Forum > Geluid

zware luidspreker en waarom doorbranden hoge toon luidspreker.

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
31-5-2019 17:06
Nee gek genoeg niet, maar ja dan gaat het weer een poos goed.
En dan heb je er weer een, en dan denk je gelijk bestellen.
En dan komt er weer niks van.
Maar goed verleden tijd
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
31-5-2019 19:42

PvG schreef:

de sinussen worden afgekapt op de maximale spanning.
En wat komt er dan op het moment van die afkapping voor spanningen op de speakers en of filter............?

positieve en negatieve gelijkspanning
Met daarbij een bak disharmonismen en vervormingen, en dat vinden je luidsprekers allmeaal bij elkaar niet lekker.
Makkelijkste voorbeeld is de solo gitarist die even lekker in zijn gitaar ff flink huilend uithaalt en feedback pakt met een mooie hoge toon.
Pats boem tweeters laugh :D

De moraal is gewoon simpel, wil je de max uit je luidsprekers halen, neem dan een lekkere overbemeten versterker en bescherm deze op dusdanige wijze dat hij nooit gaat clippen, dat kan door de terugtrekmethode, of een fatsoenlijk voorbehoedsmiddel sneaky :V

Zware versterkers vinden voor een nette prijs is tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
In de 70er jaren als je een versterker van meer dan 100 watt wilde, dan moest je diep in de buidel tasten.
Tegenwoordig koop je voor minder dan 500 euro al zeer behoorlijke versterkers.
Voor die prijs vind je nog maar weinig goede setjes luidsprekers razz :p

Een beetje set van twee goede luidsprekers kosten al snel meer dan het dubbele van je versterker
Zeker als je een beetje rendement wilt.

De theorie is een stuk uitgebreider dan mijn janboerenfluitjes uitleg, maar ik word gelukkig niet in de weg gezeten door een mooie HTS techniekopleiding, en natuurlijk kan je gaten schieten in mijn uitleg met de complete technische uitleg.
Maar waarom zouden we het zo moeilijk maken?
Nog eentje dan tot besluit:
Als je graag hard geluid wilt uit je luidsprekers,
dan zet je liever toch helemaal geen scheidingsfilters in?
Een scheidings filter dempt....
Je haalt zeker 30% meer rendement uit je luidsprekers en verterkers door actief aan te sturen.
En dan is de boel ook meteen veel beter beschermd tegen allerlei narigheid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1593
31-5-2019 20:15

Tom schreef:

PvG schreef:

de sinussen worden afgekapt op de maximale spanning.
En wat komt er dan op het moment van die afkapping voor spanningen op de speakers en of filter............?
Dat de pieken afgekapt zijn, wil nog niet zeggen dat je gelijkspanning hebt: je krijgt pas een gelijkspanningscomponent als de positieve en negatieve pieken op een andere spanning afkappen. (Pas als het gemiddelde niet 0 V is.)
En dan nog komt die gelijkspanning niet op de tweeter door de serie condensator in het filter.

Het zijn idd de harmonischen die ontstaan door het clippen die de tweeter overbelasten.
De theorie is een stuk uitgebreider dan mijn janboerenfluitjes uitleg, maar ik word gelukkig niet in de weg gezeten door een mooie HTS techniekopleiding, en natuurlijk kan je gaten schieten in mijn uitleg met de complete technische uitleg.
Mijn opleiding TU elektrotechniek zit mij ook niet in de weg en ook ik deel mijn kennis graag.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
1-6-2019 10:26

PvG schreef:

Mijn opleiding TU elektrotechniek zit mij ook niet in de weg en ook ik deel mijn kennis graag.
laugh :D
En dat is het fijne aan het New-Line forum, al meer dan 15 jaar wink ;)
Ik weet waar mijn kennis stopt, vandaar mijn opmerking.
Maar het hoe en waarom van een doorgebrande speakers is hier in het totaalbeeld wel uitgelegd.

