Forum > Geluid

zware luidspreker en waarom doorbranden hoge toon luidspreker.

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
29-5-2019 20:37
Het is denk ik wel een bekend gegeven. Als je pa speakers gebruikt, beter een iets lichtere speaker dan een speaker die een hogere RMS heeft dan de versterker.
Anders resultaat bij maximaal opendraaien geluid doorbranden tweeter, helaas ook zelf kunnen constateren.
Dit verhaal kom ik vaak op internet tegen inclusief uitleg.
Toch zit ik met een vraag die niet word uitgelegd, tenminste ben het niet tegengekomen of niet goed opgelet laugh :D .
Mijn vraag is waar zit het verschil nou werkelijk, tussen een lichte speaker en een met een hogere RMS.
Dit omdat de impedantie gewoon 4 of 8 ohm is.
De versterker ziet alleen dit en (weet) echt niet of de speaker zwaarder is of niet.
Zijn uitgangs signaal(clippen) zal afhangen van de impedantie niet van de opgegeven speaker vermogen.
Dus waarom is het nu werkelijk beter een iets kleinere RMS waarde voor de speaker te hebben?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 9469
30-5-2019 18:49
Heel simpel uitgelegd:
op het moment dat een versterker clipt, (boven zijn kunnen en vaak ook voeding komt),
komt er gelijkstroom op je speakers.
Bij gelijkstroom bewegen de speakers niet meer in de magneet, maar worden ze naar buiten geduwd of naar binnen getrokken en blijven ze stilstaan, waardoor te temperatuur van de spoel heel snel oploopt en de spoel smelt of doorbrand.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 2052
30-5-2019 19:53
Aanvullend: een zwaardere versterker zal minder snel clippen en dus meer uit je speakers.
Aangezien je naar muziek luistert en niet naar een zuivere sinus, is er sprake van dynamiek en haal je dus nooit continu het maximale vermogen en houd je toch je speakers heel.
Zelfs met een versterker van 4 x het RMS vermogen van de speakers kan het goed gaan, mits je ook je oren blijft gebruiken natuurlijk.
Stelregel is 1,5 a 2 x het RMS vermogen, beetje afhankelijk van het merk en type, niet alle specs zijn even betrouwbaar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
31-5-2019 08:30
tot zo ver lijkt het duidelijk.
En dit is ook ongeveer wat je op internet vind als reden.
Maar mijn vraag is toch niet zo simpel.
Ten eerste de meeste speakers hebben een scheidingsfilter met daarin in serie met de tweeter een condensator.
Deze houd gelijk spanning tegen.Toch gaat de tweeter wel doorbranden.
Helaas dus ook al een aantal keren bij mij meegemaakt.En daarin zit ook een 12 db filter met condensator in serie met de tweeter.
Dan zit ik nog met de vraag waarom zou juist gaat een speaker met meer vermogen eerder problemen geven?
Geleverde vermogen van de versterker is impedantie afhankelijk, niet afhankelijk van het vermogen wat de speaker kan hebben.
Aangezien de versterker hierdoor net zo snel clipt bij een lichtere speaker als een zwaardere.
En een zwaardere speaker wel meer vermogen kan omzetten in warmte voordat hij doorbrand.
Blijft dus de vraag waarom een lichtere speaker nemen en niet een overbemeten speaker op een versterker.
En als vervolg daarop, waarom gaat een zwaardere speaker dan eerder stuk als een lichtere?
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 1230
31-5-2019 08:46
Als je het al een aantal keer hebt meegemaakt dat je een tweeter opblaast dan moet je de oorzaak waarschijnlijk bij jezelf zoeken, of je werkt met inferieur materiaal.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-4-2024
Berichten: 9469
31-5-2019 09:33
de zwaarte van een ht speaker maakt niet zoveel uit.
Gelijkspanning, dat is je probleem.
Je kan met een 2x100 watt versterker al haast elke luidspreker laten doorbranden.

