Forum > Geluid

DAP K-112 klinkt heel slecht

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
karstiemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2022
Laatste: 5-2-2023
Berichten: 5
6-8-2022 18:06
Hallo Allemaal,

Ik heb een set je DAP K-112 speakers gekocht en aangesloten, maar ze klinken echt heel slecht.
Daarmee bedoel ik dat er wel geluid uit de tweeters en de woofers komt, maar ik mis echt alle mogelijke punch die je van een 12' speaker kan verwachten.
Je mist echt het laag. Alsof alles onder de 160Hz weg is.
Mijn huis en tuin hifi 8' speakers hebben nog meer punch dan dit.

Ik heb de speakers aangesloten op een Behringer KM-1700 ( 500w @ 8 ohm ) en ook als satteliet op mijn Clubmate II, maar het geluid is echt slecht.

Kan het zijn dat het filter kapot is en kan ik hier nog iets aan doen?
Of kan ik iets uitsluiten om te kijken wat er aan de hand is?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
6-8-2022 18:36
Hoi en welkom op dit forum!

Is van afstand lastig te zeggen, maar ik zie dat je in Munstergeleen woont.
Ik woon zelf in Schimmert, dus kom gerust eens langs.
Versterkers en meetapparatuur is aanwezig dus we kunnen snel vaststellen wat er aan de hand is.

Ik heb toevallig nog een setje gebruikte originele filters en tweeters liggen en ook nog 2 woofers die erin passen, dus we kunnen alles direct vervangen waar nodig.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
karstiemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2022
Laatste: 5-2-2023
Berichten: 5
6-8-2022 18:40
Beste @JoepUrlings,

Dat is inderdaad dichtbij.
Ik zou graag gebruik maken van je aanbod!
Ik zal je een PB sturen om te kijken wat er mogelijk is.

Groet,

Karsten
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-8-2022 11:07
Het zou me niets verbazen als de speakers zijn vervangen met een stel "no name zo goedkoop mogelijk passende" speakers.
Maak eens wat foto's van de speakers en het filter zou ik zeggen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
8-8-2022 10:27
Eens met Tom. De woofers van de K-112 zijn al een hele tijd niet meer leverbaar dus kans is groot dat er bij een defect om het even wat ingezet wordt met als gevolg een teleurstellend geluid (niet dat het geluid van de K-112 nou zo geweldig was maar pruimbaar was het zeker). Dus check eerst eens of de originele woofers er nog in zitten. Zouden er zo uit moeten zien:

https://djdj.nl/cat/m/splee002.jpg

Vrij herkenbaar is de vormgeving van de achterplaat (met die verhoogde rand).

Als redelijk goede vervanger van de K-112 kun je de JB-Systems PWX 12-200 PRO nemen.

De kans dat het probleem van de slechte laagweergave in het filter zit acht ik nihil. Zeker weet je het door de woofer (en alleen de woofer) even rechtstreeks op je versterker aan te sluiten. Als het laag dan nog steeds naadje is dan is het 100% zeker niet het filter. wink ;)

Ik beschouw het mailtje dat je gestuurd had hiermee als beantwoord.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
karstiemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2022
Laatste: 5-2-2023
Berichten: 5
8-8-2022 22:21
Bedankt allemaal.
Morgen heb ik een afspraak met Joep en dan gaan we hopelijk achterhalen wat er aan de hand is.
Ik laat iets weten hier voor de geïnteresseerden.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 281
9-8-2022 08:42
Ik heb bij de 12 xt toch wel wat ellende met de filters gehad, ik had in totaal 6 stuks per 2 op verschillende momenten gekocht.
Toen ik op een gegeven moment iets hoorde rammelen in een van de kasten bleek een keramische weerstand los te liggen.
Ik heb daarna alle kasten open gehad en de soldeer verbindingen waren op meerdere plaatsen los of slecht, daarna alles opnieuw gesoldeerd.
karstiemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2022
Laatste: 5-2-2023
Berichten: 5
10-8-2022 19:13
Gisteren bij Joep geweest met de speakers en hij heeft me goed kunnen helpen, waarvoor dank!

Na het openschroeven bleek dat alles origineel was. Dat was een meevaller!
Een vergelijking met Joeps K-112 leerde dat de speakers erg basslight zijn. Het lag dus niet aan mijn speakers.

Een van de twee speakers had lichte bijgeluiden bij het spelen van laag. Na het dichten van ongebruikte schroefgaten en het draaien van de woofer was dat probleem verholpen.

De andere speaker bleef bijgeluiden maken bij het spelen van laag. Na het verwisselen van de woofers met Joeps eigen woofers bleek niet hieraan te liggen.

Na wat testen leek het geluid weg te gaan als je de tweeter aandrukte. Gek, want deze hadden we gecontroleerd en zat muurvast.
youtu.be/5iGC2W9yaXA

Daarna besloten een rubber ring in en achter de tweeter te doen https://i.ibb.co/bdnXDfg/20220810-135623.jpg
Het geluid bleef helaas.

Uiteindelijk bleef alleen de tweeter ophanging over.
https://i.ibb.co/kgknnpW/20220810-142402.jpg
Je ziet hierin kartelige randjes waar de tweeter tegenaan leek te komen. De randjes heb ik weggewerkt en daarna heb ik tussen de houder en de tweeter nog een rubber ringetje gemonteerd.

Dat ziet er zo uit van de voorkant:
https://i.ibb.co/C92xFKT/20220810-144444.jpg
Hierna alles dichtgemaakt en wat denk je?
Dat was t issue.
Met een eq van +5db op 77Hz en een dipje rond de 200Hz klinkt de speaker nu alleraardigst!

Problem solved.
Bedankt voor jullie berichten en hulp! happy :)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
10-8-2022 20:35
Hey Karsten,

Graag gedaan en gelukkig heb je het nog volledig kunnen verhelpen!
Ik meende in m'n mail van vanmiddag inderdaad nog een extra rubbertje tussen de houder en de hoorn.

Hopelijk is nu niet alles zo vaak los geweest dat de schroefdraad van de kast dol is razz :p

Veel plezier van je speakers en wellicht tot een andere keer.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
11-8-2022 11:36
vreemd, dus dat moet altijd al zo geweest zijn.....
\Leuk dat je het deelt, en fijn dat het opgelost is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)