Forum > Zelfbouw Speakers

Gebruik van een stappenmotor in combinatie met een luidspreker – wie heeft ervaring?

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
leon18Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2025
Laatste: 8-7-2025
8-7-2025 08:24
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een hobbyproject waarin ik probeer een stappenmotor te combineren met een luidspreker. Het idee is om via mechanische beweging bepaalde trillingen of geluidseffecten te genereren. Denk aan een soort vibratiegestuurde speaker of een geluidsinstallatie die via mechaniek een visueel en auditief effect geeft.

Heeft iemand hier al eens geëxperimenteerd met stappenmotoren in audiotoepassingen? Bijvoorbeeld voor het aansturen van een fysieke membraan, een resonantiesysteem of zelfs om via tikgeluiden een ritme te maken?

Mijn opstelling:

NEMA 17 stappenmotor

Arduino met eenvoudige driver (A4988)

Passieve luidspreker (geprobeerd als resonator)

Experimenteer met frequentie- en snelheidspatronen

Ik merk dat bij bepaalde snelheden de motor een soort zoemend geluid produceert dat op toonhoogte lijkt. Zou dit bruikbaar zijn als een soort mechanische synth?

Alle ideeën, voorbeelden of filmpjes van vergelijkbare projecten zijn welkom!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-12-2025
8-7-2025 10:21
Servodrive is in de jaren '80 bekend geworden door het aandrijven van hun subs met servomotoren. Is wel het e.e.a. over te vinden op het net. Zoek maar eens op Basstech 7.

Het gebruik van stappenmotoren voor een soortgelijke toepassing kan ik me zo niet voorstellen. Je zit namelijk met de discrete stappen van die motoren (dus de vervorming zal waarschijnlijk in de dubbele digits lopen). Ook gebruik je de grote voordelen van een stappenmotor (stand vast kunnen houden, discrete stappen) niet echt in deze toepassing (maar zitten ze wellicht juist in de weg). Maar altijd leuk om mee te experimenteren natuurlijk.
Edit Mod: Dré: Bedankt voor de tip betreffende de Turbosound/Servodrive brain fart. Gecorrigeerd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 30-11-2025
8-7-2025 19:06
Dat was Servodrive, niet Turbosound. De man achter Servodrive, Tom Danley, is verder gegaan met het bedrijf Danley Soundlabs.
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
8-7-2025 20:35
Chatgpt al geprobeerd? Ik had onlangs een esp32 systeempje nodig wat een email verstuurd zodra een contact gesloten is. Mijn eigen code bevatte wat foutjes dus toen heb ik het via chatgpt gedaan en hier is een prima code uitgekomen incl webpagina voor alle instellingen, ntp tijd etc.
Voor arduino toepassingen werkt dat best wel.
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
8-7-2025 23:17

Contour schreef:

Dat was Servodrive, niet Turbosound. De man achter Servodrive, Tom Danley, is verder gegaan met het bedrijf Danley Soundlabs.
En zijn huidige ontwerpen gebruiken geen servo control, maar gewone B&C drivers.

Powersoft heeft de M-force lineaire motor + M-drive met pressure sensor feedback. Leuk spul, maar niet voor thuis. sneaky :V
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
9-7-2025 08:59
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 11-7-2025 08:52
ik snap je hele tussenstap niet, waarom met een motor een speaker aandrijven?
Dat is in het verleden wel geprobeerd, om hele grote speakers aan te drijven, maar de resultaten waren zelden bevredigend.
Genoeg over te vinden Google

Maar om leuke geluiden te produceren ga je een normale speaker dus helemaal overslaan.
Ik zou dat heel anders doen want een speaker is er helemaal op gebouwd om geluiden te produceren.
Wil je hem rare geluiden laten maken, kan je het veel makkelijker zoeken in de aansturing van de speaker lijkt me.
Een simpele synthesizer kan, als je er goed mee om kan, gaan elk willekeurig geluid nabootsen wat je maar wil.

Het is net zoiets als een prima auto hebben met een motor, en dan de motor eruit halen en trappers er inzeten.....Nutteloos werk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
9-7-2025 16:27
Als het een soort van kunstprojectje is, gewoon omdat het kan, dat is al vaker gedaan: youtu.be/kCCXRerqaJI?feature=shared sneaky :V

3x raden welke motortjes hier in zitten?

Veel plezier haha laugh :D
www.youtube.com/results?search_query=stepper+motor+music
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
10-7-2025 16:20

Joepurlings schreef:

Als het een soort van kunstprojectje is, gewoon omdat het kan, dat is al vaker gedaan: youtu.be/kCCXRerqaJI?feature=shared sneaky :V

3x raden welke motortjes hier in zitten?

Veel plezier haha laugh :D
www.youtube.com/results?search_query=stepper+motor+music
Die eerste is écht geniaal!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
11-7-2025 22:49
Ik wil niet weten hoeveel werk hierin gezeten heeft shocked 8O
Op deze installatie zijn wel meer muziekstukken uitgewerkt, the final countdown is ook super bijvoorbeeld!
Niet goed, wel hard!
zuppo iiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2019
Laatste: 25-7-2025
24-7-2025 10:00
Leg anders je oor eens te luisteren bij de stichting Logos:
www.logosfoundation.org/
Ze noemen zichzelf "
Flanders' research center for musical robotics and audio art"

Terug naar forum Reageer (zonder quote)