Ultrasoon
(11 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 1264 | 9-11-2025 11:55 |
| Ik heb hier nog aardig wat platen staan uit een ver dj verleden. Het overgrote deel is dusdanig vervuild geraakt door de jaren heen dat ze gewoon niet meer af te spelen zijn. In die mate zelfs dat de naald soms skipt. Een deel heb ik proberen schoon te maken met een sopje van water, beetje Dreft en azijn en een microvezeldoekje. Dat had nauwelijks resultaat en ik zit nog altijd met een collectie platen waar ik niks mee kan. Ik overweeg nu een ultrasoon reiniger te lopen. Dan kan ik 8 platen tegelijk schoonmaken en niet er zelf niet teveel moeite in steken (lees schrobben). Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Welke vloeistof kan ik hier bijvoorbeeld het beste voor gebruiken, welke niet? | |
| Free beats! | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 13524 | 10-11-2025 19:48 |
| Totaal geen ervaring mee MAAR hou rekening met het volgende: Tijdens het afspelen van vinyl smelt het vinyl een beetje (tja, een loeihete steen met enorme druk door een stuk plastic trekken heeft zo z'n nadelen). Als gevolg hiervan zal een gedeelte van de aanwezige stof zich hechten aan het weer stollende vinyl. Ik vraag me af of je die stofdeeltjes ooit weer los gaat krijgen (en ben bang van niet). Wat in ieder geval wél heel belangrijk is, is dat het vinyl vóór het afspelen goed schoon moet zijn (vandaar dat velen van ons zo'n carbon platenborstel hadden om het vinyl te reinigen alvorens het te smelten/af te spelen). Een goede carbon brush heb je al geprobeerd? Mocht je dat ding aanschaffen, laat dan even weten of het ook echt werkt. | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 2113 | 10-11-2025 21:39 |
| Ook hier geen ervaring met ultrasoon reinigen van platen, wel een beetje met ultrasoon reinigen op zich. Veel "ultrasoon vloeistoffen" zijn vooral ontvetters met ammoniak of natronloog oplossingen. In elk geval niet schuimend en brandbaar. Houd er wel rekening mee dat de papieren labels los laten en/of beschadigen! | |
| Niet goed, wel hard! | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 9513 | 11-11-2025 08:14 |
| Ik heb laatst een stel oude smerige knoppen met veel lastige ribbeltjes schoon gekregen in mijn ultrasoon reiniger en een beetje baking soda. Baking soda is redelijk lief spul, maar maakt wel goed schoon. | |
| Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 1264 | 12-11-2025 12:25 |
| De platen zijn al jaren niet meer gebruikt. Toen ze nog gebruikt werden waren ze over het algemeen in goede staat met fatsoenlijke geluidskwaliteit. Toen kwam het digitale tijdperk en stonden ze ergens stof te verzamelen. Eerst op een zolder, daarna naar een kelder. Het heeft ze alleszins geen deugd gedaan. Ik denk dat ik gewoon een beetje moet gaan experimenteren, zeker wat betreft de reinigingsmiddelen die ik ga gebruiken. Een dezer dan toch maar een ultrasoon reiniger bestellen. Ik houd jullie op de hoogte! | |
| Free beats! | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 2113 | 12-11-2025 14:39 |
| Ik vind het vreemd dat ze opeens niet meer ok zouden zijn als ze in hoes plus binnenhoes (netjes 90 graden gedraaid?) en wellicht in een doos of krat opgeslagen waren. | |
| Niet goed, wel hard! | |
| SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 2-12-2025 Berichten: 695 | 12-11-2025 15:06 |
| Denk wel dat een uitrasoonreiniger weinig over laat van de labels. En pas op met de verwarming vd reiniger, ik weet niet of lp`s erg goed tegen warmte kunnen | |
| Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 1264 | 12-11-2025 19:06 |
| De labels worden niet nat. Een spindel waarop de platen worden gemonteerd draait boven het bad. Ik vermoed dat schimmel voor de problemen zorgt. Sinds ik buren heb zijn er regelmatig problemen geweest met wateroverlast waardoor mijn kelder erg vochtig is geweest. | |
| Free beats! | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 13524 | 12-11-2025 23:11 |
Hollender schreef: De platen zijn al jaren niet meer gebruikt. Toen ze nog gebruikt werden waren ze over het algemeen in goede staat met fatsoenlijke geluidskwaliteit. Toen kwam het digitale tijdperk en stonden ze ergens stof te verzamelen. Eerst op een zolder, daarna naar een kelder. Het heeft ze alleszins geen deugd gedaan.Ik denk dat ik gewoon een beetje moet gaan experimenteren, zeker wat betreft de reinigingsmiddelen die ik ga gebruiken. Een dezer dan toch maar een ultrasoon reiniger bestellen. Ik houd jullie op de hoogte! En ga qua afspeelgewicht aan de bovengrens van de toelaatbare naalddruk zitten (iets dat sowieso is aan te raden als je gaat digitaliseren). Normaliter wil je rekening houden met slijtage (dus kies je voor een wat lagere naalddruk) maar bij digitaliseren (dus eenmalig afspelen) is dat niet aan de orde. | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 2113 | 13-11-2025 09:36 |
| Niemand heeft het over digitaliseren gehad? Als dat het doel is vraag ik me af of het wel al dat werk (reinigen en digitaliseren) waard is, of zitten er zo een zeldzame zaken tussen dat er nog geen digitale versie te vinden is? | |
| Niet goed, wel hard! |