Een filter houd slechts een gedeelte tegen, nooit alles.
Een filter is eigenlijk niets anders als een soort demper, het is geen ondoordringbare muur.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
31-5-2019 12:08

Clemens schreef:

Blijft dus de vraag waarom een lichtere speaker nemen en niet een overbemeten speaker op een versterker.
En als vervolg daarop, waarom gaat een zwaardere speaker dan eerder stuk als een lichtere?
Een zwaardere speaker zal niet sneller stuk gaan dan een lichtere speaker op dezelfde versterker.
Snap niet waar je dit hebt gelezen?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 1593
31-5-2019 12:17
Het opblazen van een tweeter heeft niets met gelijkspanning te maken: de serie condensator in het filter houdt de gelijkspanning tegen.

Wat is er dan wel aan de hand?

In het geval van een grote versterker met een relatief kleine speaker zal de woofer in de meeste gevallen het eerst tegen mechanische beperkingen aanlopen (bijv spreekspoel die tegen poolplaat aan klappert): je gaat dus vervorming van de woofer horen. De meeste mensen hebben voldoende verstand om de muziek dan wat zachter te zetten en meestal is er dan niet meteen schade.

In het geval van een kleine versterker met een relatief grote speaker loop je niet tegen de mechanische beperkingen van de woofer. De eerste beperking die je tegenkomt is de maximale spanning van de versterker. De versterker gaat clippen: de sinussen worden afgekapt op de maximale spanning. Deze abrupte overgangen bevatten veel hoge frequenties. Deze hoge frequenties komen bij de tweeter terecht via het filter. Dit is niet altijd (door iedereen) goed hoorbaar, maar kan er wel voor zorgen dat het kleine spoeltje van een tweeter doorbrandt.

Een te kleine versterker kan dus geen kwaad, mits je hem niet laat clippen!
't is maar een hobby...
ClemensStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2011
Laatste: 17-8-2020
Berichten: 54
31-5-2019 14:39

PvG schreef:

Het opblazen van een tweeter heeft niets met gelijkspanning te maken: de serie condensator in het filter houdt de gelijkspanning tegen.

Wat is er dan wel aan de hand?

In het geval van een grote versterker met een relatief kleine speaker zal de woofer in de meeste gevallen het eerst tegen mechanische beperkingen aanlopen (bijv spreekspoel die tegen poolplaat aan klappert): je gaat dus vervorming van de woofer horen. De meeste mensen hebben voldoende verstand om de muziek dan wat zachter te zetten en meestal is er dan niet meteen schade.

In het geval van een kleine versterker met een relatief grote speaker loop je niet tegen de mechanische beperkingen van de woofer. De eerste beperking die je tegenkomt is de maximale spanning van de versterker. De versterker gaat clippen: de sinussen worden afgekapt op de maximale spanning. Deze abrupte overgangen bevatten veel hoge frequenties. Deze hoge frequenties komen bij de tweeter terecht via het filter. Dit is niet altijd (door iedereen) goed hoorbaar, maar kan er wel voor zorgen dat het kleine spoeltje van een tweeter doorbrandt.

Een te kleine versterker kan dus geen kwaad, mits je hem niet laat clippen!
Kijk nou word het wat duidelijker. Het gaat dus als ik het begrijp om de hogere harmonische die in een ge-clipt signaal zitten.
En volgende, het maakt dus eigenlijk niet uit lichter of zwaardere speaker, de eerste zal zich alleen wat eerder melden door de subwoofer die een vervormd geluid maakt.
Trouwens er staat ergens iets over de apparatuur die ik gebruik.
in het verleden heb ik PA apparatuur verhuurd daar kwam het wel eens voor. Ook de woofers waren helaas bij verhuur wel eens naar hun grootje.
En ik gebruikte altijd E.V. Maar tegen hufters is niets proef en een van redenen om met verhuur te stoppen.
Nu na een aantal jaren en spelend in een band kwam ik dit weer eens tegen.
Ik was op zoek naar een aantal PA speakers voor onze band en zag op marktplaats een stel boxen waarna ik hoorde dat hiervan de tweeters ook waren opgeblazen.
Vandaar mijn vraag hoe dit precies komt.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
31-5-2019 15:45

Clemens schreef:

En ik gebruikte altijd E.V. Maar tegen hufters is niets proef en een van redenen om met verhuur te stoppen.
Nooit een speakerprocessor/limiter gebruikt?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)