2026 21:49 |
| Ik ben op zoek naar een betaalbare dB meter. Eigenlijk twee zelfs. Voor de duidelijkheid zal ik even in het kort uitleggen wat de bedoeling is. In mijn tuin staat een tuinhuisje, eigenlijk is dat mijn mancave. Zo heel af en toe houd ik daar een feestje en soms kan dat het er wel eens ruig aan toegaan. Mijn buren weten dat en hebben er eigenlijk geen problemen mee. Nu zijn hier sinds een jaar of twee een paar huizen verderop nieuwe buren komen wonen en vooral de buurvrouw heeft daar wel een probleem mee. Zij kan niet slapen door de bassen die dwars door haar modaal geïsoleerde huis gaan en zelfs met oordopjes in wordt ze wakker. Waarschijnlijk is ze hypergevoelig, ze reageert ook erg Amber Heard-achtig maar goed. Ik wil de buurt een beetje te vriend houden dus we hebben een oplossing gezocht via burenbemiddeling (zij toch). Dat er af en toe een feestje gaat zijn is een zekerheid, maar liefst dus zonder teveel overlast. Ze heeft ondertussen mijn nummer en als ze last heeft kan ze me appen. Nu wil ik zelf ook een beetje zicht hebben op de mate van overlast die ik veroorzaak dus ik ben op zoek naar een decibelmeter die ik in mijn mancave kan hangen. Liefst zou ik nog een tweede hebben met externe microfoon waarvan ik de microfoon buiten kan hangen om daar ook het geluid te meten en het binnen kan aflezen. Dat moet geen perfect gekalibreerde waarde zijn maar eerder een goeie indicatie. Ik moet dus gewoon kunnen zien wanneer we over de schreef gaan. Wat zijn eventuele mogelijkheden? | |
| Free beats! | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 9488 | 28-4-2026 08:10 |
| deze Dateq display is zeker te hoog gegrepen? Wel mooi ding met directe info. Verder heb je allerlei handheld DB metertjes die je overal en nergens kunt vinden tussen de 20 en 200 euro. Ze doen allemaal ongeveer het zelfde. Moet er wel bij zeggen, hoe en waar je hem hebt, maakt grote verschillen. Dus betrouwbaar zijn ze niet echt. De beste zijn van NTi, maar die hebben een heel ander prijskaartje. De buurvrouw zal altijd blijven klagen, zelfs als je het geluid uit hebt staan. Probeer maar een keertje uit. Zet alleen een paar knipperlichtjes aan, en ze hangt waarschijnlijk al aan de telefoon. De rijdende rechter vult er zijn programma mee....... | |
| Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 2109 | 28-4-2026 09:04 |
Ik heb nog zo'n ding liggen (wandmontage, niet van Dateq ), voor 30 euro mag je hem hebben. Volgens mij kun je ook nog een alarmniveau instellen waarbij de kleur verandert, maar dat weet ik even niet zeker.Verder ben ik bang dat Tom gelijk heeft... | |
| Niet goed, wel hard! | |
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 1284 | 29-4-2026 11:11 |
| De buurvrouw zal waarschijnlijk altijd een "pain in the ass" zijn en blijven. Van de andere kant wil ik de buurt ook niet terroriseren. Andere buren hebben om al aangegeven dat ze de muziek soms horen maar er niet echt last van hebben. Wat Brügge de dB meter, die gaat voor mij louter indicatief zijn zodat ik na wat testen een soort van visuele grens heb en weet wanneer het te hard gaat. Ondertussen heb ik ook al eens rondgekeken en op Amazon vind ik al interessante meters. Heb je wat meer info over de jouwe Joep, zodat ik kan vergelijken? | |
| Free beats! | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 2109 | 29-4-2026 13:23 |
Volgens mij is het deze, die zelfs nog kan loggen: LINKJE Ik zou er alleen geen alarmtoeter aan hangen maar dan liever een zwaailicht als je dat wilt Ik ga alleen goed zoeken als je hem wilt, door verhuizing ligt alles nog verstopt | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 9488 | 29-4-2026 15:53 |
| je had vroeger ook van die dingen in gelegenheden hangen waarop je je stroom mocht inpluggen voor je disco..... Groen: alles ok Oranje: Oppassen, als je zo doorgaat, gaat over 30 seconden de stroom eraf Rood: te laat stroomonderbreking van 1 minuut of zo. Daar ik meestal drie groepen nodig had om al dat moois te voeden, deed ik alleen de licht-stekker van de effecten of de parren erin; dan speelde de muziek gewoon lekker door..... Dat soort tenten speelde ik maar 1 keer, want ik wil dat niet. en als er toch een opdracht voor kwam, dan was mijn voorwaarde altijd: zonder dat ding. Zo hard speelde ik nou ook weer niet | |
| Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 13440 | 30-4-2026 10:15 |
| Die bestaat nog steeds (Dateq SPL-3). De bedoeling is natuurlijk dat de DJ z'n mixer inplugt op de geschakelde groep (en anders pak je gewoon een 3-fase relais als je te vaak last hebt van DJ's die de boete niet zelf hoeven te betalen). | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 2109 | 30-4-2026 12:02 |
Probleem met dat soort dingen is dat de limieten vaak belachelijk laag staan en pratend/zingend/schreeuwend publiek ook al het zaakje op scherp kan zetten | |
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 1-5-2026 Berichten: 1284 | 30-4-2026 13:01 |
| In Leuven zijn alle openbare gelegenheden verplicht om een geijkte en goedgekeurde meter permanent geïnstalleerd te hebben. Alles moet gelogd worden en de meter is met internet verbonden waardoor de stad op afstand kan volgen. Ook evenementen zijn verplicht om zo'n meter te gebruiken boven de 85dB. Je krijgt een vergunning om tot 95dB te gaan en in een uitzonderlijk geval krijg je een vergunning om tot 100dB te gaan. Bij twijfel kan de politie zelf een meting doen. Dit zijn wel gemiddelde waarden over langere tijd. | |
| Free beats! |
), voor 30 euro mag je hem hebben. Volgens mij kun je ook nog een alarmniveau instellen waarbij de kleur verandert, maar dat weet ik even niet zeker.