Forum > Geluid

Uitbreiding plafond speakers

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RicharddvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 13-3-2026
11-3-2026 12:08
Beste Allemaal

Voor de uitbreiding in huis ben ik zoek naar advies.
In de huidige situatie heb ik in 1 ruimte 2 audac plafond speakers zitten, deze worden aangestuurd doormiddel van bluetooth ontvanger met ingebouwde versterker.
Het is nu zo als ik de wand schakelaar aan zet gaat er spanning op de bluetooth versterker staan en dan maak de telefoon automatisch verbinding.
Dit werkt nu helemaal perfect en lekker simpel.

Nu wil ik er 4 plafond speakers bij kopen en dan verdelen over 3 ruimtes. (2 speakers per ruimte)
Voor de aansturing ben ik dus opzoek na een soort van 3 zone versterker met bluetooth die extern te bedienen is. (versterker ontvanger staan niet namelijk niet in het zicht)
en om het nog ingewikkelder te maken wil ik namelijk per zone het geluid niveau kunnen regelen door middel van een soort van wand controller.

Dus voor de aansturing sturing heb ik nog een vrije keuze, als het maar simpel te bedienen is. (geen netwerk internet of andere high tech verbindingen)
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-3-2026
11-3-2026 13:51
Ik zou het dan ook zo simpel mogelijk houden, dus als "wand controller" liefst gewoon potmeters. Er zijn installatieversterkers te krijgen waar een externe potmeter aan kan. Eventueel zou je dan een externe bluetooth ontvanger moeten hebben (zo'n simpel USB ding op een USB lader volstaat al).

Ik vind bijvoorbeeld de Legrand CG40914, maar die is niet beschikbaar hier (waarschijnlijk omdat de volumeregelaar in een Amerikaans model is).
Lab gruppen CA series hebben ook een dergelijke mogelijkheid.

Niet goed, wel hard!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
12-3-2026 05:22
Waarom voor Bluetooth kiezen in plaats van netwerk? Het grote probleem met Bluetooth hier thuis was de beperkte afstand tussen telefoon en ontvanger. Zodra de telefoon iets te ver uit de buurt was begon de boel te haperen. Dat gaat bij jou waarschijnlijk ook gebeuren als je een ontvanger en drie ruimtes hebt. Zodra je de ene ruimte verlaat om naar een andere te gaan zul je problemen met je verbinding krijgen.
Free beats!
RicharddvStandaard Lid
12-3-2026 09:32
De keuze voor bluetooth is omdat ik nu door de hele verdieping kan lopen met de telefoon zonder dat het geluid wegvalt.
ik ging er dus gemakshalve vanuit dat het met een andere ontvanger ook zou moeten kunnen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
12-3-2026 10:18
Bluetooth is wel de meest waardeloze oplossing voor mobiel geluid. De reikwijdte is meestal beperkt to amper 10 meter....
Ook is de geluidskwaliteit om te huilen.
Maar je, de moderne jeugd is al helemaal gewend aan dit gecompreseerde dynamiek loze geluid sad :(

Het hangt een beetje af van je budget, je kunt alles tegenwoordig digtaal doen met een cat kabel als transport medium,
Maar dat kost wel wat.
Op de eindstations heb je dan een kastje waarop je het gewenste kanaal kunt kiezen, en het volume regelen.
En als bron is er een cat matrix distributie systeem waarop je elke gewenste bron (meestal internet radios) kunt aansluiten.
Dateq Musicall is daarvoor een mooi systeem, maar er zijn meerdere fabrikanten.

Audac verkoopt ook veel verschillende oplossingen!
Bijvoorbeeld Luna.

Een andere knappe oplossing is een audio zone versterker, waarop je bronnen kunt aansluiten.
De zones kunt je dan regelen op je telefoon of tablet.
Alles hangt een beetje af van je budget en wat voor kwaliteit je wilt.
Maar bluetooth is echt angry , als je van goed en betrouwbaar geluid houd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RicharddvStandaard Lid
12-3-2026 12:30
Heb net even bij dateq gekeken en dat spreekt mijn eigenlijk wel aan, zeker de 4kanaals matrix i.c.m. wand display controller die dan helemaal naar eigen wens is in te richten.
Moet alleen nog even onderzoeken of het allemaal simpel is aan en uit te zetten en te bedienen aangezien er hier meerdere personen er gebruik van maken.
Ben alleen wel bang dat ik er wel bluetooth bij nodig heb aangezien ik hier nog een vrouw heb zitten waarvan de telefoon vast gelijmd zit aan de hand en ze graag haar eigen spotify nummers wil afspelen shut up :X .
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
12-3-2026 12:57
Als de telefoon op dezelfde wifi zit als de speler en die ondersteunt Spotify connect is toch iedereen blij? happy :)
Ik heb eventueel nog Teufel raumfeld doosjes liggen waarvan ik er wel eentje wil verkopen, die kun je gebruiken als internet radio, Spotify speler, analoge input streamer, speler van files van usb of netwerkdrive of streaming vanaf de telefoon via het netwerk. Eventueel kun je meerdere van deze doosjes koppelen voor multi room oplossingen (met dezelfde of verschillende muziek per ruimte).

Is het voor eigen huis en tuin of bij een klant? Voor eigen huis en tuin zou ik lekker met de soldeerbout gaan fröbelen en goedkope versterkermodules voorzien van externe potmeters.
Niet goed, wel hard!
RicharddvStandaard Lid
12-3-2026 13:56
Het is voor bij mijn thuis, als het voor een klant is was ik er niet eens aan begonnen wegens te weinig kennis hierover.
Ik ben voor mezelf nu aan het oriënteren wat de verstandigste keuze is.
Zoals jij in een eerdere post aangaf om met externe pot meter te gaan werken, kwam de gedachte bij mijn op om bij de versterker board module de potmeter er af te solderen en dan met een externe potmeter met ingebouwde schakelaar er op te solderen.
Dan kan ik de schakelaar eventueel te gebruiken om een relais aan te sturen zodat ik ook de versterker module per ruimte aan kan zetten.
De oplossing van Tom zou helemaal mooi zijn maar misschien een beetje overdreven om wat muziek af te spelen in 3 ruimtes.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-3-2026
12-3-2026 16:33
Ik gebruik tegenwoordig een combinatie van JBL Link Music speakertjes (voor achtergrond/multiroom) en Wiim mediapelers (WiiM Pro Plus) voor het aansturen van de Syrincs M3-220's. Wiim heeft tegenwoordig trouwens naast media streamers ook nog complete speakertjes.

www.wiimhome.com/

Voordeel is dat je kunt kiezen of je de Chromecast kant op wilt of wellicht toch de Apple Airplay (kan beide). Ook integratie in Home Assistant gaat erg makkelijk (hetzij via de Linkplay integratie of gewoon lekker eigenwijs zelf via een koppeling met het webservertje van je Wiim(s)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RicharddvStandaard Lid
13-3-2026 10:45
Als ik het goed begrijp met kan ik met 1 wiim streamer geen 3 ruimtes van geluid voor zien die afzonderlijk de regelen zijn (wat met de dateq wel kan), dan moet ik als nog een wandpaneeltje maken met "pot meters" om het niveau te kunnen regelen per ruimte.
Of ik moet 3 streamers kopen die ik dan aan elkaar koppel om de ruimtes apart te regelen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)