Forum > Geluid

Gebalanceerd signaal

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WutruStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2023
Laatste: 17-2-2023
Berichten: 4
6-2-2023 21:01
Hallo allen,
Ik heb een probleem met mijn nieuw aangeschafde jbl 305p mk2 speakers. Ik heb deze op mijn pc aangesloten en gaven toen een behoorlijke brom. Op verzoek van iemand heb ik de aarde afgeplakt waardoor het iets minder werd. Echter krijg uit mijn pc geen gebalanceerd signaal, wat de speakers wel vragen. Nou weet ik dat een DI het kan omzetten, echter zie ik ook mixer die een ongebalanceerd signaal kunnen ontvangen via RCA, en gebalanceerd uitsturen. Is het nou zou dat de mixer het omzet of lees ik het verkeerd?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
6-2-2023 23:01
Is het een echte pc of een laptop?
Heb je alles (zoals het zou moeten) aangesloten op geaarde wandcontactdozen?

Je probleem is waarschijnlijk niet dat een en ander ongebalanceerd is, maar dat je een aardlus hebt.
Als alle voedingen netjes geaard zijn en het nog steeds bromt, kun je het best een kabel met ingebouwde audiotransformator er tussen zetten, dan is het galvanisch gescheiden en onderbreek je per definitie de aardlus.
Niet goed, wel hard!
WutruStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2023
Laatste: 17-2-2023
Berichten: 4
7-2-2023 07:52
ben zelf elektricien dus alles is netjes geaard, ook via de zelfde stekkerdoos. En het inderdaad een desktop. Een oud collega had nog zo vermoeden dat de audiokaart van de pc een vreemde spanning of iets dergelijks mee stuurt. Echter heb ik hem ook eens op mijn telefoon aangesloten, en toen had ik niet het probleem. Als het echt aardruis is dan lijkt met dan toch ook te gebeuren? Maar als ik er een DAP PDI-200 zou het verholpen moeten zijn. Echter ben ik dan nog steeds benieuwd naar mijn eerste vraag, kan een mixer met ongebalanceerd in en gebalanceerd uit het zelfde? Voor de bediening zou ik dat namelijk het makkelijkst vinden.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-2-2023 08:28
Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt om het aan te sluiten?
Als je pc een 3,5 mm stereo uitgang hebt, moet je naar 2x XLR verlopen, en kan het signaal helaas niet gebalanceerd zijn.
Maar je moet wel de juiste pinbezetting maken.
In de XLR is pin 2 de signaal kabel, en pin 1 en 3 moeten samen aangesloten worden op de massa.

Dit kabeltje is er precies goed voor.
en als je er ook nog een filter tussen wilt is deze perfect.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
7-2-2023 08:30
Ja de mixer zet het dan om, maar ik vermoed dat er gewoon iets mis is in de PC wat dit veroorzaakt, slechte voeding, slechte fan, of een ander onderdeeltje wat de geest begint te geven.
Je stuurt wel genoeg uit vanaf de PC? Ik zie regelmatig dat het volume van de PC erg laag staat wat men vervolgens op de mixer of de speakers probeert te compenseren door de gain flink open te schroeven met alle ellende vandien.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
7-2-2023 10:45
Mijn pc stuurt ook n dikke brom mee met t audiosignaal hoor, maar met zo`n anti-aardlus kabelsetje van Dre van n paar euro dat de brom wegneemt valt er goed mee te werken.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
WutruStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2023
Laatste: 17-2-2023
Berichten: 4
7-2-2023 11:11

Tom schreef:

Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt om het aan te sluiten?
Als je pc een 3,5 mm stereo uitgang hebt, moet je naar 2x XLR verlopen, en kan het signaal helaas niet gebalanceerd zijn.
Maar je moet wel de juiste pinbezetting maken.
In de XLR is pin 2 de signaal kabel, en pin 1 en 3 moeten samen aangesloten worden op de massa.

Dit kabeltje is er precies goed voor.
en als je er ook nog een filter tussen wilt is deze perfect.
Oke, ik heb even gekeken, maar kan dan het beste de 3.5mm in en 3.5mm uit pakken. Die kan ik er meteen tussen zetten. Als ik het zo zie denk ik dat de kabel door u geselecteerd te kort is, aangezien de speakers +/- 1,5 meter uit elkaar staan. En zou het dan beter gaan als ik ook nog die kabel met 3.5 in en 2x XLR uit pak?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
7-2-2023 19:54
De PDI-200 ertussen zetten is echt een heel erg minder goed idee. De 20dB demping gooit echt roet in het eten. Als je geluidskaart met pijn en moeite 1V uitstuurt dan blijft daar nog maar 100mV van over. Bepaald niet optimaal.

Eigenlijk wil je gewoon een ongebalanceerd signaal omzetten naar een gebalanceerd signaal. De DAP ASC-202 doet dat (en kan ook nog de andere kant op terug mocht je dat ook eens nodig hebben). Als je dan nog steeds een brom hebt dan kun je aan de kant van de speakers de ground lift optie gebruiken (niks afplakken of dat soort eng gedoe, gewoon het ground lift schuifje gebruiken, zie handleiding).

Kans blijft dat je een kleine brom houdt. PC's zijn nu eenmaal rampendingen waar het gaat om aarde en schoon signaal. In zo'n geval kun je nog een groundloop isolator tussen de PC en de ASC-202 zetten. De ASC-202 is namelijk galvanisch gekoppeld en heeft dus geen ground lift van zichzelf. Maar aangezien z'n voeding Klasse-2 is zal de uitgang zweven als de ingang dat ook doet (dus geen massapad dat roet in het eten gooit).

Als de kabels tussen PC en speakers niet al te lang zijn (10 meter of korter) dan kun je zelfs overwegen om de Audac TR2080 te gebruiken. Da's een groundloop isolator met ongebalanceerd in en gebalanceerd uit. Vanwege de wat hogere uitgangsimpedantie van zo'n groundloop isolator is het niet aan te raden lange kabels te gebruiken (maar 10 meter, of 20 als je in nood zit, moet wellicht nog wel lukken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WutruStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2023
Laatste: 17-2-2023
Berichten: 4
7-2-2023 20:55
Top, super bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Ook leuk om tezien dat er zoveel passie is voor het vakgebied. Ik nu de tr2070 bij jullie besteld, dit was het makkelijkste om eerst is te proberen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
8-2-2023 08:18
het hele gezijk is ook op te lossen met een externe geluidskaart. Dat hoeft ook je de kop niet te kosten...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)