En in de verhuur wil men toch altijd net even harder dan het kan,
men denkt: het is pro spul, dus het moet er tegen kunnen sneaky :V
Zelfs al zet je er een beveiliging tussen, is men in staat om deze tijdens de klus er gewoon even tussenuit te trekken.
Er zijn hele volkstammen die disharmonismen verwarren met dat het geluid harder is.
Neem je een goede db meter erbij, is het helemaal niet harder, eerder zelfs zachter,
maar het klinkt harder omdat het zo beroerd klinkt.
Zelfde grapje gebeurt ook bij de zgn oortjes in combinatie met een smartphone.
Blijkbaar heeft men ook totaal niet door dat ze hun oren daarmee totaal verpesten.

Er is inmiddels al een hele "festival generatie" die zware gehoorsafwijkingen hebben, zo is uit onderzoek gebleken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 694
1-6-2019 12:36
vergeet niet het "drank in de man(of vrouw), verstand in de kan" effect van alcohol niet.. en de bij dronkenschap verminderde gevoeligheid voor (te) hard geluid helpt ook zeker niet...
(hier in de buurt zijn n aantal DJ's actief die daar t levende voorbeeld van zijn...)

En met huurspeakers is t net als met huurauto`s: er word altijd n stuk minder zuinig mee omgegaan als met eigen materiaal. shut up :X
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
2-6-2019 18:09
Je verwacht het niet (...) maar hier hebben we het wel eens vaker over gehad. En nee, het heeft niets met DC te maken. En nee, het heeft ook weinig tot niets met harmonischen te maken. Veel leesplezier met een topic uit 2002.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 1593
2-6-2019 20:05

Dré schreef:

Je verwacht het niet (...) maar hier hebben we het wel eens vaker over gehad. En nee, het heeft niets met DC te maken. En nee, het heeft ook weinig tot niets met harmonischen te maken. Veel leesplezier met een topic uit 2002.
Het verhaal over de harmonischen koop ik nog niet: de spectrale power bij gemiddelde popmuziek is 15...20dB lager boven de 1kHz, dan laten we zeggen rond de 100 Hz. Een hoogdriver krijgt dus doorgaans veel minder RMS vermogen te verwerken en dat zie je ook terug in de ontwerpen: hoogdrivers kunnen slechts een fractie van het RMS vermogen van een laagdriver verwerken. Harmonischen op -10dB zijn dus een flinke (extra!) belasting voor een hoogdriver: een clippend mid signaal van zeg 500W bij 800Hz levert dan ca 50W eerste harmonische op 2400Hz op de hoogdriver.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
2-6-2019 20:46
Maar de muziek 10dB harder zetten dan de versterker aankan zal in het laag alleen gigantisch clippen tot resultaat hebben terwijl mid/hoog gewoon 10dB harder zal spelen (en natuurlijk bagger klinken vanwege het constant vastlopen tegen de voedingsrails). En voor een drivertje dat maar zo'n 50W aankan is zo'n vertienvoudiging soms toch wel echt de nekslag.

Overigens kun je dit soort dingen mooi simuleren met een audioprogramma. Ik heb dat destijds (in de 486 tijd dus ga maar na) gedaan met Cool Edit Pro, gebruikmakend van een 10-tal verschillende tracks, de ingebouwde filtermodule van CEP en de spectrum- en power analyser. Je zag een duidelijke toename van de vermogenscomponent boven de 2k. Die toename zag je nagenoeg net zo als je eerst alles onder de 2k wegfilterde (zodat het dus geen noemenswaardig door harmonischen veroorzaakt aandeel kon hebben).

Dit alles is destijds geplaatst op RAT/RAP (Rec Audio Tech/Pro) en AAPLS (Alt Audio Pro Live Sound) en een gedeelte ervan is volgens mij terecht gekomen in een AES publicatie. Overigens is de Rane Note 128 (uitgangspunt van dit alles en beschikbaar ter download in het gelinkte topic) volgens destijds ook gepubliceerd (en niet weerlegd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)