Forum > Zelfbouw Speakers

1 actieve en 1 passieve speaker: wat zijn mijn opties?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
zuppo iiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2019
Laatste: 25-7-2025
21-7-2025 21:44
1 x bewerkt. Laatst door zuppo ii op 21-7-2025 23:34
.Hallo zelfbouwend universum! Ik heb niet direct een zelfbouwplan in mijn achterhoofd, maar misschien wel een ombouwprojectje in het vooruitzicht waarover ik jullie om raad wil vragen. Ik leg de situatie even uit:

Ik heb een passieve PA speaker ( IMG Stage Line pab-115 mkii ) en een vriend heeft het actieve model daarvan de pak- 115 (met 175 watt rms) Nu vraag ik me af of we beide speakers samen zouden kunnen gebruiken als FOH speakers op een optreden:. We zien twee mogelijkheden:
1. door de actieve speaker te koppelen met een speakon of trs uitgang aan de passieve voor een concert in mono en zo een evenwichtige spreiding van het geluid te krijgen.
2. Door beide speakers als passieve speaker aangesloten op een stereo studioversterker die we ook hebben liggen voor een concert in stereo. Hij doet 2x75 watt rms op 4 ohm, 2 x 45 watt op 8 ohm en 150 watt in bridged mode. op 8 ohm.
We mikken op kleinere zalen (ruime huiskamers zeg maar).

In beide situaties kunnen we terugvallen op een digitale mixer met behoorlijk goede eq-regeling die op beide masterkanalen voor de mains out afzonderlijk kan ingesteld worden. Ik heb al gemerkt dat door de eq goed in te stellen, de passieve box behoorlijk transparant en vol kan klinken.
De aanpassing die we daarvoor moeten doen, komt er dan vermoedelijk op neer dat er (om beide opties te kunnen toepassen) op de actieve monitor twee speakon of trs-connectoren moeten bijgeplaatst. Een om het speaker signaal door te kunnen lussen naar een ‘externe speaker ‘ en een die het binnenkomend signaal mogelijk via een bijkomende crossover filter (die matched met het filter van de passieve speaker) rechtstreeks naar de speakers van de actieve. Klopt dat als idee? Hebben jullie suggesties voor hoe we dat moeten aanpakken? Is het een ingewikkeld project? We hebben geen van beide veel kaas gegeten van electronica, al heb ik zelf al wel eens een effectpedaal in elkaar gestoken. Misschien dat we het met wat hulp hier toch kunnen realiseren.
zuppo iiStandaard Lid
21-7-2025 23:31
Voor achterrondinfo over de speakers:
PAB-115 mk2: www.img-stageline.de/media/FLE/K188IMG2019-DE@M82.pdf
PAK-115 mk2: www.img-stageline.com/media/FLE/PAK110_112_115MK2.pdf

Stdioversterker:
www.alesis.com/products/view/ra150.html
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-12-2025
22-7-2025 11:56
Ik zou beginnen te controleren wat de impedantie van de woofers is in beide kasten. Heel vaak worden in unpowered kasten 8 Ohm speakers gebruikt en in powered kasten 4 Ohm speakers. In zo'n geval is wat je wilt doen een zeer suboptimaal idee. Bij elke woofer 1 draadje loshalen en op de luidsprekersterminals meten wat de gelijkstroomweerstand is. Voor een 8 Ohm woofer zit die rond de 6 Ohm, voor een 4 Ohm woofer rond de 3 Ohm.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
zuppo iiStandaard Lid
22-7-2025 23:06
Dankjewel voor je reactie, Drē. Dat is alvast iets dat ik niet wist. Van de passieve luidspreker staat in de documentatie dat hij 8 ohm is. Bij de actieve speaker wordt het niet vermeld. Ik kan de speaker momenteel niet opengooien wegens eigenaar op vakantie. We zouden kunnen uitgaan van 2 mogelijkheden.
Kunnen we eventueel verderwerken met een 'stel dat' hypothese?
Grz!
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
23-7-2025 01:20
Persoonlijk zou ik in dit geval een uitgang van het mengpaneel naar de versterker laten gaan en daar de passieve luidspreker mee aansturen, en de andere uitgang rechtstreeks naar de actieve luidspreker laten gaan. Dan door middel van het instellen van de volumeknoppen op respectievelijk de versterker en de actieve speaker op gehoor dezelfde geluidssterkte bij beide luidsprekers proberen te krijgen en eventueel nog beide speakers apart eq'en om verschillen in geluid weg te werken.
Free beats!
zuppo iiStandaard Lid
23-7-2025 10:48
Dankjewel voor de suggestie. Dit is zeker een te overwegen traject, Ik kan de EQ settings op de mixer (Soundcraft UI24R) ook opslaan en opnieuw inladen. We gaan hier zeker mee aan de slag!
Toch blijft het me interesseren om te weten of het bijvoorbeeld haalbaar is - mits de beide woofers 8 ohm hebben - om de actieve speaker ook als passieve te kunnen gebruiken. Ais dat mogelijk is kunnen we desnoods altijd nog op zoek naar een wat krachtigere versterker. Maar is het een optie? En wat komt er bij kijken? Ik las ergens dat het gebruikte filter op een actieve speaker meestal verschilt van een passieve en dat je dus best bij ombouw een andere filter voorziet. Als dat correct is dan moeten we het filter van de passieve 'nabouwen' en inbouwen op een manier dat de beide 'cirquits mekaar niet gaan storen of erger. Kan dat of is het sowieso geen optie? Als ik een tweede passieve speaker had, dan hoefde dit allemaal niet, maar ze zijn moeilijk te vinden...
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
23-7-2025 11:17
Vertaal je dit via ai of ben je ai sneaky :V
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
23-7-2025 14:03
Zoveel werk om een paar verschillende budget luidsprekers te laten matchen, beetje onzinnig. Tenzij je het ter lering ende vermaak doet.
Als je daadwerkelijk verder wil hiermee dan kun je ofwel een actieve speaker bijkopen ofwel een passieve.
Ik zou zelf een passieve kopen en de actieve als monitor inzetten ofzo. Goedkoopste en meest flexibele oplossing.
Free beats!
zuppo iiStandaard Lid
23-7-2025 21:06

Bestek schreef:

Vertaal je dit via ai of ben je ai sneaky :V
Ik kan - vrees ik - niet volgen. Dus ben ik het allicht alvast niet.
zuppo iiStandaard Lid
23-7-2025 21:10

Hollender schreef:

Zoveel werk om een paar verschillende budget luidsprekers te laten matchen, beetje onzinnig. Tenzij je het ter lering ende vermaak doet.
Als je daadwerkelijk verder wil hiermee dan kun je ofwel een actieve speaker bijkopen ofwel een passieve.
Ik zou zelf een passieve kopen en de actieve als monitor inzetten ofzo. Goedkoopste en meest flexibele oplossing.
Ik snap wat je wil zeggen, en ik realiseer me echt wel dat het geen top of line materiaal is, maar de kwaliteit volstaat voor wat we ermee willen doen.. En zoals ik al schreef een andere speaker van hetzelfde model is momenteel heel lastig te vinden... Materiaal hergebruiken vind ik een hele goeie zaak. Maar het verhaal moet kloppen natuurlijk. Dat was mijn oorspronkelijke vraag. Of jullie me konden helpen inschatten hoe realistisch het basisidee is.
Alvast bedankt allemaal om jullie zelfgebouwde lichten hier even op te laten schijnen :-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)